• Äldre 6 Oct 22:54
    2785 visningar
    11 svar
    11
    2785

    Har jag Endometrios?? Hjälp!!

    Jag har en son men har försök med ett syskon i 3 år nu..
    Har tagit alla blodprover m m och allt är som det ska. Men det senaste halvåret har jag en enorm smärta när jag har mens och går på toaletten. Har för övrigt inte riklig mens och inte mycket mensvärk. Det är bara denna enorma smärta när jag går på toa.
    Kan detta vara Endometrios och orsaken till att jag inte blir gravid??
    Om det är Endometrios vad gör man då om man vill bli gravid?


  • Svar på tråden Har jag Endometrios?? Hjälp!!
  • Äldre 24 Nov 22:27
    #1

    När du går på toa.. är det när du kissar eller bajsar du menar?

    Bara nyfiken för det gör så in-i-h-vetes ont när jag bajsar under mens. Alltså jag vill bara skrika rakt ut. Undrar så vad det beror på..

    (Jag har inte endometrios vad jag vet, är här för jag är nyfiken på om det kan vara det..)

  • Äldre 24 Nov 23:27
    #2

    Det är när jag bajsar.. Undrar också vad detta kan bero på. Ingen som vet?

  • Äldre 25 Nov 11:38
    #3

    Jag var hos en gynekolog i våras ang. riklig mens = dåligt järnvärde och då nämnde jag detta. Han trodde att det berodde på att livmodern var svullen under mens och det var därför. (tjocktarmen ligger nära o.s.v.) Och det är säkert därför, men det gör ju så vidrigt ont! Känns inte normalt..

  • Äldre 20 Sep 15:24
    #4

    Hittade den här gamla tråden och undrar, om du nu läser detta, hur det går? Så här två år senare är jag i den situationen att jag tror att jag har endometrios..

  • Äldre 20 Sep 22:48
    #5

    Fick äntligen barn för 6 v sedan i hjälp av ivf. Men har under den senaste veckan fått tillbaka smärtan i samband med gaser o avföring.. Har inte fått tillbaka mensen efter förlossningen än men har fortfarande avslag..
    Jag ifrågasatte detta under ivf försöket, då läkaren sa att jag inte hade symtom på det vad de kunde se på ultraljudet. Men nu kan man ju undra varför smärtan kommer tillbaka efter förlossningen. Jag hade inga känningar under graviditeten.

    Varför vet/tror du att du fått det?

  • Äldre 20 Sep 23:38
    #6
    josss skrev 2014-09-20 22:48:59 följande:

    Fick äntligen barn för 6 v sedan i hjälp av ivf. Men har under den senaste veckan fått tillbaka smärtan i samband med gaser o avföring.. Har inte fått tillbaka mensen efter förlossningen än men har fortfarande avslag..
    Jag ifrågasatte detta under ivf försöket, då läkaren sa att jag inte hade symtom på det vad de kunde se på ultraljudet. Men nu kan man ju undra varför smärtan kommer tillbaka efter förlossningen. Jag hade inga känningar under graviditeten.

    Varför vet/tror du att du fått det?


    Åh grattis till barnet!! Tråkigt att symptomen kommit tillbaka. Vad jag fattat som är det inte säkert att man kan se endometrios på ultraljud utan det behövs en titthålsoperation.

    Jag vet inte men när jag läser på vårdguiden så stämmer nästan allt. Har mer och mer ont varje mens. Smärtan är hemsk.
  • Äldre 20 Sep 23:40
    #7

    Är ditt äldsta barn 5 nu då? Mitt barn är snart 7 och ännu inget syskon.. :(

  • Äldre 21 Sep 07:49
    #8

    Usch vad jobbigt att det inte blivit ett syskon, vet precis hur jobbigt det känns. Har ni gått vidare, funderat på ivf? Vi lyckades på fjärde försöket. En lång, jobbig resa med så klart värt det nu.
    Vår äldsta är oxå snart 7 år.

    Jag gjorde kejsarsnitt nu o de sa att äggstockar mm såg bra ut. Glömde dock bort att fråga om detta . Då jag inte haft besvär under graviditeten..
    Har du varit hos läkaren?

  • Äldre 21 Sep 08:47
    #9
    josss skrev 2014-09-21 07:49:12 följande:

    Usch vad jobbigt att det inte blivit ett syskon, vet precis hur jobbigt det känns. smile4.gif Har ni gått vidare, funderat på ivf? Vi lyckades på fjärde försöket. En lång, jobbig resa med så klart värt det nu. smile1.gif
    Vår äldsta är oxå snart 7 år.

    Jag gjorde kejsarsnitt nu o de sa att äggstockar mm såg bra ut. Glömde dock bort att fråga om detta . Då jag inte haft besvär under graviditeten..
    Har du varit hos läkaren?


    Jo vi har gjort utredning och inga fel hittades. IVF skulle vara nästa steg, men jag vet inte.. Kostar ju mycket pengar, samt jobbigt/smärtsamt.. Så klart är det värt allt om man får ett barn, men det vet man ju inte..

    Jag har pratat med gyn angående endometrios men han säger att det som man gör åt det är starka värktabletter och/eller p-piller så då kan vi ju inte försöka bli gravida.. Så i stort sett får vi välja.... :/
  • Äldre 22 Sep 22:43
    #10

    Var hos barnmorskan idag o frågade henne ang detta. Och hon sa också att det var antagligen livmodern som var svullen..

    Ang. graviditet så hittade de inte några fel på oss heller. Det är en jobbig och dyr process med ivf. Men kände att jag inte kunde släppa det innan vi hade försökt allt, som tur det så lyckades vi till slut. Även om det kändes som att vi aldrig skulle lyckas. Om man ger sig in i det får man ta ett steg i taget och försöka vara starka tillsammans.

  • Äldre 23 Sep 16:51
    #11

    Skönt att det inte var/är något fel i alla fall! :)

Svar på tråden Har jag Endometrios?? Hjälp!!