• FabulousMom

    Någon som vet hur tidigt man kan upptäcka tillväxthämning?

    Jag gjorde TUL idag i v. 21+5 och läkaren sa att fostret var för litet (4 dagar för litet, man mäter tydligen inte i procent så tidigt), men att det ska kollas igen om 2 veckor eftersom det är så tidigt. Hon sa också att även om det är tillväxthämmat kan man inte göra något åt det.

    När jag googlar hittar jag ingenting om tillväxt i v. 21-22, så jag undrar hur tidigt man brukar mäta det egentligen? Kan det vara så att hon "mätte fel" (det är olika läkare som gör mina VUL och TUL varje gång nämligen). Kan man göra något åt det och varför blir det såhär? På nätet står det att tidig tillväxthämning beror på kromosomfel eller sjukdom hos mamman. Men jag är frisk och det är bebisen också. Är det någon annan som varit med om detta eller som vet nåt? Det är svårt att släppa när det är ens bebis det handlar om, man kan inte bara lägga oron på hyllan.  


    - Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • Svar på tråden Någon som vet hur tidigt man kan upptäcka tillväxthämning?
  • FabulousMom

    Någon?

    Eller någon som gjort tidigt TUL så jag iaf vet vilken v. de brukar mäta ifrån? Allt jag hittar på nätet (tabeller osv) visar från v. 24.


    - Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • alice72

    Jag vet egentligen inte så mycket om det här, men tycker spontant att det låter jättekonstigt att man kan säga att det är 4 DAGAR för litet - Vad jag har förstått kan bestämma åldern bara på en vecka när. (Jag har fått ett bf som är med säkerhet 5 dagar för tidigt, jag vet nämligen när vi hade sex och tror inte jag kan ha blivit befruktad 5 dagar innan...!) Så att säga att fostret är 4 dagar för litet kan väl lika gärna betyda att de har 4 dagar fel i sina beräkningar.

  • Linny87

    Det finns absolut en mätosäkerhet med ultraljud, vårt barn skattades vid sista tillväxtultraljudet väga 170 gram mer än vad han vägde vid förlossningen ett par dagar senare (han var liten för åldern när han föddes), det låg alltså inom mät-osäkerheten. Fick veta att mätosäkerheten också är en anledning till att man inte ska göra tillväxtultraljud tätare än var 14 dag, då det finns en risk att det uppmäts att barnet inte har växt eller minskat i vikt, när det egentligen har vuxit, men att man fått fel mått/viktskattning. Så du behöver inte ta alltför hårt på siffrorna. Är det trots allt för litet framöver så har det ju i alla fall upptäckts i tid, det är mycket bättre att man vet från början att barnet är litet och kan följa det på bästa sätt, än att det inte upptäckts i tid. Det kan hända att man behöver sätta igång förlossningen tidigare än planerat om barnet inte alls växer, det kan också få problem dagarna efter förlossningen med att hålla blodsockret och värmen uppe, så då är det bra att personalen och föräldrarna är beredda på detta. De flesta barn som föds tillväxthämmade har ingen bakomliggande sjukdom/syndrom utan är bara små, ibland pga orsaker hos mamman (pappans gener spelar också in), som tex havandeskapsförgiftning (man kan ha förstadium till detta, ibland kommer tillväxthämningen först och mammans symtom av havandeförgiftning senare i graviditeten), ibland hittar man ingen orsak.

    Min lille kille är världens sötaste, snart två år och pratar på som bara den, lite smalare än sina jämnåriga, men annars kan man inte se något som helst avvikande med honom :)

  • Saffran2337

    Min sons tillväxthämning upptäcktes i v.24, han följdes med täta kontroller, varje vecka. Vi blev uppmanade att vara uppmärksamma på minskade fosterrörelser.

    På en av dessa kontroller då jag sökt akut extra så upptäcktes att han var i mycket dåligt skick och han plockades ut. Då vägde han 1450 g i v 33+2.

    Idag är han 9 år och väger 25 kg.

    Troligen så var det alla knutar han hade som orsakat näringsbristen då mina andra barn varit normalstora vid födseln.

    Det som räddade hans liv var att jag sökte utöver de täta kontrollerna för minskade fosterrörelser.

    Men till frågan. Tillväxthämningen upptäcktes extremt tidigt. Under nästkommande graviditet så gjordes första tillväxtultraljudet först i v.26 eftersom man ändå inte kan göra något åt det tidigare. Eller rättare sagt, bebisen har det i princip alltid bättre på insidan än utsidan så tidigt även om den för lite dåligt med näring.

    Lycka till

Svar på tråden Någon som vet hur tidigt man kan upptäcka tillväxthämning?