• Anonym (0506)

    någon som känner till fai cam pincer ?

    Ska om några dagar opereras för cam förändring, pincer och ev lambrumskada i höften. Letar febrilt på nätet efter någon som antingen har gjort denna operation, känner någon som ska eller har dessa problem.

    Hoppas hitta någon!!! 

  • Svar på tråden någon som känner till fai cam pincer ?
  • gronbergsen

    Opererade mig förra veckan för cam och pincer förändring ska köra rehab nu i dryga 3v sen tar jag nästa sida!!

    Vad vill du veta?

  • Anonym (0506)

    Jag vill veta ALLT!  
    Vart opererade du dig? Hur kändes det när du vaknade? Vad har du fått för program? Vad har du fått för instruktioner vad gäller motionscykel efteråt?
    Vi är inte vidare många med detta probelm, så jag blev "glad" över att se att någon mer här gjort operationen.
    Hade du även lambrum skada? Hur lång tid tog din operation? Hur har smärtan varit efteråt, äter du smärtlinding?

    Ha en fin helg!! 

  • gronbergsen

    Jag opererade mig på ortopedkliniken i köping Thomas Eriksson heter ortopeden. Det var operation för cam/pincer reparera labrum och även ta bort en del brosk. Operationen skulle ta 1h men då det var mer att ta bort än dom hade trott så tog det 2h. Kände mig ganska bra när jag vaknade, självklart lite små seg men höften kändes inte så mycket pga lokalbedövning och säkerligen nåt smärtstillande dom hade stoppat i droppet. Smärtan har inte varit direkt jobbig förutom första 2nätterna, blev ordinerad 3olika painkillers i form av morfin, Alvedon och diklonfenak. tog morfin första natten men mådde sådär av det så jag lät bli dom sen, slutade med all smärtlindring på fredagen och då hade jag bara ätit Alvedon på kvällarna innan. Kort och gott så har jag mått oförskämt bra! Första veckans "träning" bestod bara av övningar för att få upp rörligheten men det räckte gott och väl för man var ju inte direkt morsk när man försökte få igång leden igen. Nu andra veckan har jag ett nytt program lite mer inriktat på musklerna men väldigt lätt sådant. Cykla får man göra redan efter några dagar men helt utan motstånd tror att man får köra på rätt hårt på cykeln redan efter 3-4v. Nu är allt det här väldigt individuellt gällande smärta och rörlighet. Men som sagt jag själv har mått oförskämt bra och går redan nu utan kryckor här hemma men så fort jag ska ut tar jag käpparna. Ska ju operera andra höften inom några v. Vart ska du operera dig? Hur länge har du haft besvär?

    Tjing

  • Anonym

    Hej, min son (17) opererade sina höfter i maj/juli för CAM/pincer hos Leif Swärd på Orthocenter i Gbg. Operationerna gick båda snabbt o smidigt, han mådde kanon efteråt båda gångerna. Han har kunnat träna ganska snabbt efter operation (ca 3-4v) och har mest känt stelhet i början, som ju är mer associerat till själva operation. Han är fotbollsspelare, och har nu återgått till full fotbollsträning. Hans vänstra höft (op i maj) är helt återställd med bättre rörlighet och inga symptom. Den högra (op i juli) har gett smärta senaste veckan, så han har fått gå av träningen. :( Den högra gav inga symptom initialt när han fick diagnosen. Sonen tycker nog att konvalescensen varit väl lång... Men det tycker man nog vid 17år ;)

  • Anonym
    Anonym (0506) skrev 2012-10-08 10:41:01 följande:
    Ska om några dagar opereras för cam förändring, pincer och ev lambrumskada i höften. Letar febrilt på nätet efter någon som antingen har gjort denna operation, känner någon som ska eller har dessa problem.

    Hoppas hitta någon!!! 
    jag har ingen diagnos på att jag har en cam förändring men det är vad sjukgymnasten tror. undrar bara lite hur du/ni upplevt det, symtom och sådär. hur det smärtat i benet osv..
  • Anonym (0506)

    Nu är jag opererad och jag är så glad att jag verkligen vågade!
    Hade grym ångest innan och tänkte nästan låta bli.
    Jag opererades också av Thomas Eriksson och jag hade den värsta pålagringen han sett. 
    Massor av brosk har tagits bort. Labrum var så pass förstört så om 6 v ska jag opereras igen och då tar dom något från knät och opererar dit. Så nu är man halv vägs ivarjefall!!
    Jag har också mått oförskämt bra! Direkt efter op mådde jag skit och svimmade några gånger, men igår var jag helt utan morfin och har bara tagit alvedon och diklofenak.

