Inlägg från: Anonym (Tess) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tess)

    Tänker oavbrutet på att äta

    Fyfan för mig själv... kl. 14.50 en onsdag så sitter jag ensam och äter chips!
     
    Har svåra problem med mat och godsaker, har alltid haft i olika grad

    allt från matvägran, hets/tröst/smygätning till svält..

    har perioder då jag inte kan sluta tänka på mat! och då riktigt feta och stora måltider
    crepés med massa stuvning och ost
    pommes med bea och nuggets
    baconröra med cremefraise och pasta

    när jag bodde ensam kunde jag äta "middag" 2-3 gånger på samma dag! olika rätter..    

    och ibland är det godsaker
    marabou - kan äta 200-400gr utan problem
    sura godisar - äter tills tungan fräter sönder..
    glass med massa strössel och kexbitar
    nutella - livsfarligt! kan inte sluta äta..

    och ibland så äter jag helt normal och nyttig mat, inge godsaker alls och inte så mycket fett eller skit i maten
    men perioderna med dåliga vanor har tagit över, jag väger 99kg! (vägt som mest 106kg, strax efter jul)

    jag vill verkligen få kontroll och gå ner!  
    men vet inte hur.. försöker jag undvika så blir det en besatthet som inte går över förren jag får det
    försökt göra det äckligt, tänka på vad det gör med mig och vad som är i men det funkar inte
    tycker bara att jag förtjänar att vara fet och äcklig..

    har haft en riktigt dålig och förvirrande uppväxt
    och min situation just nu är inte ideal heller, då jag tillsammans med sambon och våran hund bor inneboende hos en kvinna i väntan på att vi ska få flytta till vårat första riktiga hem tillsammans.

    jag behöver något som distraherar mig från maten och godsakerna, men har inget jobb, vänner eller pengar :(    

  • Anonym (Tess)
    Prissans skrev 2012-10-10 15:52:35 följande:
    Sweet tooth: sambon gömde väl den där o trodde inte att jag skulle se den. Fin gest men ack så naiv :)
    Jag har faktiskt kunnat låta bli den dock!

    Tess: välkommen, känns som om du passar in här!

    Tack! 

    har förut fått en remiss till "överviktscentret" men vågade aldrig gå dit.. Det känns som ett totalt misslyckande om jag skulle gå dit, men visst jag har redan misslyckats men då skulle misslyckandet vara officiellt och på papper!

    har försökt flera månader att få kontroll och har i perioder lyckats med det
    men sen har vi flyttat flera gånger och allt har fått pausa och dåliga vanorna har kommit igen     

    jag vet ju egentligen vad jag ska och inte ska göra
    jag har kunskap om både min kropp och näringslära   
    jag ger ofta mina systrar tips om hur dom ska göra för att uppnå vissa resultat

    men för mig själv så är det totalt stopp.. hoppas verkligen att den här sista flytten och det faktum att vi kommer ha ett eget hem och trygghet kommer göra det bättre

         
    jag har förut varit normalviktig men kurvig
    sen flyttade jag till min pappa, som har grav fetma och oerhört dåliga vanor och dom smittade av sig på mig och då fick jag även "tillåtelse" att äta skit tillsammans med dom, innan så försökte jag göra det i smyg eller iaf kontrollera mig
    läsk varje dag, choklad, kakor och skit hela tiden, kass frukost, ingen lunch, skit till mellanmål och sen en alldeles för stor och fet middag och sen massa chips och godis till kvällen..

    usch mår illa bara jag tänker på det!  

    sen fick jag hjälp av en sjukgymnast, flyttade därifrån och gick ner 14kg på 6månader
    men sen flyttade jag igen, gick upp till 99,3kg (det jag vägde när jag var hos läkaren senast, november förra året) och sen efter jul så vägde jag 106kg!!!

    då fick jag nog, försökte med ett par dieter, funka knappt, tappa lusten, försökte äta "normalt" med normala portioner och hyfsat nyttig mat, funkade bättre, gick ner till 98kg
    men sen flyttade vi igen och nu har det pendlat mellan 99-100kg

    så fort jag är ensam så är allt jag tänker på att äta!
    kan till och med "överäta" nyttiga saker!

    det här måste sluta!
    jag vill ha barn och då måste jag gå ner i vikt
    och jag vill absolut inte att dom ska ta efter mina skitvanor!       
  • Anonym (Tess)
    Prissans skrev 2012-10-10 19:38:19 följande:
    Tess: känner mkt igen mig i det du skriver! Jag är också väldigt insatt på allt med hälsa o har en gång gått ner 30 kg efter jag åt upp mig så jag kan!
    Men genom allt som hänt mig o alla dessa olyckliga år så känns det som om min inställning till mat har blivit totalrubbad!
    Tröstätning o stressätning är de största bovarna. Och sen ångesten.

