• Zarina

    Blinka lilla stjärna där, hur jag undrar VAD (?!?!) du är...

    Blir inte klok på dendär sången, varför sjunger man VAD du är, man vet ju vad en stjärna är juh?! Jag har hakat upp mig på detta nu och ser inte alls logiken, anyone?

  • Svar på tråden Blinka lilla stjärna där, hur jag undrar VAD (?!?!) du är...
  • Zarina

    Ja det är sant, det har jag också hört! Tror "vad" är den korrekta varianten, även om jag tycker att "var" nästan vore bättee!

  • Fru Mamma

    Det är "vad" som är "rätt"... I och med "blinka lilla stjärna DÄR" så vet man redan var den är :P och nej, ett barn vet inte per automatik vad stjärnor är, utan det är något man lär sig.

    "Blinka lilla stjärna där, hur jag undrar vad du är? fjärran lockar du min syn -likt en diamant i skyn" :)

  • YokohamaNr2

    Det har jag också alltid undrat, det är samma på engelska, Twinkle twinkle little star, how I wonder what you are

  • LisaW111

    Ja det är väl menat att ett litet barn ligger och kikar på stjärnorna i natten och undrar/fantiserar om vad det kan vara för något. Det är ju inte självklart för ett litet barn vad det är för något som blinkar på himlen.

  • LisaW111
    LisaW111 skrev 2012-10-11 13:18:45 följande:
    Ja det är väl menat att ett litet barn ligger och kikar på stjärnorna i natten och undrar/fantiserar om vad det kan vara för något. Det är ju inte självklart för ett litet barn vad det är för något som blinkar på himlen.

    så har iaf jag alltid tänkt/tolkat det
  • La Lola
    Fru Mamma skrev 2012-10-11 13:27:43 följande:
    LisaW111, helt rätt!
    Håller med.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Vixen90
    Lars F skrev 2018-01-11 17:22:57 följande:

    Var du är ser man ju,VAD du är tänkvärt, filosofiskt


    ...dom listade ut det 2012

    Men grattis till trådlyftet.
    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
Svar på tråden Blinka lilla stjärna där, hur jag undrar VAD (?!?!) du är...