    Känns mest läskigt att benet inte hänger med, men man är ju faktiskt mera rörlig än vad jag trott! Idag ska jag trampa lite försiktigt på cykeln utan motstånd!      

  • Anonym (Anonym)

    Jag har precis fått reda på att jag har samma problem och jag har en fråga och undrar hur det har gått för er som har opererat er, är speciellt intresserad av hur det har gått för den 17 åriga fotollsspelaren då jag också spelar fotboll

    Tack på förhand

  • Ulrben

    Hej Anonym ! Min son 19 har opererats idag på båda höfterna. Ont nu ikväll såklart men operationen gick bra. Nu väntar rehab. Hur har det gått för dig ?

  • xLx

    Hej,

    Jag ska snart operera båda höfterna. Klarar man en bilresa på 3 timmar direkt efter operationen? Givetvis som passagerare

  • Anonym (....)

    Puffar upp den här tråden då jag väntar på besked om ev operation. Nån som haft detta och kan berätta om smärtan, operationen och rehabiliteringen? Det står så lite på nätet :)

  • Killekille34

    Jo då jag opererades för detta både cam och pincer i juni i år. Tyvärr förstod jag själv redan en vecka efter ingreppet att det som jag opererades för tyvärr ej var det jag led av . Men röntgenfynde n fanns ju och vissa av symptomen jag hade liknade detta . Däremot har jag självklart varit stel genom åren i inåtrotation och ut så visst har detta påverkat mig och är även ryggopererad tidigare diskbråck för 5 år sen så en stel biomekanik i höfter sliter mer på ryggen åxå. Redan efter höftoperationen när ja träffade första sjukgymnasten sa denne att dina symptom är kvar och beror inte på cam och pincer utan mina problem är blandannat svår trokanterit samt svullen och öm i sittbensknölen och allmänt mycket problem i skinkan. Ortopeden på återbesöket sa åxå sen att det verkar ej vara cam pincer som stört dig mest utan felbelastning i flera år efter ryggoperationen som skapat trokanterit och piriformissyndrom o.sv. behandlar detta med dry needling träning ultraljud med varierande resultat men nu är det stötvåg på gång. Hoppas på resultat. Det komiska var att t.om det mycket lätta träningsprogrammet jag skulle göra vecka 1 efter höftartroskopin gav mig enorma bakslag vilket det ej skulle om jag bara lidit av pincer och cam. Det va grymt plågsamt att träna gluteus medius när man har trokanterit och bara och lyfta benet rakt upp när man ligger på mage va ett helvete att göra då ja har problem i sittbensknölen. Fick antagligen partiell ruptur där av stenhård stretch år 2014 då det knäppte till och läkt fel . Så ett tips kolla att ni verkligen har bekymmer av just detta innan ni opererar er så det inte är andra orsaker..

  • Killekille34

    Kan lägga till att jag har gått med lite hälta senaste året och haft ont i skinkan fort jag suttit och direkt efter operationen i juni och jag fick ännu mera felbelastning med kryckor då bägge höfter opererades small det bara till och skinkan svällde upp och gick ej och ligga på höften på hela sommarn. Den vänstra höften har återhämtat sig perfekt men den högra lika illa om inte värre tack vare det andra godsakerna. Men jag vill vara optimist och tror mig veta att bara jag får ordning på mina sekundära besvär kommer jag ha nytta av bättre rörlighet i höfterna sen efterssom man opererats. Och jag beundrar de ortopeder som gör dessa ingrepp då det är otroligt skickliga.

