• Anonym (irriterad)

    Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

    När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

    VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

    Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?

  • Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?
  • SandraP81

    Det kanske är för att de vill sälja sina produkter? Att du ska be dom om tips mot tunt hår/slitet hår osv o så får de merförsälja dyra hårprodukter...

  • Anonym
    SandraP81 skrev 2012-10-04 11:33:33 följande:
    Det kanske är för att de vill sälja sina produkter? Att du ska be dom om tips mot tunt hår/slitet hår osv o så får de merförsälja dyra hårprodukter...
  • Anonym

    ja det känner jag verkligen igen! så säger de alltid till mig också. Det är säkert för att de vill man ska gå och klippa sig oftare( att de säger att det är slitet) jag får av andra beröm för mitt tjocka långa hår. Går aldrig till samma frisör två ggr heller, för jag har aldrig blivt helt nöjd. Sen är de ju så dyra! vilken timlön de har!

  • Anonym

    Säg "Ursäkta, men jag är inte här för att få en bedömning av min hårkvalitet, utan för att få håret klippt. Undrar jag något så frågar jag." Det kan du säga redan när du sätter dig i stolen. "Jag har tidigare varit med om att... men du undviker förstås att ställa sådan tokiga frågor, eller hur?"

  • Severus

    Håller man sig till samma kanske man slipper frågorna ?
    Är man "ny" får man väl en del frågor?

    Själv frågar jag frisören vad denne tycker jag passar i
    Bara för att jag tycker en frisyr är såååå fin, betyder inte att jag passar i den, eller har rätt kvalité för att kunna ha den

  • Anonym

    Fast, en hel del av det som de säger kan ju vara bra för dig att veta. Om ditt hår är torrt, med det schampoo och balsam du använder nu, så kanske du behöver byta. Och kan då leta efter något annat. Är topparna väldigt slitna så kanske du behöver gå till frisören oftare, eller skydda ditt hår bättre vid styling. Att ditt hår är tunt är ju bra att veta när du väljer schampoo och stylingprodukter. Du tolkar det som kritik, men det behöver det ju inte vara. Jag kan förstå att det inte känns så roligt, jag gick själv inte tillbaka till en frisör som förvånat sa att "men du har ju alldeles spikrakt hår!". Men jag tycker faktiskt att de flesta frisörer har varit väldigt smidiga när de pratar om ens hår... Men nästa gång du hittat en ny frisör får du väl förekomma den - jag vet att jag har tunt, torrt hår med väldigt slitna toppar så det behöver du inte tala om för mig, jag tycker det är så jobbigt att höra det och känner mig kritiserad. Men kanske kan du fråga om stylingtips, eller sätt att förebygga kluvna hårtoppar och torrt hår o.s.v. Du får säkert produkttips då, men det betyder ju inte att du måste köpa. Det går ju att säga "tack, jag funderar på det och återkommer".

  • MajaVira

    Svara något i stil med att "Ja, tyvärr går jag kanske inte till frisör tillräckligt ofta, men det är för att jag inte vill få denna typ av negativa kommentarer om mitt hår. Det är väldigt tråkigt att höra och gör att jag känner mig illa till mods. Därför väljer jag också att aldrig gå tillbaka till dessa frisörer". 

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-04 11:35:35 följande:
    ja det känner jag verkligen igen! så säger de alltid till mig också. Det är säkert för att de vill man ska gå och klippa sig oftare( att de säger att det är slitet) jag får av andra beröm för mitt tjocka långa hår. Går aldrig till samma frisör två ggr heller, för jag har aldrig blivt helt nöjd. Sen är de ju så dyra! vilken timlön de har!

    Har de? De har också litet kostnad för produkter, lokal, kassasystem, telefon, kanske hemsidekostnader, internetuppkoppling. Behöver säkerligen köpa nya verktyg då och då, skicka saxar på slipning eller köpa nya. Behöver ha tvättmaskin för att tvätta handdukar, elkostnad på företaget. Inköp av nya handdukar då och då o.s.v. Sedan ska de betala skatt, moms, det ska tjänas in pengar till semesterersättning o.s.v. De måste också täcka upp sin egen lön ifall de inte blir helt fullbokade o.s.v. Min frisör brukar sätta färg i mitt hår, och ta en annan kund medan det verkar, och sedan återkomma till mig. Gissar då att hon får in ca 1500 kr på 2,5 h arbete. Med de omkostnader en salong ändå har, så tycker jag inte det är något överpris alls!
  • Alby

    Ja en del frisörer kan faktiskt gå för långt. För nåt år sen gick jag till en frisör, och när han va färdig sa han "Schampoo är jättebra för håret, jag rekommenderar dig att börja använda det."

    Men däremot så gillar jag när de är ärliga om vilken sorts frisyr man borde ha, att de ger ris eller ros åt mina förslag på vad jag ska göra med håret. 

  • Flisan79

    Känner inte igen mig alls. Får oftast komplimanger för mitt hår även av frisörerna. De kan ibland säga "att så här mycket bör vi klippa för att få bort det slitna" men då har jag alltid hållit med och det är ju därför jag är där. Det enda negativa de brukar säga är att jag ska sluta växla mellan mörkt och ljust, hehe, det sliter sjukt mycket på håret men även detta är jag ju medveten om.

Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?