• Äldre 5 Oct 09:49
    17565 visningar
    13 svar
    13
    17565

    tvätta håret med tvål

    Jag tycker inte om att tvätta håret alls. Jag har väldigt tjockt håt och ser ut.som lillasyster fluff när jag tvättat håret. Inga spännen eller nått sitter kvar. Därför tvättar jag så sällan jag kan ungefär var tionde dag. Häromdagen var det dags, och ni vet hur detär, trött och stressad småbarnsmamma, jag råkar ta duschcremen istället för schampot. Och jisses va bra det blev. Inte alls så fluffigt och mjukt och hemskt. Jaha överväger att alltid använda duschcremen istället, men sambon säger det är jätte dåligt för håret. Är det så? Finns det nått som gör håret lika bra utan att kosta multum?


  • Svar på tråden tvätta håret med tvål
  • Äldre 5 Oct 09:52
    #1

    Testat balsammetoden?

  • Joline­s mamma
    Äldre 5 Oct 09:55
    #2

    Varför skulle det vara dåligt? Låter som en gissning från din sambo.
    För män finns ju dubbeldusch som är schampo och duschtvål i samma flaska.
    Jag hade fortsatt om jag var du.

  • Äldre 5 Oct 09:55
    #3
    Blaha skrev 2012-10-05 09:52:54 följande:
    Testat balsammetoden?



    Nej vad är det? Min frisör har avrått mig att använda balsam helt. Så har inte använt det på flera år
  • Äldre 5 Oct 09:58
    #4
  • Friday­yy
    Äldre 5 Oct 09:58
    #5

    Testa Yes....=) Tycker jag funkar bra. Tyvärr är det ju så att många schampon innehåller vårdande ämnen som lägger sig som en hinna på hårstråna. Jag har också mycket tjockt hår och halvlockigt och ibland känns det skitigt precis när jag tvättat det. Billiga schampoon är ibland de bästa. Minns myten från förr att man fick grått hår av tvål.

  • Friday­yy
    Äldre 5 Oct 09:59
    #6

    Annars kan man tvätta med honung...

  • Äldre 5 Oct 10:00
    #7

    Är din sambo kemist?

  • Lilia
    Äldre 5 Oct 10:04
    #8

    Ja, det är dåligt för håret. Köp Ghassoul lera istället. Det har man använt i flera tusen år och det innehåller inga kemikalier alls. Det finns i hälsokostbutiker och hos ekologiska frisörer. Bor du i Stockholm rekommenderar jag FriEkoSör som ligger på Bastugatan 57 (vid Mariatorget)

  • Äldre 5 Oct 10:08
    #9

    Jag bor i Karlstad.

    Varför är det dåligt?

  • Äldre 5 Oct 10:09
    #10

    Tror inte det gör varken till eller ifrån eftersom det inte är så ofta du tvättar håret. Kör på ts. 

  • Äldre 5 Oct 10:13
    #11

    Tvål är uttorkande och drar ur alla naturliga fetter och fukt ur håret vilket gör att hårbotten måste tillföra massa extra fett vilket gör håret risigt och jätte fett.

  • Äldre 5 Oct 10:14
    #12

    Jag har problem med min hårbotten och har provat i stort sett allt för att få bukt med det. Inget funkar hittills. Men när jag testade att tvätta med tvål så märkte jag att håret blev underbart.

    Istället för att vara elektriskt och flygigt (även med balsam) blir håret mjuk och följsamt. Inga hårprodukter behövs, håret är aldrig flygigt och inte heller platt som tidigare.

    Jag tvättar med en fast tvål, just nu Urtekrams oparfymerade, men det går nog med vilken som helst. Sen sköljer jag håret med utspädd äppelcidervinäger. Tidigare lät jag det vara kvar men nu sköljer jag ur det. Effekten är kvar men handduken luktar inte längre skunk. Mitt hår har aldrig varit finare och enklare att hålla på med. Tyvärr hjälper det inte mot hårbottenproblemen men det gör ju inget annat heller...     

  • Queeni­e70
    Äldre 5 Oct 11:13
    #13
    FlitigaLis skrev 2012-10-05 09:55:30 följande:


    Nej vad är det? Min frisör har avrått mig att använda balsam helt. Så har inte använt det på flera år

    Men MÄNNISKA!! Använd balsam så slipper du nog superfluffet. Men hursomhelst så tror jag knappast att det är farligt att tvätta håret med duschcreme. Det blev ju tydligen bra så...
Svar på tråden tvätta håret med tvål