• Äldre 2 Oct 00:10
    10417 visningar
    21 svar
    21
    10417

    hur flytta ni hemifrån på riktigt?!

    med på riktigt menar jag att det inte räknas om man flyttat till en skola för då betalar skolan(tror jag)och jag undrar HUR de som går i skolan kan flytta när de slutar för OM man gått i skolan hela sitt liv så har man inga pengar... om man inte får hela sitt barnbidrag men jag tror inte de som får hela sparar allt och kostar minst 2000 att bo + att man ska köpa möbler och så! jag har redan ett jobb MEN måste börja om med ALLT när jag flyttat för jag ska flytta långt och har ett eget företag, å man vet inte hur mycket man kommer tjäna då så jag har tänkt på hur jag ska göra om jag inte har tillräckligt då och hur andra gör som inte ens har ett jobb... vissa kanske får och vill bo kvar tills de har råd men jag tänker på de som inte får eller KAN/VILL... jag vet att man får ta lån när man är 18 år så kanske är så alla gör men då måste man också betala tillbaka snart, och man tjänar inte så mycket när man precis börja jobba och vissa har inte ens nått jobb.... skriv hur ni som flyttat gjorde om ni vill och hur mycket pengar ni hade och vad ni tycker är vad man MINST måste ha!
  • Svar på tråden hur flytta ni hemifrån på riktigt?!
  • Äldre 2 Oct 00:18
    #1

    Jag jobbade under hela gymnasiet och efter studenten så började jag plugga och flyttade till en studentlägenhet.

    Jag finansierade studierna med sparade pengar och CSN.

  • Äldre 2 Oct 00:25
    #2

    CSN-lån får du väl inte ta förrän du fyllt 20 år om jag minns rätt. Banklån kräver ofta att du har någon slags säkerhet. Om du ska flytta behöver du med andra ord en stadig inkomst, oftast månatlig.

    Hyra (förutsätter att du börjar med hyresrätt), försäkring, telefoni, el, internet/telefon, hygienartiklar, busskort, förbrukningsvaror som mat och hygien mm. Sätt upp en kalkyl och beräkna ungfärlig kostnad.

    Möbler behöver inte vara dyrt att införskaffa om du inte ställer stora krav.

  • Äldre 2 Oct 00:26
    #3
    Utropstecknet skrev 2012-10-02 00:25:14 följande:

    CSN-lån får du väl inte ta förrän du fyllt 20 år om jag minns rätt. Banklån kräver ofta att du har någon slags säkerhet. Om du ska flytta behöver du med andra ord en stadig inkomst, oftast månatlig.

    Hyra (förutsätter att du börjar med hyresrätt), försäkring, telefoni, el, internet/telefon, hygienartiklar, busskort, förbrukningsvaror som mat och hygien mm. Sätt upp en kalkyl och beräkna ungfärlig kostnad.

    Möbler behöver inte vara dyrt att införskaffa om du inte ställer stora krav.


    För högskolestudier finns det inte någon nedre åldersgräns för att få CSN-lån.
  • Äldre 2 Oct 00:31
    #4
    Cornellia skrev 2012-10-02 00:26:44 följande:
    För högskolestudier finns det inte någon nedre åldersgräns för att få CSN-lån.
    Okej men jag vet sedan tidigare att ts går i åk 8.
  • Äldre 2 Oct 00:34
    #5
    Utropstecknet skrev 2012-10-02 00:31:39 följande:
    Okej men jag vet sedan tidigare att ts går i åk 8.
    Aha...
  • Äldre 2 Oct 00:36
    #6
    Cornellia skrev 2012-10-02 00:26:44 följande:
    För högskolestudier finns det inte någon nedre åldersgräns för att få CSN-lån.
    Men tack för att du korrigerade fakta =)
  • Äldre 2 Oct 00:41
    #7

    Hur tänkte du hitta någonstans att bo när du är 15 som skrivs ovan? Att fundera på vad saker kostar då blir ju oväsentligt. 


    (¨,) Loke -06 & Isak -08 & Mika -12 (,¨)
  • Äldre 2 Oct 00:42
    #8

    Men ja, det viktigaste att veta är vad hyran/rummet/vart sängen står kostar och att ha en budget för mat. Resten är lättare att snåla på med att skippa mobil/bredband, ta cykeln istället för bussen osv. 


    (¨,) Loke -06 & Isak -08 & Mika -12 (,¨)
  • Äldre 2 Oct 00:46
    #9

    Jag flyttade hemifrån när jag var nyss fyllda 17. Hade ingen hjälp utan fick klara mig själv dvs studiebidrag, underhåll från fk, plus att jag jobbade deltid som telefonsäljare. Jäkligt tufft men jag kämpade mig igenom gymnasiet, pluggar numera på uni så nu är det lättare att leva ekonomiskt sätt.

  • MaryCa­roline
    Äldre 2 Oct 01:37
    #10

    Jag flyttade hemifrån när jag var 20 och då jag började plugga på högskolan och hade studiemedel (bidrag+lån) från CSN + bostadsbidrag. Flyttade till en 1a på 28 kvm, det duger gott och väl i början om man ska bo ensam. 

    Ska man köpa möbler när man flyttar hemifrån kan det bli dyrt, speciellt om man ska köpa nytt. Men köper man begagnat kan man ju komma undan väldigt billigt, med ett par tusenlappar bara...

    Exempel på månadskostnader (exklusive TV-avgift som betalas en gång per kvartal, exklusive hemförsäkring som betalas en gång per år och exklusive kläder):

    Hyra: 2100 (-300 i bostadsbidrag) = 1800
    El: 200
    TV-abonnemang: 100
    Internet: 300
    Mat och hygien: 1500
    Summa:  3900

    Så, när man ska flytta hemifrån behöver man nog ha minst 7000 så det räcker till möbler och månadsavgifter första månaden... Men då räknar jag med att de flesta möbler är begagnade... Ska man ha nytt får man lägga på några tusenlappar till... Och då är detta ändå ett billigt boende med snåla utgifter på mat och hygien...


Svar på tråden hur flytta ni hemifrån på riktigt?!