  • maxjohannes

    Är 22 år gammal och opererade min vänstra höft för CAM FAI samt en labrumskada i slutet av april tidigare i år på Elisabethsjukhuset i Uppsala. Operation gick bra även om det var mer omfattande än vad de på förhand trodde. Var relativt pigg efter operation men fick ligga över en natt pga lång resväg. Kunde stödja mig på benen direkt efter operation men var tvungen att använda kryckorna i 2-3 veckor för att inte påfresta för mycket i leden. Jag kände direkt att jag var mycket mer rörlig i höften och de symptomen som jag hade haft innan märktes inte av. Körde rörlighet efter rehabprogrammet första månaden och började sedan att belasta lätt, framför allt på träningcykel och har succesivt ökat träningen sedan dess och har nu i sommar kunnat köra för fullt och bl.a. lirat lite fotboll. Rehaben har gått bra utan större bakslag förutom då jag vid ett tillfälle i början av juni(lite mer än en månad efter op) var på festival i tre dagar vilket kändes i höften efteråt...

    Nu på sensommaren har jag dock fått liknande symptom som jag hade innan operationen d.v.s. stelhet i höftens rörelseförmåga som upplevs som låsningar, knäppande ljud i höften och smärta då jag "sträcker" ut höften ordentligt. Har varit i kontakt med min sjukgymnast när jag började känna av dessa problem(de hade dock sommarstängt en period) men fått som svar därifrån att jag måste ha tålamod eftersom det kan ta tid... Då problemen har fortsatt har jag nu fått en återbesökstid i oktober för att undersöka vad felet är.

    Någon annan som haft komplikationer efter CAM operation?

  • Linda74a

    Opad pincer april-16. Labrumrek maj -16. Många bakslag med ökad värk och hälta. Fick i jan-17 första kortisoninjektionen i leden och nu fått min 3:e. Utan större effekt. Äter stora mängder starka tabletter, kan knappt komma upp för trappan, kan inte handla mat, kan inte promenera. Använder kryckor till och från. Läkarna står rådlösa.

    Igår skickades mina bilder till en spec i Danmark för frågeställning om dusplasi och ev Ganz operation. Det visar sig.

    Skulle idag avråda alla från att ta emot FAI-op. Många har blivit gravt invalidiserade och många journaler ligger hos IVO.

  • Killekille34
    Linda74a skrev 2017-11-09 03:38:38 följande:

    Opad pincer april-16. Labrumrek maj -16. Många bakslag med ökad värk och hälta. Fick i jan-17 första kortisoninjektionen i leden och nu fått min 3:e. Utan större effekt. Äter stora mängder starka tabletter, kan knappt komma upp för trappan, kan inte handla mat, kan inte promenera. Använder kryckor till och från. Läkarna står rådlösa.

    Igår skickades mina bilder till en spec i Danmark för frågeställning om dusplasi och ev Ganz operation. Det visar sig.

    Skulle idag avråda alla från att ta emot FAI-op. Många har blivit gravt invalidiserade och många journaler ligger hos IVO.


    Ännu en person som ej fått bra effekt av detta. Du har alltså inte heller haft nytta av en sån operation.

    Jag fick åxå ett par kortisoninjektioner ett halvår efter utan effekt.

    . Nu har det gått ett och ett halvt år sen jag opererades och nu är jag tillbaka istort sett där jag va innan ingreppet.

    Alltså den smärtan ja hade innan har jag igen. Efter op så blev jag kraftigt sämre i ett helt år men har lyckats ta mig tillbaka till stadiet innan ingreppet. Så förbannat onödig operation .fick va sjukskriven ett år.

    Det som är mest störande är att läkaren som opererade på ortocenter står där som ett frågetecken och tycker det är så konstigt att ja ej blev bra. Det är jättekonstigt sa han.

    Det var så bristfälligt allt. Jag skickades dit därför att dessa cam pincer fynd hittades. När jag kom ner dit gjordes inga tester eller nån grundlig undersökning alls för att kolla så att detta verkligen var orsaken. Det togs ingen hänsyn till att jag hade ryggopererats för diskbråck tidigare . Jag bara operades i bägge höfter på en gång.

    Nu har jag sökt mig privat till Olle Myrin läkare stockholm. Han skakade i huvudet lite åt den här operationen.

    Han stack in handen in i rumpan och klämde på ligamenten vid sacrum och på piriformis. Där satt felet. Från nervskadan efter diskbråcket.

