• SaraK8­6
    Äldre 9 Oct 13:35
    38790 visningar
    41 svar
    41
    38790

    Jag jobbar som sfi-lärare

    Hej

    Jag jobbar som sfi-lärare så passa på att fråga mig vad ni vill :)

  • Svar på tråden Jag jobbar som sfi-lärare
  • Anonym
    Äldre 9 Oct 15:33
    #1

    Alltid undrat hur det där går till, med elever som inte kan mer än ett ord svenska och inte mkt engelska heller. Hur gör ni? Blir det något slags teckenspråk eller visar ni bilder och säger namnen på saker och ting eller hur börjar man egentligen?

  • SaraK8­6
    Äldre 9 Oct 16:15
    #2
    Anonym skrev 2012-10-09 15:33:02 följande:
    Alltid undrat hur det där går till, med elever som inte kan mer än ett ord svenska och inte mkt engelska heller. Hur gör ni? Blir det något slags teckenspråk eller visar ni bilder och säger namnen på saker och ting eller hur börjar man egentligen?
    Jag har inte så jättemycket erfarenhet av det eftersom mina elever antingen är välutbildade och kan engelska och/eller har kommit relativt långt med sin svenskinlärning. 

    Jag har haft enskilda lektioner med den typen av elever och då använde jag mycket gester, bilder och framförallt lexikon.

    De böcker som finns för nybörjare är väldigt tydligt och det går inte att missuppfatta att personerna på bilderna presenterar sig. Mina kollegor som har elever på de lägre nivåerna jobbar väldigt mycket utifrån dessa böcker.

    Eleverna hjälper även varandra. Elever på den nivån är tyvärr inte så vana vid att känna sig duktiga så när det kommer en helt ny som inte kan ett enda ord så hjälper de gärna till. 
  • Äldre 9 Oct 16:18
    #3

    Trivs du med ditt jobb??

  • SaraK8­6
    Äldre 9 Oct 16:25
    #4
    lilja87 skrev 2012-10-09 16:18:55 följande:
    Trivs du med ditt jobb??
    Ja, jag kan inte tänka mig att jobba med något annat. Just nu är jag föräldrarledig och jag saknar jobbet varje dag. 
  • SaraK8­6
    Äldre 9 Oct 18:00
    #5

    Jag som trodde att det skulle bli en massa frågor :(

  • Äldre 21 Oct 20:34
    #6

    Kopierar hit:

    Finns det till exempel någon regel för när ord slutar på -ar eller -er? (hoppar, studsar, spring...er?)  Jag använder -ar överallt, det känns så svenskt...

    Allt jag kan av svenska har jag lärt mig själv, som norsk fick jag inget SFI eller stöd alls när jag kom hit.  Tur jag har språksinne.

    Men finns det något sätt man kan få hjälp med det muntliga?  Båda jag och min son har jättesvårt med svenska tonläget, hur man uttalar ord, det blir svenska ord som sägs på norska.  Skolan är inte mycket hjälp för honom, tyvärr, han fick några veckor med extra stöd, sen fick han klara sig själva.

  • SaraK8­6
    Äldre 21 Oct 21:06
    #7
    Lilje skrev 2012-10-21 20:34:14 följande:
    Kopierar hit:

    Finns det till exempel någon regel för när ord slutar på -ar eller -er? (hoppar, studsar, spring...er?)  Jag använder -ar överallt, det känns så svenskt...

    Allt jag kan av svenska har jag lärt mig själv, som norsk fick jag inget SFI eller stöd alls när jag kom hit.  Tur jag har språksinne.

    Men finns det något sätt man kan få hjälp med det muntliga?  Båda jag och min son har jättesvårt med svenska tonläget, hur man uttalar ord, det blir svenska ord som sägs på norska.  Skolan är inte mycket hjälp för honom, tyvärr, han fick några veckor med extra stöd, sen fick han klara sig själva.
    Verben är indelade i olika gruppar och varje grupp har sitt böjningsmönster (förutom de oregelbundna och till viss del de starka). För att veta vilken grupp ett verb tillhör måste man veta grundformen av verbet.

    Grundformen är samma som imperativformen, det vill säga den formen av ordet man använder när man vill ge en uppmaning till någon. Tex: Om ditt barn inte vill lyssna på vad du säger. Då säger du: Lyssna på mig! Lyssna är grundformen. 

    Lyssna slutar på a och tillhör därför grupp 1. I denna grupp bildar man presens (nutid) genom att lägga till ett R till grundformen. Alltså jag lyssnaR 

    Om du tycker att någon springer för sakta säger du: spring fortare! imperativformen slutar på en konsonant och eftersom svenskar i likhet med norskan inte gärna har för många konsonanter i följd så måste vi slänga in en vokal. Det räcker inte att bara lägga till R utan vi lägger till ER. SpringER 

    Fler exempel

    TänkER
    skrattaR 
    SpelaR
    skrivER 

    Det svåra är att veta vad grundformen av ett verb är. Jag kan inte norska men jag antar att det inte skiljer sig jättemycket utan att du kan tänka på hur du skulle ha sagt uppmaningarna på norska. Är sista bokstaven ett A d räcker det med att lägga till ett R för att bilda presens. Är sista bokstav en konsonant måste du lägga till ER 

    Jag vet att de som kan norska eller danska inte får läsa SFI men hur är det med svenska som andraspråk; har ni rätt att läsa dessa kurser? Där kan ni få hjälp med det muntliga. Ett bra sätt att lära sig svensk prosodi är att lyssna på och sjunga med i svensk musik, gärna barnvisor. 

     
  • SaraK8­6
    Äldre 21 Oct 21:07
    #8

    Glömde en sak: 

    om grundformen slutar på annan vokal än A så är regeln samma för presensformen (dock inte för andra former); man lägger bara till R. Tro blir tror och be blir ber.  

  • Anonym (vill också)
    Äldre 21 Oct 21:09
    #9

    Hej!

    Det låter som ett roligt jobb och jag hade också kunnat tänka mig att jobba som det faktiskt
    Men vilken utbildning krävs för att få anställning?

  • SaraK8­6
    Äldre 21 Oct 21:14
    #10
    +1
    Anonym (vill också) skrev 2012-10-21 21:09:05 följande:
    Hej!

    Det låter som ett roligt jobb och jag hade också kunnat tänka mig att jobba som det faktiskt
    Men vilken utbildning krävs för att få anställning?
    För att få lärarlicens räcker det med att vara lärare ( alltså vilken typ av lärare som helst) och att ha läst 30 hp i svenska som andraspråk. 

    Det är brist på utbildade sfi-lärare så du är så gott som garanterad jobb om du blir behörig. 
Svar på tråden Jag jobbar som sfi-lärare