    Kolhydrat: jag är väldigt stor kolhydratmänniska också!

    Och det gör det hela ännu mer frustrerande!
    jag vet hur jag ska gå ner, och jag kan men.. det är det där jävla men.. suget, stressen, trösten i goa saker..

    dessutom så misstänker jag att min hälsa nu tagit rejält med stryk pga. övervikten för vissa dagar så mår jag inte alls bra.. visst har typ alltid haft konstant illamående, kramper i magen (har troligen IBS också) och haft allvarliga vitamin brister men nu känns det som att det är något mer.. möjligen blodtrycket eller sköldkörteln, något är off iaf, så antar att jag måste ta mig till läkare snart.. och bli dömd och sedd ner på.. och höra saker jag redan vet.. senaste gången jag var till läkaren så blev jag både skrattad åt och dumförklarad..

    mitt förhållande till mat är helt fucked up
    jag Ääälskar mat i alla dess former! jag älskar att laga mat.. men helst vill jag inte äta den, jag vill laga mat till andra och se andra njuta av den och berömma mig.. men jag har bara sambon att laga mat till nu, och det räcker inte, blir för mycket över och då måste jag äta för jag kan ju inte kasta mat! och då äter jag för mycket..
    och jag vill inte laga mat till mig själv, utan då blir det ofta någon färdigrätt eller något snabbt och onyttigt 
    senaste 2 veckorna har jag ätit omelett med fetaost, tomat och purjolök till lunch varje dag!  
    för att jag känner mig tvingad att äta något till lunch nu när vi bor inneboende..  

    äta frukost, lunch, mellanmål och middag är en riktig pina när man är ensam och inte gör något, kan lätt klara mig på någon chokladbit vid 12  och sen middag vid 19
    men det är inte bra!
    dessutom kan jag svimma, få extrema magkramper och spy om jag inte äter regelbundet.. så jag måste egentligen äta något med 3-4 timmars mellanrum.. men det är så lätt att det blir en chokladkaka och energidryck då..

    vill inte ha det såhär längre
    vill inte bli styrd av suget, stressen, trösten och andra negativa känslor
    utan vill ha ett hälsosamt förhållande till mat och godsaker
    vad det nu är...  
  • Anonym (Tess)
    Alltid Daph skrev 2012-10-11 17:00:12 följande:
    Tess, en sak jag fått lära mig är faktiskt att kasta mat. Ja, det känns jobbigt och oekonomiskt, men man får ändå inte tillbaka pengarna man lagt ut om man äter alla rester, man blir bara tjockare. Brukar du lägga upp en kostplan för dagen? Om du har ett schema att följa kanske du kan köra på det oavsett om du är hungrig eller inte? Jag vill alltid äta, så jag har inte det problemet, men ett schema kan ibland hjälpa mig mot överätning iaf.

    Prissans, det blir således 4 km varje gång du ska någonstans. Det är jättebra. =) Jag har hund så får mig också en del prommande. Tycker inte alls om att träna, har aldrig hittat någon träningsform som är rolig. Har noll koordination och bollsinne. Drömmer  
    Jo jag vet
    men skolmatsalen mantra "ät upp, släng inte maten!" sitter ännu kvar..

    och hemma så hade vi ibland inte så mycket mat och både min mamma och pappa höll på att man absolut inte fick slänga mat
    dessutom fick jag tidigt laga mat själv (9år) till både mig själv och alla syskon
    och då skulle det alltid vara rejält, mitt "ögonmått" för vad en normal portion är, är helt förstörd 
    även om jag vet att vi bara är två personer som ska äta så kan jag inte låta bli att hälla upp pommes över hela plåten.. inte förren senaste månaderna som jag börjat tänka på det, det är som ett tvångsbeteende
    måste lära mig bryta det! 

     
    nej jag har ingen kostplan eller direkt schema just nu
    försöker sova så länge hunden tillåter (hon vaknar och börjar gnälla så fort dom andra hundarna rör på sig) vilket brukar bli 8.30-9.30

    sen äter jag en macka och dricker ett glas juice, ibland lite kräm eller yoghurt (mitt illamående har blivit värre så jag måste äta sura saker på morgonen, marmelad och apelsin juice är då ett måste)
    tar en B12 och Kvinna tablett 

    lunch äter jag vid 13-14
    senaste 2 veckorna har det blivit omelett med fetaost, tomat och purjolök
    ibland lite potatis eller ris i om det blivit över sen dagen innan
    idag så åt jag dock ingen lunch.. ingen var hemma så glömde totalt bort det..

    vid 18-19 äter jag middag
    igår blev det pommes (kom ihåg att mäta upp på tallriken innan! så det blev inte så mycket)
    en veggie biff och sötsursås (som blivit över från middagen dagen innan)    

    blir lite bättre middag när sambon är hemma, men han har varit borta väldigt många kvällar nu..  

    men sen så har jag ätit en macka till mellanmål, med ost, tomat och senap
    1/4 dels påse sura godisar
    ca. 50g chips

    har velat äta hela påsarna och mer men då det bor andra här och jag skäms över mitt beteende så tar jag bara lite så fort jag får chansen..

