• Isabella06

    Rh negativ, och får information om det i V.36? Vad händer nu?

    Jag har en liten fråga.. 

    Va hos barnmorskan idag, som då sade att jag va Rh negativ i blodgrupp. Vilket jag själv ( tragiskt) nog inte visste om själv. 
    Detta är min andra graviditet och jag kan inte minnas att detta pratades om i min förra ( 6 år sen) .

    Men min bm frågade då om jag gjorde kub test?
    Vilket jag sa nej, skule jag gjort de?

    Frågade ochså om min dotter va rh negativ, och om det gjordes nått efter förlossningen. Vilket jag inte minns nått om och vet inte om hon är..

    Vad betyder detta? Googlar man på det blir man ju lite nervös. Skulle inte detta kollats upp mycket tidigare i graviditeten än nu, i V 36??

    Nån annan som är rh negativ och fött barn som då är rh positiva.

    Bör man oroa sej? Tänkte ringa upp Bm imorrn o fråga lite mer då jag vart lite ställd och inte fick nån info mer än att hon tog ett blod prov..

     


    Isabella-2006
  • Svar på tråden Rh negativ, och får information om det i V.36? Vad händer nu?
  • Isabella06

    30 lästa med ingen som är/vet nån som är rh negativ och fått barn? 


    Isabella-2006 <3 Bebis i magen 2012 <3
  • Mareldsbarn

    Jag är rh negativ. Fick en dotter för 4 år Sen. Vet inte så mycket om detta tyvärr. Minns bara att jag fick en spruta för att inte föra över det på dottern (?)

  • Themis

    Jag klipper in från min presentation:

    RHESUSNEGATIV blodgrupp-vad innebär det?

    Rh står för Rhesusfaktor, och har att göra med att denna blodgruppsvariabel upptäcktes först hos Rhesusapor och fick namn efter dem.

    Blodgrupper och immunförsvarets igenkänning av vad som är kroppseget och främmande är egentligen väldigt komplicerat, och handlar det om organtransplantation så kan man behöva matcha så mycket som 30 olika variabler för att det ska fungera.

    Enklast kan man tänka sig varje blodgruppsvariabel som en liten kemisk flagga eller ID-bricka, som våra celler kan ha eller inte ha på sin yta. Immunförsvarets celler cirkulerar runt och kontrollerar cellernas ID-brickor hela tiden, och allt som inte presenterar rätt kemiskt ID anfalls och bryts ner. Så tar kroppen hand om bakterier, virusinfekterade celler, parasiter och även de flesta celler som bara blivit för gamla och inte fungerar som de ska.

    När det gäller t ex transfusioner och graviditet räcker det normalt att man tar hänsyn till ett par blodgruppsvariabler. De flesta av oss har blodgrupp A, B, AB eller 0 (noll), och sen antingen har vi (+) eller saknar vi (-) Rhesusfaktorn.

    Immunförsvaret hos en mamma som är Rhesusnegativ kan i några få fall identifiera ett positivt foster (=celler som visar upp Rhesusfaktorn på sin yta) som kroppsfrämmande, och bildar då antikroppar som angriper barnet. Antikropparna kan bildas i slutet av första graviditeten men påverkar oftast inte förrän nästa barn är på väg.

    Det som kan hända i värsta fall är att antikropparna tar sig över till fostret genom moderkakan och börjar förstöra barnets blodkroppar. Men även det kan man lösa med dagens vård-då byter man blod på barnet.

    I alla fall, för att undvika det ovanstående får Rhesusnegativa mammor som bär positiva foster (man testar barnet så fort det är fött) en spruta inom de första dygnen efter förlossning. Sprutan motverkar immunförsvarets reaktion, som kallas rhesusimmunisering. Det är faktiskt bara 0.1-0.5% av de negativa mammorna som bildar antikroppar efter första graviditeten, men risken ökar lite för varje gång man är gravid och har blivit 10% när man föder sjätte barnet.

