• Anonym (Tandis)

    Ont efter rensning av tand normalt?

    Hej alla som läser detta!
    Det är så att jag undrar en sak, var till tandläkaren igår akut eftersom jag hade ett tryck i en tand som jag hade varit å grävit i för 2 veckor sedan, den ska rotfyllas men då gjorde hon inte så mycket med den förutom borrade upp den och lappade igen den!

    Så igår stog jag inte ut med trycket mera utan fick en akut tid, där han borrade upp tanden och dödade nerven och filade lite i den, spolade rent den och satte i bakteriedödande medel och så fyllde han igen den! Men nu är det så att jag har ont i den idag och jag känner mig halvt demolerad, är det normalt att det känns lite ömt efter en rensning? Gör lite ont när jag tuggar på den och så känns den stum på nått konstigt sätt! Han använde ingen gummi duk heller, frågade han om det men han sa att det ej behövdes akut! Ska tillbaka sen om ca 4 veckor vet ej om det blir fler rensningar  eller om dom rotfyller den på en gång! Är det någon som gjort rotfyllning och rensning av tand här inne?

    Kan det göra ont efter det eller släpper det så småningom eller ska man ha så här nu till nästa gång jag ska dit?

    Kan det vara så enkelt att det gör ont bara för att han varit där å pillat? 
    Sen har jag ju världens tandläkar skräck (men går ändå) plus att jag alltid oroar mig, hälso ångest och katastrof tankar, tror det värsta kommer att hända, att jag tex dör i en tandinfektion! 

    Tacksam för svar av någon i alla fall :( 

  • Svar på tråden Ont efter rensning av tand normalt?
  • Anonym (Tandis)

    Var in till tandläkarn igår som inte kollade nånting utan gav mig kåvepenin 1g som komplettering så det skulle lugna ner sig fortare! Men han skrev ut 2 styck morgon och 2 styck kväll det är alltså 2 gram varje gång är inte det mycket eller är det en normal dos?  Någon som vet?

  • Anonym

    Ingen aning om det är normal dos, men du ska nog vara glad för att du fick penicillin. Det fick inte jag när jag skulle göra rotfyllning. Ett par veckor efter att de börjat rensa tanden började det göra mer och mer ont, till slut var det olidligt, och då hade min tandläkare semesterstängt. Jag fick kontakta jourtandläkare, fick penicillin och smärtstillande utskrivet, det tog nog en vecka innan smärtan lagt sig. Sen när jag var tillbaka till min tandläkare tror jag att hon fick lite dåligt samvete för att hon inte skrivit ut penicillin i samband med att hon började rensa ur tanden...
    Dyrt blev det också, men att bli av med den smärtan var nog värt varenda krona jag hade... det var värre än att föda barn.

  • lolcat

    normal dos Kåvepenin för tandinfektioner är 1.2g x3 per dag så 2gx2 är ok om än sämre iom att du bara tar 2 ggr per dag

  • Hansenam

    Hoppas och tror det gick bra, min erfarenhet efter att ha fått tänder rensade är olika men det har förstås alltid börjat med tandvärk. Om man gör en ordentlig rensning på en gång dvs tar bort hela nerven så brukar det nog inte kännas något efteråt, bara lite ömhet.
    Calciumhydroxid (eller N2, eller annat) i kanalerna sen håller infektioner stången i månader, N2 ska vara lite effektivare men kanske en aning toxiskt iaf första tiden.
    Då får man bestämma sig om an ska rotfylla + ev krona, eller ta bort tanden. Är det tand 7 så tycker inte jag att det är ide att kämpa med den, tandvårdsskyddet täcker inte krona på den tanden men är den i skapligt skick så funkar väl en Kompositkrona.
    Enklare rensningar som brukar göras pga tidsbrist funkar inte alltid så bra. Man bara borrar upp tanden lite och petar i något infektionshämmande medel. Det brukar väl funka några veckor, ibland längre tid och ibland helt utan smärta, det är väl om nerven var nästan död innan och sen helt enkelt dog vid rensningen?
    Jag tycker det är ett svårare kapitel med problem efter rotfyllning och det verkar vanligt.
    Även där verkar det gälla att ha "is i magen", i värsta fall tom ta antibiotika-kur, det kan finnas infektion kvar i käken även runt en rotfylld tand men det ska gå kuna gå bort med tiden.
    Det jag har svårt att ta till mig är att man brukar ha bråttom att smacka dit en krona.
    Sen är det väldigt svårt att restaurera. Varför inte vänta några månader eller ett halvår?

  • Anonym (Leg tandläkare 2)

    Vill bara klargöra vissa saker... 
    Att man bara öppnar upp tanden och inte rensar ur helt vid akuttillfället har oftast med tidspress att göra. För att rensa ur en kindtand riktigt krävs minst en timme ( ibland ännu längre tid) och oftast har man inte så lång tid för ett akutbesök. Att bara öppna tanden och ta bort den del av nerven som sitter uppe i tandkronan brukar hjälpa i 85-90% av fallen när patienten har värk. Går det inte över efter den behandlingen (inom 2-3 dagar) får man erbjuda en längre tid där man kan rensa ur tanden riktigt

    Sen angående penicillin, antibiotikan når inte in i själva tanden utan det är om infektionen spridit sig det behövs. Man skriver alltså bara ut det om patienten är svullen, eller har feber och är allmänpåverkad. Det är viktigt att inte skriva ut i onödan pga risk för att bakterierna kan bli resistenta.
    Sen finns det en del tandläkare som är väldigt frikostiga med penicillinrecept (oftast lite äldre, då det var andra riktlinjer förr) men detta är inte enligt dagens vetenskap.