    är otroligt rastlös nu också!
    har ju inget jobb just nu och inga grejer att pyssla med heller då typ alla våra grejer är nedpackade..  
    att hon vi bor med kommenterar vad jag lagar och äter hela tiden gör inte saken bättre!     

    guuu vad jag vill åka och köpa choklad nu!
    och äta det innan jag kommer hem.. men jag ska inte!
  • Anonym (Tess)
    Prissans skrev 2012-10-11 14:43:16 följande:



    Härligt! Jag har ju 2 km promenad till bussen så jag går mkt men det är nog min enda motion. Förutom sex ;)

    Tess: på vissa saker så låter du så lik mig. Men jag lagar inte mat utan där är typ mest halvfabrikat vilket inte heller är nyttigt! Låter som om du också har rätt mkt matångest.

    Idag har jag rätt svårt med suget o har tittat i kylen tuuusen gånger! Men där finns bara ok mat. Eller rättar sagt inte så mkt gott helt enkelt...
    sex... vi har haft sex 4 gånger på 3 veckor :(
    vi brukar ha iaf 3-4 gånger på en vecka..
    men bor man med andra och det låter väldigt bra mellan rummen och har ångest och shit så funkar det inte :(
    så vi har fått lov att passa på när sambon är hemma och dom båda borta, vilket inte är ofta.. och behöva göra det efter andras schema och göra det bara för att göra det.. är verkligen inge kul!
    kan inte slappna av alls.. vilket gör mig otillfredsställd och extremt sugen på choklad :(
    och det i sin tur gör att jag äter massa godis och fet mat..

    allt hänger ju ihop
    fysiken och psyket

    skulle jag träna, ha massa sex, jobba, pyssla och ha ett eget hem, trygghet och psykisk aktivering så skulle jag inte äta lika mycket!


    finns nog inget som jag inte har ångest över nu förtiden..

    i perioder har jag ätit mycket färdigmat, men har då försökt välja dom "nyttigare" alternativen.. lyckats sådär.. 
    en favorit var Kitchen 88, Chicken satay, fyfan va god den är! men typ 470kcl i en portion..
    men jag vill verkligen laga riktig mat, jag tycker om det, men om det bara är jag som ska äta så känns det inte värt att laga något riktigt
    känns som att jag "slösar" den goda maten på mig själv då.. och jag är inte värd det.. 

    just nu känns det mer viktigt att jag går ner i vikt än att jag får rätt på matproblemen
    vilket i sig är fel, då det troligen kommer komma tillbaka då, men känns inte som att min hälsa kommer tåla den här vikten så länge till, och ta itu med allt kommer ju ta evigheter..
  • Anonym (Tess)
    Prissans skrev 2012-10-11 19:05:31 följande:
    Imorgon är jag helt ensam hemma, sambon är borta o dottern är hos sin pappa denna vecka.
    Så jag bestämde mig för att han ska handla en liten påse chips o en gott o blandat. Så att jag har något hemma.
    Sen bestämde han ;) att jag för första gången i mitt liv ska laga riktig mat till mig själv o ha det riktigt mysigt <3
    Så jag beställde lax, feta, pesto o salladsgrejor.

    Känns riktigt bra! Vi pratade om att det kanske blir lättare för mig att hålla mig ifrån hetsätningen om jag har en godiskväll i veckan. Något att se frammemot o njuta av istället för att ta birt allt helt.
    Underbar han är som hjälper mig!

    Daph: jag har räknat ut att det blir fem km eftersom jag går i stan en bra bit också för att komma till jobb! Så det är ju super egentligen!

    lax, fetaost och pesto är verkligen mums! 
    brukar alltid använda Creco´s fetaost (men den heter typ wernerssons nu eller nåt)
    och brukar göra "pesto" själv med färsk basilika, persilja, citronpeppar, italiensk salladskrydda och citronsaft 

    jo, stöd är jätte viktigt och det är verkligen bra att han hjälper dig :)

    min sambo är sådär när det gäller just maten.. han förstår inte riktigt problemen och viker sig totalt om jag tjatar lite.. men ett par kodord har vi som till 90% funkar för att stoppa mig från att hetsäta massa 

    och det är "Baby" (skrev även baby på handleden förut, så jag kunde dra upp den i affären och tänka på vad jag skulle köpa/äta) "G" (som i Gravid) "GB gräddglass" (Gravid-Barn, gräddglass = mamma)

    fan borde skriva det på handleden igen! så slipper jag och sambon tjafsa om det
    för bara jag ser det så tar viljan att få barn över viljan att äta skit..     