    Källor:
    www.viforaldrar.se
    www.vardguiden.se/Article.asp


    Om att välja man: Den som nöjer sig med skit får sällan blommor. /Themis
  • Themis

    Detta innebär att om ditt första barn var rhesusnegativt som du själv, så fanns inget behov av att ge sprutan som hindrar rhesusimmunisering. Man ger den inte heller till kvinnor som får tidiga missfall, för blodet har ingen kontakt med fostret i tidig graviditet. Men när man börjar ge sprutan vid missfall varierar lite mellan olika landsting i Sverige.

    Och som du ser är risken hur som helst väldigt liten att en immunisering har skett även om man inte ens har fått sprutan, så du behöver inte ligga sömnlös över detta.


    Om att välja man: Den som nöjer sig med skit får sällan blommor. /Themis
  • Sthlm74

    Jag är rh neg och har fött 2 barn. De kollar barnets blodgrupp vid födseln och är barnet då rh pos så får du en spruta (kortfattat).
    Båda mina var dock också rh negativa så jag fick ingen spruta.
    Efter mitt fostervattenprov (gjordes med första barnet) så fick jag en spruta).
    Vid KUB behöver du ingen spruta.

  • Isabella06

    Tack så mycket för svaren :)
    Men är de inte konstigt att detta aldrig kom upp under min första grav. Eller att bm reflekterar över det fören nu?!

  • Themis
    Isabella06 skrev 2012-10-08 19:37:36 följande:
    Tack så mycket för svaren :)
    Men är de inte konstigt att detta aldrig kom upp under min första grav. Eller att bm reflekterar över det fören nu?!
    Men det är ju inget att tala om under första graviditeten heller? Man vet ju inte om något behöver göras förrän barnet kommit ut och man vet dess blodgrupp, och det vet alla att det testas rutinmässigt.
    Om att välja man: Den som nöjer sig med skit får sällan blommor. /Themis
  • Margaux

    Jag är rh- och har en abort i bagaget och ett barn, nu ett till på väg. Jag fick en spruta både efter aborten( då för att de inte vet blodgruppen på fostret) och då jag födde min son. Detta för att man då blir "vaccinerad" inför nästa graviditet...... Utifallatt barnet är +.
    I min journal står det tydligt att jag är rh-.

  • aysn

    De borde ju ha kollat tidigare, eftersom man kontrolleras vid tre eller fyra tillfällen om man bildat antikroppar. Men antagligen var ditt första barn rh negativt och då är det lugnt. De kommer som sagt att testa ditt barns blod efter förlossningen och om det är positivt får du en spruta samt att de kollar vid en eventuell tredje graviditet. Jag är rh negativ och har fött två rh positiva barn. Har fått sprutor båda gångerna.

  • Themis

    Men snälla ni, kalla inte detta för att "vaccinera".

    Syftet med en vaccination är att FRAMKALLA en immunförsvarsreaktion mot det man sprutar in.

    Syftet med sprutan man får om man är Rh-negativ och föder ett positivt barn är att det man sprutar in FÖRHINDRAR en immunförsvarsreaktion mot barnet.

    Det är alltså helt motsatta saker.


    Om att välja man: Den som nöjer sig med skit får sällan blommor. /Themis
  • Margaux

    Fast du förstår väl vad jag menar Thermis?
    Tycker det är onödigt att ordmärka när jag tom skriver med ""!

  • Sous

    Jag kan tycka att det är lite konstigt att det inte kommit upp, ja. 

    Jag är rh- och har lämnat blodprov flera gånger under min första graviditet, inklusive en gång vid inskrivningen för att dubellkolla så att jag inte redan innan bildat antikroppar av någon anledning. Jag fick dessutom en spruta vid moderkaksprovet i v 12-13 någonting eftersom de sa att det fanns en liten risk att man kunde bilda antikroppar i samband med detta.

    Här verkar de kolla allas blodgrupp på rutin när man skriver in sig på mvc.

     

  • Emi 774
    Mareldsbarn skrev 2012-10-08 19:20:01 följande:

    Jag är rh negativ. Fick en dotter för 4 år Sen. Vet inte så mycket om detta tyvärr. Minns bara att jag fick en spruta för att inte föra över det på dottern (?)


    hahaaahaaaha hon fick sprutan för att inte FÖRA ÖVER SITT RH EFTER FÖDSELN aahahahaha. Knäcker mig. 
Svar på tråden Rh negativ, och får information om det i V.36? Vad händer nu?