• Äldre 8 Oct 15:42
    23105 visningar
    30 svar
    30
    23105

    Ni som adopterat- Hur gjorde ni med namn?

    Valde ni helt nya förnamn? Behöll ni de gamla förnamnen? Behöll ni de gamla förnamnen som andranamn och gav barnet ett nytt tilltalsnamn? Hade ni båda samma efternamn? Om inte, vems efternamn fick barnet? Tog ni nya namn som passade i båda länderna? Barnets hemland? Bara i Sverige?

    Hur löste ni namnfrågan när ni fick hem ert barn? 


    Njuter av livet i Spanien med sonen Florian!
  • Svar på tråden Ni som adopterat- Hur gjorde ni med namn?
  • Äldre 8 Oct 15:44
    #1

    Jag jobbar på förskola och har träffat ett par adopterade barn. Alla barnen har fått nya namn här i Sverige MEN alla har kvar sitt förra tilltalsnamn som mellannamn. Om jag inte minns fel (pratade med en adoptiv-mamma) så MÅSTE man behålla minst ett av barnets tidigare namn. Det behöver inte bli tilltalsnamnet, utan man kan sätta det som mellannamn.

  • Äldre 8 Oct 15:49
    #2

    Jag är adopterad och har två svenska namn och ett från Sri Lanka, så 3 förnamn.

  • Äldre 8 Oct 15:51
    #3
    Halmstadtjej1986 skrev 2012-10-08 15:44:34 följande:
    Jag jobbar på förskola och har träffat ett par adopterade barn. Alla barnen har fått nya namn här i Sverige MEN alla har kvar sitt förra tilltalsnamn som mellannamn. Om jag inte minns fel (pratade med en adoptiv-mamma) så MÅSTE man behålla minst ett av barnets tidigare namn. Det behöver inte bli tilltalsnamnet, utan man kan sätta det som mellannamn.
    Jo, det fungerar så i Sverige. Man måste behålla minst ett namn om man ska byta namn oavsett vilken ålder man har Tack för ditt svar! Det verkar vara vanligast att man byter namn och sparar tilltalsnamnet som andranamn. Vill dock höra från föräldrarna också! Kanske beror på åldern på barnet.. Ett äldre barn (låt oss säga 5 år) är ju van med sitt namn och har vuxit upp med det, medan en baby inte ens kan säga det själv..
    Njuter av livet i Spanien med sonen Florian!
  • Äldre 8 Oct 16:09
    #4

    Mina kusiner som är adopterade från Kina har två  nya "svenska" namn som tilltalsnamn (väldigt vanliga men funkar internationelt också). Och sen har de självklart kvar sina kinesiska namn som andranamn. Föräldrarna har samma efternamn så där var det enkelt :)

  • Äldre 8 Oct 16:22
    #5

    Vi har adopterat en kille från Litauen som var nästan 4,5 när vi fick hämta hem honom. Han har fått behålla  sitt förnamn som tilltalsnamn och sedan har vi lagt till 2 svenska namn. vi resonerade som så att han har redan en så stark identitet i sitt namn. Om han hade haft ett namn som vi hade haft svårt att uttala osv hade vi kanske resonerat annorlunda.

  • Äldre 8 Oct 19:36
    #6

    Vi valde svenskt namn som tilltalsnamn, även andranamn men också hans första namn som andranamn. Han var två år när han kom. Han kände till sitt namn så i början sa vi det och hans nya tillsammans för att vänja honom. Efternamn har vi olika och han har fått bådas. Mitt som mellannamn och pappas som efternamn. I vissa länder t.ex Colombia är det så de gör, dvs de ger alltid både mammas och pappas namn. Som någon tidigare sa så kanske vi hade tänkt annorlunda om han hade varit äldre när han kom men det beror ju på namnet också, ,man vill ju inte att de ska ha namn som ingen i Sverige kan uttala.

  • Äldre 8 Oct 20:58
    #7

    jag hade tur och fick behålla mitt namn .....
    jag hade blivit väldigt ledsen över få ett nytt

    däremot fick jag ett nytt efternamn
    och det var väldigt tråktigt att det blev så

    jag hade föredraget få behålla det ....
    och bara lagt till det nya efternamnet 

  • Äldre 8 Oct 21:34
    #8

    Jag tror inte att man MÅSTE behålla något namn, däremot brukar adoptionsorganisationerna REKOMMENDERA det. Och för de flesta föräldrar brukar det också kännas naturligt. 

    Oavsett hur man gör så kan barnet sedan göra som det själv vill.

    Vi övervägde en god stund att behålla vårt barns afrikanska namn som det första, men smeknamnet av det på svenska blev inte lika fint som ursprungsnamnet så till slut fick han ett svenskt namn som fungerar i alla länder, och sitt afrikanska förnamn som andra namn. Utöver det fick han båda våra efternamn så nu har han fyra namn.

  • Äldre 8 Oct 21:40
    #9
    Mammamalva skrev 2012-10-08 21:34:44 följande:
    Jag tror inte att man MÅSTE behålla något namn, däremot brukar adoptionsorganisationerna REKOMMENDERA det. Och för de flesta föräldrar brukar det också kännas naturligt. 

    Oavsett hur man gör så kan barnet sedan göra som det själv vill.
    Vi övervägde en god stund att behålla vårt barns afrikanska namn som det första, men smeknamnet av det på svenska blev inte lika fint som ursprungsnamnet så till slut fick han ett svenskt namn som fungerar i alla länder, och sitt afrikanska förnamn som andra namn. Utöver det fick han båda våra efternamn så nu har han fyra namn.
    Jo, I Sverige måste man behålla minst ett förnamn vid byte av förnamn.
    Det har inget med adoption att göra utan det gäller oavsett om man som vuxen vill byta från sitt tilltalsnamn till ett annat namn eller om man som förälder ångrar namnen på sin nyfödda. D

    Får jag fråga vad hans afrikanska namn är? 
    Jag tycker många afrikanska namn är fina.. Exotiska på något sätt!
    Fast det kanske är svårare att som adopterad behålla ett afrikanskt namn än ett ryskt eller colombianskt namn?! 
    Njuter av livet i Spanien med sonen Florian!
  • Äldre 8 Oct 23:21
    #10
    Madeleine Louise skrev 2012-10-08 21:40:04 följande:
    Jo, I Sverige måste man behålla minst ett förnamn vid byte av förnamn.
    Det har inget med adoption att göra utan det gäller oavsett om man som vuxen vill byta från sitt tilltalsnamn till ett annat namn eller om man som förälder ångrar namnen på sin nyfödda. D

    Får jag fråga vad hans afrikanska namn är? 
    Jag tycker många afrikanska namn är fina.. Exotiska på något sätt!
    Fast det kanske är svårare att som adopterad behålla ett afrikanskt namn än ett ryskt eller colombianskt namn?! 
    Aha, det var bra att veta. Tack!

    Det finns som du skriver många fina afrikanska namn. Lättuttalade för oss svenskar också. Jag tror inte det behöver vara svårare att behålla ett sådant än ett ryskt eller colombianskt. Snarare annat som försvårar, som t ex om man är rädd att sticka ut.

    För det gör man förr eller senare - både som adopterad och inte, med helyllesvensk bakgrund och inte, med vanligt svenskt namn och ovanligt...

    Smeknamnet på vårt barns afrikanska namn hade kunnat bli Lasse, och det var mest därför vi valde det som andranamn. Lassar finns det så många av. Väljer än så länge att hålla det lite internt.
Svar på tråden Ni som adopterat- Hur gjorde ni med namn?