• SaraK8­6
    Äldre 9 Oct 13:35
    38790 visningar
    41 svar
    41
    38790

    Jag jobbar som sfi-lärare

    Hej

    Jag jobbar som sfi-lärare så passa på att fråga mig vad ni vill :)

  • Svar på tråden Jag jobbar som sfi-lärare
  • Anonym
    Äldre 9 Oct 15:33
    #1

    Alltid undrat hur det där går till, med elever som inte kan mer än ett ord svenska och inte mkt engelska heller. Hur gör ni? Blir det något slags teckenspråk eller visar ni bilder och säger namnen på saker och ting eller hur börjar man egentligen?

  • SaraK8­6
    Äldre 9 Oct 16:15
    #2
    Anonym skrev 2012-10-09 15:33:02 följande:
    Alltid undrat hur det där går till, med elever som inte kan mer än ett ord svenska och inte mkt engelska heller. Hur gör ni? Blir det något slags teckenspråk eller visar ni bilder och säger namnen på saker och ting eller hur börjar man egentligen?
    Jag har inte så jättemycket erfarenhet av det eftersom mina elever antingen är välutbildade och kan engelska och/eller har kommit relativt långt med sin svenskinlärning. 

    Jag har haft enskilda lektioner med den typen av elever och då använde jag mycket gester, bilder och framförallt lexikon.

    De böcker som finns för nybörjare är väldigt tydligt och det går inte att missuppfatta att personerna på bilderna presenterar sig. Mina kollegor som har elever på de lägre nivåerna jobbar väldigt mycket utifrån dessa böcker.

    Eleverna hjälper även varandra. Elever på den nivån är tyvärr inte så vana vid att känna sig duktiga så när det kommer en helt ny som inte kan ett enda ord så hjälper de gärna till. 
  • Äldre 9 Oct 16:18
    #3

    Trivs du med ditt jobb??

  • SaraK8­6
    Äldre 9 Oct 16:25
    #4
    lilja87 skrev 2012-10-09 16:18:55 följande:
    Trivs du med ditt jobb??
    Ja, jag kan inte tänka mig att jobba med något annat. Just nu är jag föräldrarledig och jag saknar jobbet varje dag. 
  • SaraK8­6
    Äldre 9 Oct 18:00
    #5

    Jag som trodde att det skulle bli en massa frågor :(