    nu är jag ju ensam massa också och handlar själv och då måste jag ha något som hjälper mig att motstå att köpa massa skit 

    fan borde finnas en hjälplinje för sånt här! 
    så man kunde ringa någon och få hjälp när man står där vid godishyllan och bara vill plocka på sig ett par extra stora påsar gott och blandat..    
  • Anonym (Tess)

    förresten så hade jag en jätte konstig dröm precis när vi hade flyttat hit

    jag var i ett stort kök och skulle göra en gigantisk pannkaka!
    typ en meter i diameter men den gick alltid sönder när jag skulle vända den   
    samtidigt skulle jag göra hallonsorbé, men den blev antingen för hård eller för rinnig
    och dessutom skulle jag göra vindruvsgelé men den ville aldrig stelna

    jag gjorde om och gjorde om 

    och hela tiden var det någon som petade mig i ryggen och sa att jag gjorde fel, att jag var värdelös som inte ens kunde göra en simpel pannkaka
    det gjorde verkligen ont och gjorde mig jätte stressad!

    när jag vaknade så rabblade jag receptet för pannkaka i huvudet och funderade på vad fasen jag gjorde fel med gelén!?  

    antar att drömmen inte handlar om pannkaka och de men vad fasen betyder den då?

    länge sen jag hade en sån verklig dröm som jag dessutom kom ihåg dagen efter.. annars så brukar jag mest bara tänka på mat innan jag somnar och precis när jag vaknar men då är jag iaf halvt vid medvetande, nu verkligen drömde jag   

  • Anonym (Tess)
    Prissans skrev 2012-10-11 21:24:27 följande:
    Tess: jag levde i elva år med en man som höll på ugnefär så som någon i din dröm med dig... Fick mig att känna mig sämst av alla.

    Då började också min ätstörning. Du har inte gått igenom något som du inte har bearbetat? Eller något som fick all den här ångesten till mat att börja?
    vet inte..

    har förut gått i samtalsterapi i 2år pga. mina problem med min mamma och en syster.. och dåliga relationer med vänner, avsaknad av en riktig pappa, mina halvsyskons situation, övergrepp, våldtäkt m.m... 

    men sen blev jag så pass bättre och mådde så bra att jag skulle försöka klara mig utan samtalsterapi i ett år (jag och min psykolog kom överens om det)
    det var nästan 2år sen nu   

    har inte pratat med någon om maten, det har liksom kommit i bakgrunden när dom andra problemen varit akuta 

    det tidigaste problemen jag kan minnas med min mat var att jag matvägrade när jag var runt 4-5år

    min mamma eller hennes kille la upp maten, jag var hungrig, åt lite men sen tog det stopp och jag vägrade äta, jag var fortfarande hungrig men kunde/ville inte äta..  min mammas kille tvingade mig att sitta kvar tills jag ätit upp, vilket jag aldrig gjorde, så jag fick sitta vid matbordet i flera timmar..
    dom försökte med att jag skulle lägga upp själv så dom inte la upp för mycket, men jag la upp jätte mycket och vägrade sen äta.. 
    jag gick ofta till sängs hungrig pga. det.. ibland smög mamma till mig en macka eller chokladbit när jag äntligen fick gå från bordet..   

    så höll jag på i flera år

    jag tror att det berodde på att min mamma och pappa gjorde slut precis då, och att min mamma blev tillsammans med nya killen innan hon ens gjorde slut med pappa! och nya kille var då min "nya pappa" enligt mamma.. och gu vad jag kämpade med att kalla han det! gick aldrig..
    från att ha varit pappas lilla flicka så var min pappa nu helt frånvarande och det fanns en ny "pappa" i mitt liv..
    sen träffade jag bara pappa på lov och varannan jul.. han var en främling för mig tills jag var ca. 15-16år då jag själv försökte skapa en relation till honom..  
     
    antar att jag var förvirrad och frustrerad och tog ut det på maten.. har sett det där "matmissbrukarna" på 4an och fyfan vad jag känner igen mig! 

    borde väl söka hjälp igen.. men nu när vi flyttat omkring så har det vart svårt
    vet inte ens vad jag ska söka.. vanlig samtalsterapi passar verkligen mig, men via vad? ätstörningsklinik? vuxen psyk? vårdcentralen? privat?
    har ju så mycket olika saker att prata om..