    Behandlas där nu med botox i piriformis. Hjälper iaf såpass så ja kan jobba.

    Men lika stel i höftlederna är jag å dom tål ej att stretchas alls då nyper ljumske å säte direkt.

    Hörde nyligen om en tjej i min kommun som gjort en sån operation nu förbesvär hon hade. Hon spelar innebandy och fotboll . Hon har blivit kraftigt sämre nu efter detta och är sjukskriven.

    Den här operationen gissar jag hjälper endast riktigt unga idrottare som enbart har lite smärta i ytterlägen med höften. Men i övrigt ej har så ont.

    När väl själva höftleden börjar bli stel inne i ledskålen å bli artrosdrabbad hjälper det ej å fila

    bort benpålagringar utanför leden.

    Vilka problem hade du innan ? Och hur har problemet förändrats ? Är det framsida sida eller baksida höft du har mest problem med ? Har du åxå svårt och ta ut stegen ?

    I mitt fall var indikationen helt fel då jag är naturligt stel i höfterna efter mycket fotboll och löpning tidigare i mitt liv. Själva grundproblemet kom från ryggen.

    Jag får ofta bakslag direkt jag tränar. Och all rehab försämrades jag av tack vare att piriformis krampade hela tiden. Hade cauda equina syndrom 2012 diskbråck så s1 roten skadades.

    Så cam pincer ingreppet ångras kan jag säga. Min omt fysioterapeut säger att hon aldrig hört nån som blivit bra av detta..
  • Linda74a

    Hade värk i ljumsken innan. Hälta och även vilovärk. Hade svårt att ta ut stegen. Ingen inåtrotation och begränsad utåtrotation.

    Allt blev bara värre och värre efter op.

    Nu visade mina bilder dock total artros så jag förstår vad det är som gör ont. Op i danmark slipper jag och väntar på protes.

  • Killekille34
    Linda74a skrev 2017-11-23 15:27:31 följande:

    Hade värk i ljumsken innan. Hälta och även vilovärk. Hade svårt att ta ut stegen. Ingen inåtrotation och begränsad utåtrotation.

    Allt blev bara värre och värre efter op.

    Nu visade mina bilder dock total artros så jag förstår vad det är som gör ont. Op i danmark slipper jag och väntar på protes.


    Det är detta som är bedrövligt. Du hade garanterat besvären av artros innan denna operation bara att det kanske syntes sämre på röntgen just då.

    Dom ska inte operera detta med artroskopi då artros finns. Blir bara mycket sämre.

    Folk får ju sin tid bortkastad med sjukskrivningar osv bara för detta. Det är en ren och skär idrottsoperation detta som bara mest idrottande ungdomar får nytta av . Det är inget för vanligt folk runt 40 som har ett uttalat smärttillstånd i hela vardagssituationen och dessutom artros.

    Lycka till med en riktig höftoperation går nog bättre.
  • Linda74a
    Killekille34 skrev 2017-11-29 00:55:10 följande:

    Det är detta som är bedrövligt. Du hade garanterat besvären av artros innan denna operation bara att det kanske syntes sämre på röntgen just då.

    Dom ska inte operera detta med artroskopi då artros finns. Blir bara mycket sämre.

    Folk får ju sin tid bortkastad med sjukskrivningar osv bara för detta. Det är en ren och skär idrottsoperation detta som bara mest idrottande ungdomar får nytta av . Det är inget för vanligt folk runt 40 som har ett uttalat smärttillstånd i hela vardagssituationen och dessutom artros.

    Lycka till med en riktig höftoperation går nog bättre.


    Håller verkligen med dig. Inget för gemene man utan elittränade med snabbt uppkomna problem. Sen opas det lite till när "vi" inte blir bra. Psoas är spänd, den lossar vi på. Kanske ses nya pålagringar osv...

    Jag är innerligt glad för min kommande protes och förhoppningsvis smärtfrihet
  • Susmak

    Hej

    Såg din tråd nu. Många år senare men är nyfiken på hur du mår idag.

    Jag har opererats av samma läkare för samma åkomma för 3 år sen.

    Men måste göra om nu.

    Skriv gärna om du ser detta.

    Sussie

Svar på tråden någon som känner till fai cam pincer ?