• Äldre 14 Oct 12:47
    1532 visningar
    2 svar
    2
    1532

    2 åring plötsligt allergisk mot katt?

    Hej!
    Vi har två innekatter och har haft sedan innan sonen föddes. Vi har aldrig märkt att han varit överkänslig mot de på nåt vis. Kunnat kela och gosa o.s.v.

    Och idag påstår min sambo att sonen blivit allergisk mot vår ena katt. Han hade tydligen kelat med honom precis innan de skulle iväg en snabb sväng. Tagit på honom ytterkläderna (utan att han tänkte på några utslag) och åkt iväg till sonens farmor/farfar.
    När han tagit av honom ytterkläderna där (5min senare , då vi har väldigt nära dit) så har han fått utslag över hela armarna och i ansiktet!

    Så jag undrar nu om han kan ha blivit plötsligt allergisk mot katten/erna?

  • Svar på tråden 2 åring plötsligt allergisk mot katt?
  • Äldre 15 Oct 19:29
    #1

    Hej! Oftast ger allergi mot pälsdjur besvär från slemhinnorna, den snabba reaktionen med utslag som kommer plötsligt kan vara överkänslighet men kan också bero på helt andra saker.
    Men undantag finns. Kommer utslagen fler gånger tycker jag att ni bör låta någon läkare bedöma barnet. Det skulle i så fall kunna vara att barnet inte tål att ha närkontakt med katten men det är svårt att kunna bedöma i nuläget.
    vänliga hälsningar Anitha 

  • Äldre 15 Oct 20:15
    #2
    Allergiexperten skrev 2012-10-15 19:29:32 följande:
    Hej! Oftast ger allergi mot pälsdjur besvär från slemhinnorna, den snabba reaktionen med utslag som kommer plötsligt kan vara överkänslighet men kan också bero på helt andra saker.
    Men undantag finns. Kommer utslagen fler gånger tycker jag att ni bör låta någon läkare bedöma barnet. Det skulle i så fall kunna vara att barnet inte tål att ha närkontakt med katten men det är svårt att kunna bedöma i nuläget.
    vänliga hälsningar Anitha 

    Tack för svar! Det var Nässelutslag som han har fått. Var till vårdcentralen idag!
Svar på tråden 2 åring plötsligt allergisk mot katt?