• Anonym (orolig!)

    Nyfikna barn

    Hej!

    Har läst runt lite och förstår att det är helt normalt att barn är nyfikna på sex och leker lite "lekar" med kompisar eller syskon.

    Men det har kommit fram att mina pojkar (6 & 8) slickat/sugit på varandras snoppar!! Jag mår dåligt av detta, har pratat med dem om att det inte är ok att göra så, att man inte får göra så på sina syskon och att man måste vara vuxen. Förklarade även att det ALDRIG är ok om någon vuxen skulle göra något sånt på dem och att de inte skulle vara rädda för att berätta isf, min första tanke var nämligen att någom av dem hade blivit utsatt för något, men den känslan fick jag absolut inte när jag pratade med dem.

    Försökte få fram var de fått detta ifrån, tänkte att de måste ju ha sett det nånstans, och fick veta att storebror blivit visad på nätet av en klasskompis.

    Nu undrar jag om det fortfarande är normalt när "lekarna" blir så pass avancerade, något mer man borde säga till dem eller gå och prata med någon?? 

    Tacksam för svar.

    Mvh Orolig Mamma   

  • Svar på tråden Nyfikna barn
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Jag tycker att det låter som om du har hanterat den här frågan enligt skolboken. Det är inte konstigt eller ovanligt, men man ska prata med barnen om det och kanske ger det anledning att ha lite extra koll på vad de kan gå ut och hitta på nätet.
    Det är ju jättebra att pojkarna berättade och att ni kan ha en diskussion om detta. Vad och hur man pratar förändras naturligt allteftersom pojkarna blir äldre. Men försök att få del av deras funderingar nu så kan du ge dem bra förutsättningar att klara av saker de eventuellt hittar på nätet.
    Viss föräldrakontroll skadar aldrig förstås.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Nyfikna barn