    förut så hade jag även en mailkompis
    vi hade haft ungefär samma uppväxt och berättade saker för varandra och gav varandra nya perspektiv, det var verkligen hjälpsamt!
    men hon fick fullt upp med vardagslivet så vi slutade med det efter ca. 6månader.
    hon var det första som fick mig att inse att mina matvanor inte var normala 
  • Anonym (Tess)
    Alltid Daph skrev 2012-10-12 08:02:51 följande:
    Tess, var bor du? på många ställen finns Overeaters Anoymous (OA) som håller möten. Det är som AA och man får en stödperson man kan ringa till när det känns jobbigt och man håller på att fatta dåliga beslut. Eller om man har ångest om måste få prata med någon som vet hur det är. Kanske kan vara något? Jag gick på ett sånt möte en gång och det var bra! Sen är jag urusel på att hålla mig till något så jag gick inte dit igen. Det låg på söder långt åt helskotta dessutom så det tog lång tid att åka dit. Nu med barn och hundar går det inte. Men om du inte har så mycket att göra vore det kanske perfekt? Tycker också att du ska skaffa en samtalskontakt igen. Och prata mer om maten den här gången. Ingen idé att tro att man ska kunna lösa alla problem själv.

    Det som blev vändpunkten för mig (för jag är ljusår bättre nu än när jag hetsåt och kräktes fem gånger om dagen) blev när jag träffade min man. Hade olyckliga relationer innan, men nu blev jag lycklig och det enda kruxet var ätstörningen. Så då VILLE jag verkligen mer än någonsin bli av med den. Får inte alls samma ångest längre när jag överätit, behöver inte kräkas längre. Det hjälper att jag vet att han tycker precis lika mycket om mig även om jag går upp i vikt. Jag behöver inte vara lika smal hela tiden för att tycka att jag är okej. Det är alltså mycket bättre nu, men inte bra.

    Prissans, mysigt med kväll på egen hand! jag skulle nog unna mig en liten noga beräknad påse godis efter maten. Jag tycker det hjälper att bestämma att man på fredag eller lördag kväll får äta motsvarande 100 g choklad. Blir HELT fixerad om jag har totalförbud. Drömmer då ofta om att jag hetsäter enorma mängder sötsaker och vaknar med sjuka lättnadskänslor över att det inte var sant. Vill inte vara så besatt, vill ju bara vara vanlig. (När det gäller ätande, inte i andra lägen. =))     
    Jag bor i Stockholm.
     
    Tyvärr så är jag Ateist och mår illa av "tolvstegsprogram" :(
    kan verkligen inte med sånt längre..

    istället så har jag kollat lite på viktväktarna, dom har möten i närheten 
    och även om deras fokus inte är på ångest och sånt så hanterar dom ju folk med problem med maten och som vill gå ner i vikt, och lära sig äta rätt
    tror faktiskt att det skulle vara något för mig, bara att sitta på ett möte och lyssna när andra pratar och faktiskt träffa folk! tror jag skulle göra stor skillnad i mitt mående överlag
    det och samtalsterapi av något slag tror jag skulle hjälpa mig bäst, precis som du sa

    jag har oerhört behov av att ventilera och prata, men tyvärr har jag inga vänner och knappt någon familj kvar som jag kan prata med :( kan prata med sambon men han är borta så mycket och dessutom vill jag skona honom lite från det..  
    och prata med mig själv funkar inte! "jag" är så jävla elak och dömande mot mig själv :( vilket är konstigt då "jag" utåt sett är hur snäll och trevlig som helst! (yes, jag har troligen en personlighetstörning också, inge allvarligt, mest jag som får lida för det ibland, men alla brottas väl med inre demoner ibland..?)

    Jag älskar verkligen min sambo
    han har hjälpt mig väldigt mycket men i början så var jag för rädd för att låta honom komma för nära
    och jag tacklades fortfarande med problemen med min mamma och pappa, och våldtäkten..
    därför blev jag deprimerad och åt en massa
    men han gjorde så att jag inte tog till något "värre" än maten
    och han stannade hos mig, trots att jag gick upp en massa i vikt
    han tänder på mig minst lika mycket nu som när jag vägde 25kg mindre     
    för honom spelar vikten ingen roll, utan personen
    men han ser ju att jag inte trivs i min vikt eller mår bra, och han har ju märkt att vissa saker jag gör inte är "normalt" så han vill ju gärna hjälpa mig.. men det är svårt  

    jag vill så himla gärna starta en familj med honom
    han är mannen jag vill ha som pappa till mina barn, mannen jag vill dela resten av mitt liv med
    men känns som att maten och min vikt kommer ivägen för allt det!

    och jag vägrar ha det så längre      

      
  • Anonym (Tess)
    Prissans skrev 2012-10-12 08:03:03 följande:
    Maten brukar ju hänga ihop med/ om man gått igenom något annat. Det låter ju som om du har gjort det Tess.
    Jag går i kbt efter seperationen med min exman men min psykolog koncentrerar sig inte alls på maten. Hon menar att när jag börjar må bättre så tror hon att maten blir bättre. Som om jag straffar mig när jag mår dåligt.