  • Anonym (Tandis)

    Hejsan!
     Jo tanden sitter kvar :) och väntar på sin rotfyllning i februari, var till min vanliga tandläkare i november som rensade ur den ordenligt och satte i nån bakterie dödande medel hon sa att den såg fin ut och det gjorde inget att jag väntade ända till februari, det var bara bra om man gick lite längre med den påstod hon.  Har känt av den nån gång ibland men det känns mest från insidan så vet ej om det är tand köttet som spökar eller vad det är. Å tanden hade bara en rotkanal. Jag var ej svullen när jag fick antiniotika efter akut rensningen. det var mer som ett molande tryck men det gick över i alla fall efter kuren! Så får vi hoppas på att rotfyllningen funkar sen så jag inte behöver dra ut eländet.

  • TyckOmMig

    Jag har fått rensa rotfylla en av de främre framtänderna i torsdags-men problemet för mig är egentligen inte tandvärken i den tanden utan i gommen det buktar neråt och bultar där hela tiden även nu efter rensningen sjukt orolig och det är jätteotrevligt har påpekat detta redan vid akutbesöket veckan innan då jag fick utskrivet dalacin som antibiotika tog detta i 7 dagar då jag rensade och har imorgon bitti ätit klart den kuren på 10 dgr men jag är inte ett dugg bättre i gommen och smärtan upp i näsan...återbesök måndag em men jag står snart inte ut.Tandläkaren nämde ngt om att ibland punkterar man varför gjorde hon inte det kroppen fixar ju inte att äta upp antagligen en massa var som står där i munnen skitäckligt vad ska jag göra imorgon är det ju bara söndag???Hjälp mig ni som vet snälla!

  • Anonym (?)

    Har inte gjort rotfyllning någongång, än.. men har haft tandvärk flera veckor och ska bestämma vad jag ska göra. Finns inte så många alternativ utan det är att rotfylla tanden (som tydligen har tre rötter och tre nervtrådar) eller dra ur den.

    Om jag väljer att dra ur den och ångrar att jag inte satte i brygga eller stift sa min tandläkare att man kunde sätta dit en "liten tand" ungefär som en tryckknapp så det ser ut som att jag har en tand, men att den inte alls är speciellt tålig. Någon som vet vad jag pratar om?? Vet ni pris (fick bara veta priser på de andra behandlingarna. Och hur det går till, ser ut och fngerar??

    Kan tillägga att det är tanden näst längst in.

    Hoppas de tär ok att hoppa in i tråden, eftersom det rör liknande saker ?:)     

  • Anonym (Tryck)

    TyckOmMIG  

    Hjälp, sitter EXAKT i din sitts, det värker upp i näsan/trycker i hela gommen och jag vet inte vad ja ska ta mig till!
    hur gjorde du!!?? Hoppas att du svarar!!

  • Anonym (Tryck)
    TyckOmMig skrev 2013-02-16 23:59:32 följande:
    Jag har fått rensa rotfylla en av de främre framtänderna i torsdags-men problemet för mig är egentligen inte tandvärken i den tanden utan i gommen det buktar neråt och bultar där hela tiden även nu efter rensningen sjukt orolig och det är jätteotrevligt har påpekat detta redan vid akutbesöket veckan innan då jag fick utskrivet dalacin som antibiotika tog detta i 7 dagar då jag rensade och har imorgon bitti ätit klart den kuren på 10 dgr men jag är inte ett dugg bättre i gommen och smärtan upp i näsan...återbesök måndag em men jag står snart inte ut.Tandläkaren nämde ngt om att ibland punkterar man varför gjorde hon inte det kroppen fixar ju inte att äta upp antagligen en massa var som står där i munnen skitäckligt vad ska jag göra imorgon är det ju bara söndag???Hjälp mig ni som vet snälla!
    Skickar ett till i ren desperation, det trycker i halva ansiktet på mig och i gommen/näsan! Inget hjälper, har yrsel.. vad gjorde du?!? hjälp! Du är den enda som riktigt beskriver exakt hur jag upplever detta...
  • Lindsey Egot the only one

    Har du fortfarande ont är inte hela tanden rensad. När den är helt rensad och fri från nerven så är tanden död och du ska inte känna någonting. Men du kan även ha ont idag just för att de har varit och rensat ich du har egentligen inte ont i själva tanden utan i käken och att det kan vara en inflammation under tanden.

  • Anonym (Tryck)

    Okey, problemet är bara att jag haft detta länge och idag då när de öppnade tanden på nytt ( tredje gången ) blev det så in i helvete värre! Jag kan inte äns ligga ner i sängen för då bultar näsan och gommen sönder, det trycker lixom som om de expanderade..!!

  • Kerlarsson

    Har fått rotkanalerna i en tand rensade idag och nu ,12 timmar efter, värker det fortfarande så jag kan absolut inte sova fast jag tagit värktabletter var fjärde timme!! Är det normalt att det gör så ont?

  • aliquis

    Ni som hade problem hur gick det för er sen och hur var det?


     


    Jag hade ont ovanför tanden i maj, rensad i September då med böld ovanför men efter det har det spänt och bölden är kvar och jag har varit orolig.

Svar på tråden Ont efter rensning av tand normalt?