• Anonym (Lite råd)

    Spänner hela kroppen

    Jag har en dotter som precis fyllt ett år. Hon är en väldigt aktiv tjej som vill att det ska hända något hela tiden. Hon har inte förrän för några veckor sedan kunnat sysselsätta sig själv utan har mest krävt att jag eller min sambo sitter med henne och har vi inte kunnat göra det har hon gnällt och grinat mycket. Hon är en mycket social tjej som gärna leker med andra barn och ju mer som händer omkring henne ju nöjdare blir hon. I övrigt är hon nog en rätt "normal" tjej som äter bra, sover bra (även om det såklart i perioder kan vara lite protester och liknande), har inte varit sjuk speciellt mycket osv.

    Nu till min fundering. Hon har sedan hon var cirka 4 månader reagerat på tristess eller liknande genom att lägga sig ner på golvet och spänna sig. Hon ligger då och gungar och knyter händerna vid ansiktet. Hon stönar och man ser att det är jobbigt då hon blir röd i ansiktet osv. Detta har hon gjort när vi inte underhållit henne tillräckligt, när hon är hungrig, när hon är trött, när man ska klä på henne och liknande, helt enkelt då hon varit missnöjd. Oftast har det räckt med att vi tex sagt -var är kissen eller liknande så har hon slutat eller så har vi gått dit och pratat med henne. Har vi inte gjort något så har hon oftast efter en stund slutat av sig själv, som att hon ger upp när ingen kommer. Hon är alltid kontaktbar så jag kan inte tänka mig att det är någon form av anfall. Nu när hon är äldre så gör hon detta även när hon sitter men då inte lika tydligt med händerna men man ser att hon spänner hela kroppen, grimaserar och blir rödblommig. Det har också blivit oftare och hon gör det även ståendes genom att korsa benen och gärna lägger hon huvudet mot det hon står emot (går inte själv ännu). Det händer även att hon nu gör det när hon är exhalterad vilket inte varit fallet tidigare utan då har det bara varit när hon är missnöjd. Det är också svårare att bryta det nu då hon kan fortsätta spänna sig när man lyfter upp henne. Hon är just nu inne i en period där hon verkligen utvecklar sin förmåga att uttrycka sin vilja genom att tex bli arg när hon inte får som hon vill. Mina tankar är ju att det handlar om frustration och med tanke på att hon är en viljestark tjej som vill att det ska hända saker omkring henne så är det ju inte konstigt att hon protesterar när hon tex måste leka själv. Hon protesterar sällan genom att skrika om det inte är att vi tar av henne något hon inte får ha eller liknande. Mina föräldrar har sagt att jag hade ett liknande beteende när jag var liten men inte lika intensivt. Min fundering är såklart om detta är "normalt" eller om det är något som behöver utredas vidare. Men framförallt undrar jag hur man ska bemöta detta. Ska vi gå dit och bryta det så fort hon gör så eller ska vi låta henne vara så att hon inte får uppmärksamhet för detta beteende? Slutligen funderar jag ju på om det är farligt på något sätt när hon spänner sig då man ser att det blir fysiskt ansträngade för henne.

    Tacksam för alla tips!  

  • Svar på tråden Spänner hela kroppen
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Jag tror inte att detta är något som är farligt för er dotter eller att det behöver utredas vidare. På din beskrivning låter det som ett sätt att uttrycka besvikelse och stimulera sig själv som hon lagt sig till med vid tillfällen när hon inte fått uppmärksamhet.
    Nu fortsätter hon med detta fast i lite förändrad form.
    Jag tror att du har rätt när du säger att det kan handla om frustration och därtill en oförmåga att uttrycka vad hon vill.
    Detta är något som kommer att bli enklare när hon får orden till sin hjälp. Under tiden tycker jag att ni ska hindra beteendet när ni ser det och prata med henne i mycket enkla ordalag om vad ni tror att hon känner just då. Om ni sätter ord på hennes känsla behöver hon inte uttrycka det med musklerna. Ta henne i knät och hjälp henne att slappna av medan ni pratar med henne. Hon är ännu väldigt liten och med lite ömsint behandling kommer det säkert att avta så fort språket blir ett sätt att kommunicera på.
     Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Spänner hela kroppen