    Idag är allt sug kvar sen igår o så vet jag ju att sambon är borta så jag kan tjuväta massor utan att någon får reda på det! Men det ska jag inte!
    har funderat länge på KBT
    men aldrig känt att det är något för mig
    jag vet inte riktigt varför men det känns obehagligt och inte alls rätt att någon petar i mitt huvud, säger vad jag ska göra och sen "tvingar" mig att göra det..

    jag har ett "duktig flicka" syndrom (eller vad man nu ska kalla det) så tror det skulle bli lätt att jag börjar "spela" att jag hänger med och gör det den vill, men i själva verket så tar jag ett steg tillbaka och spelar en roll
    om den vill att jag ska ifrågasätta mitt tänkande så gör jag det, precis dom den vill, men i själva verket så lyssnar jag inte alls på mina egna ord, utan istället skapar en avsky mot personen som får mig att göra det..

    det är oerhört barnsligt och visar inte alls att jag vill ändra mig, det vet jag    
    men det är ett självförsvar mot jobbiga saker

    det som funkar bäst för mig är att jag bara får prata, babbla babbla och babbla
    till slut så dyker det upp viktiga ledtrådar och det märker jag själv
    ibland fastnar jag och då måste psykologen fråga mig saker
    men bara ha ett vänligt ansikte som lyssnar, betyder otroligt mycket
    den ska egentligen, och det kanske låter lite konstigt, inte lägga sig i så mycket

    bland annat så fick jag reda på (eller ja, inom mig visste jag alltid)
    att jag har stora "pappa problem" jag har valt killar som är äldre, starka och dominanta (inte aggresiva men framgångsrika och lite kaxiga)  för att jag saknar en riktig fadersgestalt
    min pappa är svag, frånvarande och egentligen värdelös som förälder
    det har visat sig på många andra sätt också.

    innan har jag aldrig tänkt på det, för jag träffade ju honom iaf ibland, men inte ens när jag var hos honom så var han närvarande och han gav mig aldrig det jag behövde, vilket var att bli sedd och lyssnad på

    det hänger ju också ihop med maten
    hemma hos min mamma så var jag tvungen att smyga med maten
    hemma hos pappa var det fritt fram att överäta så mycket man ville
    och eftersom jag inte fick det jag behövde, inte ens när jag desperat försökte skapa en relation med honom och bodde hos honom, så fortsatte jag att fylla hålet med mat och skit
  • Anonym (Tess)

    Alltså ser ni mina texter!?

    sjukt långa ju! :O
    tänker inte ens på det när jag skriver.. 

    kanske lite mer bråttom med den där hjälpen än vad jag först trodde..     

  • Anonym (Tess)
    Alltid Daph skrev 2012-10-12 16:39:27 följande:
    Här får man verkligen skriva precis hur långt som helst! Vi orkar läsa. =)
    Tänk vad mycket tankekraft och energi många kvinnor lägger på det här! Tankar om att inte duga, att man är för tjock, att man äter för dåligt. Och ibland är det så, ibland är man onödigt hård mot sig själv. Oftast det senare tror jag.

    Har gått i en hel del terapi, både kbt och psykoterapi, och aldrig betalat mer än vanlig sjukvårdstaxa. Man kommer fort upp i frikort dessutom. Ring närmaste öppenpsykiatriska mottagning och be om en tid. Jag har haft både bra och dåliga psykologer, de riktigt bra kan man inte lura. De lockar fram någon slags ärlighet hos en. Minns en man jag gick till ett tag, men som var attraktiv trots hög ålder och honom försökte jag bara imponera på så det funkade inte alls. Drömmer 

    Återfall är ingen fara. Som sötnöt säger, det är bara skammen och skulden som är skadliga.  Det där du åt är ute ur kroppen imorgon. Vi måste alla skippa det där förbonkade Nu har jag trillat dit, då kan jag lika gärna fortsätta-tänket!   

     
    haha har förut fått Atarax utskrivet för att jag inte kunde sluta tänka och slappna av när jag skulle sova
    vilket resulterade i att jag låg vaken 1-2 timmar innan jag äntligen somna och sen kunde vakna upp av att hjärnan var uppe i högvarv flera gånger om natten.. som värst var det en gång i timmen och efter en väldigt traumatisk upplevelse så sov jag inget alls på 8 dygn.. 

    tar dom även för panikångest men nu har jag inte tagit dom på ett tag, inte behövt eller orkat ta dom (kroppen måste ställa om sig, och jag måste kompensera tröttheten med kaffe eller energidryck om jag tar dom på dagen för ångest)    

    alltså vad mycket negativt jag skriver..?
    men det är ju en tråd om just mat problem men endå, fyfan vad mycket som är fel på mig!

