• Kristin1

    mammig 7 åring

    Hej, vi har en son på 7 år. Han är en helt underbar liten kille som är mycket omtänksam. Han är storebror. Han är och har alltid varit väldigt mammig och dessutom vill han alltid ha koll på vad jag är, vad jag gör och om jag är borta, när jag kommer hem. Han bryr som väldigt mycket om mig, vad jag tänker, känner och tycker.
    Han går i första klass och för det mesta är det jag som hämtar då jag helt enkelt har mest möjlighet att hämta. Vid lämningen frågar han mig många gånger när jag kommer och hur dags detta är.
    Jag har ett jobb som gör att jag är bortrest lite då och då, inte ofta men då är jag borta cirka 4 dagar i stöten. Detta är ett stort ångestmoment för min son som gråter och vill inte att jag åker. Jag försöker prata med min son och säga att jag kommer att ha roligt när jag är borta och att jag vill att han också ska ha det. Jag har en känsla av att han är rädd att jag kommer längta hem och vara ledsen och då blir han också ledsen. Detta bekymrar mig och han märker självklart detta. Jag behöver hjälp att hantera detta.
      

  • Svar på tråden mammig 7 åring
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det låter som om din son till följd av sitt starka beroende av dig har börjat kontrollera din tillvaro på ett sätt som mest ökar hans oro och nu även din.
    Jag utgår från att du tycker att han har det bra när du är borta och att det verkligen inte finns några skäl att oroa sig för vare sig hur du har det eller något annat.
    Jag antar också att sonen är med sin pappa när du är borta och att de två har det bra tillsammans.
    Försök att inte spä på hans beroende och kontrollerande av dig med egen oro för honom.
    Han är i en ålder nu då han kan göra mycket roliga saker med pappa och vända sig ut mot världen snarare än att söka sig till mammas trygga famn.
    Prata med pappa om att engagera honom i för dem gemensamma saker och föreslå att pappa tar sig lite mer tid för honom även om du är hemma, bara för att hjälpa honom med frigörelsen. 
    Din oro sprider sig till honom, så ta tillbaka kontrollen över din tillvaro, så kommer han att bli lugnare.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden mammig 7 åring