• LedsenFar

    Min 4,5 åriga dotter stöter bort mig när min tjej / barnets mor är med.

    Hej. Jag är en mycket orolig far som undrar vad det är som händer i min familj och med mitt barn. Jag har en dotter på 4,5 år som är ganska uppskruvad i tempot och har väldigt dåligt tålamod. Jag bor också med min tjej, barnets mor, som ofta är styrig och har en otrevlig attityd. Mitt barn är inne i nån slags fas, vilken hon varit ganska länge nu, där hon ofta är gnällig och kinkig.
     
    Jag uppfattar situationen såhär. Eftersom min tjej är styrig, och har en otrevlig attityd väldigt ofta som hon inte verkar förstå själv, så leder detta till en föräldra-alienation hos min dotter. Det räcker att min tjej säger att jag borde diska, så uttrycker hon det på ett sätt som låter som om vi bråkar fast det bara rör sig om en diskussion. Då min dotter hör detta tar hon sida, och stöter bort mig.
     
    Då jag är själv med min dotter är hon annorlunda. Hon är fortfarande uppskruvad och gnällig, men hon stöter inte bort mig på samma sätt. Hon tjatar efter mamma javisst, men är snäll.
     
    Ibland går det så långt att jag får utbrott, och skriker på min dotter. Hon kan vara hur jobbig som helst och kasta grejer omkring sig, jag får inte göra nånting, inte läsa saga, inte borsta tänderna ingenting. Sen ligger hon och gosar varje kväll med min tjej som berättar sagor för henne och jag får inte vara med.
     
    Då jag påpekar detta för min tjej, problemet, skakar hon mest på huvudet och säger det är inte så farligt, det går över, eller... du får skylla dig själv du måste vara mer aktiv. Hur kan jag vara aktiv när jag inte får umgås med min dotter ? Hon stöter ju bara bort mig och vill umgås med sin mor ? 
     
    Vad skall jag göra ? Kan jag gå till nån med psykolog med videomaterial på min dotters beteende och på min tjejs beteende ? Kan nån annan ge ett utlåtande om min situation då tro, som min tjej tror på ?
  • Svar på tråden Min 4,5 åriga dotter stöter bort mig när min tjej / barnets mor är med.
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Den här texten gick att läsa så nu kommer mitt svar.
    Det låter som om ni hamnat i en konkurrenssituation i er lilla familj. Just här pratar du om både din tjej och din lilla dotter i lite negativa ordalag och jag kan tänka mig att det handlar om att de båda stänger dig ute från umgänget.
    Din dotter gör som sin mamma och när detta blir för mycket för dig  tappar du också fattningen och blir arg och då sluter de sig ännu tätare samman.
    Jag tycker att du ska ta dig ett allvarligt samtal med din tjej ,när dottern har somnat, och be henne om hjälp att bli insläppt i relationen med dottern. 
    Se dessutom till att skapa en så positiv relation till dottern som det är möjligt när ni två är själva. Försök inte att jämföra med mamma utan gör egna saker. Hjälp din dotter och lär henne hur ni kan ha det bra tillsammans. 
    Om det är så att du håller på att ge upp relationen till mamman så är det ännu viktigare att du och din dotter hittar en egen relation. Den kan bara du ge henne. Du är hennes pappa och du måste vara övertygad om hur viktig du är för henne för att hon ska förstå det.
    Om du och mamman har en dålig relation så försök att jobba på den utan att dra in dottern i detta.
    Tänk inte ens tanken att börja videofilma för att få bevis, då går du in i en oförsonlig kamp som bara kan skada din dotter och er lilla familj.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Min 4,5 åriga dotter stöter bort mig när min tjej / barnets mor är med.