    men samtidigt så är jag inte så jävla negativ egentligen
    att jag inte kan slappna av och stänga av hjärnan innebär ju att jag kan få mycket gjort på kort tid, och jag är ganska bra på att lösa problem och hitta på nya saker      
    och när jag väl öppnar upp så kan man få höra en hel del intressanta saker ^^
    besattheten av mat gör ju att jag kan bjuda på fruktanvärt bra middagar och mumsigt hemmabakat fika
    knäproblemen innebär att jag slipper lyfta tungt, och ärligt vem skulle sakna det?
    alla mina problem gör ju också att jag hela tiden söker kunskap och vill lära mig, och i sin tur kan lära andra
    och det gör mig mer öppnare och mindre fördomsfull   

     

    "igen" -   jag har också knä problem, meniskskada i vänster knä och börjar till det i höger
    vikten gör inte saken bättre!  
    smärtar otroligt mycket ibland och har precis blivit "frisk" från en inflammation i högerknät
    oerhört dåligt, jag är för bövelen bara 22år!
    hur gammal är du?  
  • Anonym (Tess)

    Firade 2år tillsammans med sambon idag

    MEN igår av någon anledning så fick jag jätte ont och blev dålig i magen :(
    blev sen bättre idag och trodde vi skulle få ha en riktigt mysig dag/kväll
    och visst dagen funkade jätte bra och var mysig med lunch på subway och en runda i centrum i lite inredningsbutiker

    men nu efter maten, veggie chorizo till mig, potatisgratäng med goudaost och lite beasås, och lite vitt vin till det
    så har jag en fruktansvärd kramp i magen och den är jätte krånglig :(      
    åt inte alls lika mycket som jag brukar, men visst det var en väldigt fet måltid.. men fan det brukar gå bra bara jag inte äter för mycket :(    

    börjar mer och mer verkligen tro att jag har IBS

    och det är ju verkligen jätte bra tillsammans med en ätstörning med hets/tröstätning..!

    fyfan :( ska dricka vatten nu och vila på soffan..      

  • Anonym (Tess)
    Prissans skrev 2012-10-14 10:29:47 följande:
    Daph: jag är ju lite kurvigare än vad jag vill så jag hade ju inte bara tränat för hälsans skull. Jag trivs verkligen som smalare för jag får sådana kurviga lår o rumpa som jag inte gillar :( så jag måste nästan vara smalare än normal smal liksom... För atr jag ska vara nöjd.
    Sen att alla andra tycker att jag är fin så här det är en annan sak.

    Tess: låter helt klart som min mage. Jag ska ju utredas för ibs. Då måste ringa VC o stå på dig!

    Jo jag måste väl det
    usch livrädd för undersökningarna dock..

    jag trivs bäst som kurvig ^^ finns inget annat sätt jag kan vara, har superbreda höfter och breda axlar och allt sånt
    och en liten smal midja :) om jag skulle väga som en del och BMI säger så skulle jag nog inte alls trivas och se bra ut :/

    min idealvikt är 70-68kg
    gick ner en gång från 89kg till 75kg, och fyfan va fin och "smal" jag kände mig!
    kläderna passade igen och jag behövde inte skämmas så mycket för magen mer..
    varför kunde det inte stannat där!? 
    men nej :( blev deppig, tröståt, blev ihop med sambon och både åt i smyg och åt mysiga middagar..
    fredagsmys, lill lördag, lördagsgodis, söndagsmiddag..

    så sjukt egentligen dom där kraven.. om man är kurvig ja då ska man försöka bli så smal som möjligt, banta och träna
    om man är smal, ja då ska man försöka bli så kurvig som möjligt, äta upp sig och träna mindre  

    inget duger ju :( har en syster som är jätte smal och hon får höra att hon måste gå upp hela tiden.. och jag fick (då jag vägde 75 och mådde superbra) höra att jag måste gå ner mycket mer.. :(

     inte konstigt att det slår fel och man tar till mat och skit för att stressa ner

    huvudsaken måste väl vara att man mår bra? oavsett vad man väger
  • Anonym (Tess)

    Magen är äntligen normal igen! eller ja, normal för att vara jag iaf ^^

    idag åt jag först en macka (polarbröd, farfarskaka) med lite mjukost naturell, en liten yoplait yoghurt och te
     
    sen har vi ätit potatisgratängen som blev över till lunch, med massa grönsaker 
    en energidryck och liten twix blev det när vi var i centrum och kollade i inredningbutiker

    sen paneradfisk, potatis och vittvinssås till middag (tog en hälften så stor portion som jag brukar)

    sen delade jag och sambon på en liten bakelse (jordgubbsmousse, maräng och strössel)
    och en liten bägare jordgubbsmousse

    drack fun light apelsin till middagen och efterrätten.

    så himla sugen på att käka chips nu och öppna läsken vi har hemma.. men nej!

    och twixen och efterrätten måste verkligen bytas till något bättre!

    efterrätten köpte vi bara för att det vi köpte igår var en riktig besvikelse och när vi nu såg dom där i bageriet så kunde vi inte motstå.. 
    måste sluta.. hjälper faktiskt att skriva här iaf! 

  • Anonym (Tess)

    tänkte börja med "2-veckors metoden"
    haha vet dock inte om jag hittat på den själv eller om det faktiskt finns ^^

    men jag ska iaf fortsätta äta precis som jag gör nu 2 veckor när vi flyttat, just för att behålla vanan att gå upp hyfsad tid, äta frukost, lunch och mellanmål

    sen ska jag byta ut en sak i taget och hålla vid det i 2 veckor, sen om det funkat så ska jag byta ut yttligare en sak 2 veckor, och sen bara fortsätta så, och medans skriva upp alla tankar och smakupplevelser i en egen liten bok, så blir något fel så kan jag gå tillbaka och rätta till det

    tex. så består min frukost av en macka av ljust bröd, dock så ska det vara lite fullkorn och ganska mycket fibrer i, apelsin marmelad, ett glas apelsin juice och ev. lite aprikoskräm eller liten yoghurt

    ett stort steg att jag överhuvudtaget äter frukost! men den består av för mycket socker!
    brödet borde bytas till mörkare, marmeladen till en utan tillsatt socker eller hellre något annat med näringsvärde
    juicen är väl hyfsat okej endå? brukar dricka Bravo
    aprikoskrämen är ju typ bara socker! och yoghurten är ofta sån där barnyoghurt som är extra fet
    borde bytas till kesella eller turkiskyoghurt med sylt/frukt/bär/nötter

    sen har jag käkat otroligt mycket ägg och bacon till lunch nu! och det är ju bra, mättande och gott men tillagningen måste bli bättre, just nu är det för mycket stekande i för mycket fett..ska testa att ugnsbaka baconet och använda kokt ägg istället
    sen borde jag tänka framåt, vad jag ska äta när det gör mig illamående att ens tänka på ägg och bacon ^^

    middagen är helt okej, bättre tid nu också
    men det jag äter efter middagen måste bli bättre!
    mer grönt och frukt istället för godispåse och choklad

    läsken måste begränsas, måste dricka mer vatten
    och egentligen är det löjligt, jag gillar vatten så varför dricker jag det inte? 

    energidrycken har jag redan börjat trappa ner med, drack inte en i förrgår, men drack en igår (behövdes!) men har inte och ska inte dricka en idag :)    

  • Anonym (Tess)

    Tjo!

    har troligen åkt på influensan eller en magsjuka nu!
    himla kul..   
    ska försöka ragga hundvakt så jag slipper att ev. spy ute..

    kommer troligen inte skriva något här sen på 2 veckor, för kommer troligen bli anmäld för en sak snart ^^ 
    och såklart är det jag som blir anmäld för att jag uttrycker något, som faktiskt alla borde hålla med om
    "människors lika värde med rätt att vara olika"
    men det får man ju inte säga hur som helst här, får då ses det som en förolämpning.. men hävda att alla ska vara likadana och alla som inte är det är feta, fula och värdelösa, ja det får man säga, bara man använder rätt ord..  

    älska dubbelbmoralen på familjeliv! 

    fan lovat sambon att bara läsa trådar om vikt, hälsa och hundar.. går sådär ^^
    måste ha något med min självdestruktiva sida att göra?
    eller så älskar jag bara att stå upp för människor som blir påhoppade.       

  • Anonym (Tess)

    Idag är 5e dagen utan godis, chips och energidryck

    verkligen jätte svårt när man går förbi det i affären och ser alla extrapriser, bigpack och nyheter..

    har druckit 50cl läsk, men bara när vi varit ute och käkat (först knappt 20cl och sen 30cl)
    och ätit 2 gifflar, men bakverk ingår inte i "förbudet" iaf inte just nu
    och maten är som vanligt

    nu när vi flyttat bor vi 3 våningar upp och jag har tagit trappan ner varje gång ^^ upp orkar jag nog inte än, men ner är iaf en början
    hittat två helt okej kissrundor åt hunden som tar ca. 10-15 min att gå
    nu ska man bara hitta ett par rundor som är på 30min till 1 timme   

    packat upp 3 kartonger med prylar och 4 stora sopsäckar med kläder än så länge ^^
    ser helt kaos ut här! ^^ men känns verkligen jätte bra!
    centrum och tåget är bara över vägen och lägenheten är dröm <3

    ska till läkaren den 21 november
    och ska försöka gå ner lite i vikt innan dess
    och nu innan jul så passar det ju perfekt, för sen vette tusan hur det blir.. svårt att motstå frestelsen vid högtider.. 

    sambon är gullig och har slutat med godis han med, dels för att stötta mig men också för hans egen skull   
    så vi har båda en "vit månad" nu
    men är som sagt bara på 5e dagen, men har gått bättre än förväntat iaf  

Svar på tråden Tänker oavbrutet på att äta