• AKS
    Äldre 16 Oct 17:33
    7074 visningar
    11 svar
    11
    7074

    åldersdiskriminering IVF och adoption

    Hej!

    Jag har gjort ett par inlägg under :fråga experten "moderaterna" och fråga juristen.
    Under rubriken "hjälp vårt ägg ska kasseras" och önskar hjälp att överklaga.
    Inga svar från någon av dem, men jag tror (när ni läst mina inlägg) att det borde finnas fler i samma situation eller i liknande situationer vad gäller vid adoption, göra IVF behandlingar via landstinget el t om privat att man är begränsad som kvinna vad gäller ens ålder.
    Jag tycker att bara gynekologen ska avgöra från fall till fall huruvida man kan och har styrka att föda barn eller inte.Och rimligen inte några byråkrater!
    Det finns en och säkert fler gynekologer som kämpar för detta, men slås ned av myndigheter gång på gång. Varför, i vilket syfte?Vad gäller adoption stoppar vi i sverige blivande föräldrar så att paren nu börjat ge upp och det är ca 1/3 ansökningar mot innan.I barnkonventionen sägs att "alla barn som har en möjlighet att få föräldrar ska kunna få det". De äldre barnen på barnhemmen blir kvar, kalla fakta de yngre paren får ju adoptera spädbarn eller mindre barn och när tidigare äldre föräldrar ansågs av adoptionsländerna "torde rimligen kunna ha fött barnet själv (åldersmässigt") så selekterades detta så fint ut till alla åldrar på barn o föräldrar.Många av länderna undrar över Sveriges lämplighet då man diskriminerar både blivande föräldrar och dessa äldre barn.
    Detta sagt från en adoptions förmedling och jag gissar att fler förmedlingar suckar över detta?!
    Vad gäller IVF som jag o min man har stor erfarenhet av så fick vi nej att få "gratisförsök" pga åldern, jag var då 38 år. Gynekologen var upprörd och sa att vi hade ALLA förutsättningar och att detta är djupt beklagligt
    Åldern har givetvis betydelse, men absolut inte alltid!
    Nu får vi nej två gånger att sätta in vårt eget befruktade embryo som vi betalt stora pengar för! Vi har överklagat igen och väntar svar ca inom en månad. Vad kostar detta samhället? är det prestige att säga nej, för det finns ingen lag utan en "rekommendation".Denna kränkning är total och vi är så chockade att detta är Sverige.
    Jag undrar nu om det finns fler som på något sätt blivit diskriminerade pga ålder inom barn anskaffandet?
    Sprid gärna det eller ge tips på bra ställen där jag kan göra det. jag vill samla alla och skaffa en advokat så att denna diskriminering ev kan får ett slut.Så många jag läst om som mitt i en adoption får avslag och ett par hade väntat i nästan 5 år och var så nära.. Alla pengar tid, ångest etc, "förslaget" kom o tog ingen hänsyn
    över huvudtaget och mitt i rådande adoptionsprocess , i ett "avtal" . bara staten kan göra så och komma undan, det fungerar inte i övrigt. Hoppas att få ihop detta!
    Kram till alla som kämpar

  • Svar på tråden åldersdiskriminering IVF och adoption
  • Äldre 29 Oct 19:50
    #1

    Det här är en av de frågor som Barnlängtan -patientförening för ofrivilligt barnlösa arbetar med. Läs gärna mer på hemsidan, www.barnlangtan.com. På Facebook-sidan www.facebook.com/barnlangtan kan du efterlysa andra i samma situation.


  • AKS
    Äldre 14 Dec 17:06
    #2
    Kurreburre skrev 2012-10-29 19:50:04 följande:
    Det här är en av de frågor som Barnlängtan -patientförening för ofrivilligt barnlösa arbetar med. Läs gärna mer på hemsidan, www.barnlangtan.com. På Facebook-sidan www.facebook.com/barnlangtan kan du efterlysa andra i samma situation.

    Hej!
    Jättesent tack! jag har liksom gett upp att få svar på detta, och missade att du skrev.
    Vi har idag fått nej på vår överklagan nr 3. och vi är så ledsna. Förvaltningsrätten ansåg att vi valt adoption och inte att använda vårt ägg! Helt otroligt då vår advokat skrivit att man inte bör skaffa barn inom 2 år efter att man adopterat enligt deras egna föreskrifter och som vi fick vetskap om på föräldrakursen. Av hänsyn till barnen och vår relation och att vi verkligen förstår detta så har vi väntat till nu, (det blir två år på nyårsaftonen).

    Alltså det är oerhört stort och viktigt för socialnämnden och förvaltningsrätten att bestämma att man inte får välja själv att använda sitt eget befruktade embryo. Det verkar bara vara princip men vi är i chock (fortfarande) att man får behandla människor på detta sätt och göra en "tvångsabort" på ett befintligt jättefint embryo.
    Nästa steg borde isåfall vara att tvångs sterilisera alla kvinnor över 42 (adoptionsgränsen) eller vägra BB hjälp, föräldrapenning mm. Vi har ju bara begärt ett par månaders förlängning och tänkte inte använda ägget om 10 år!! förtvivlan, maktlöshet och uppgivenhet är känslan idag...
    Vi kommer givetvis att överklaga vill jag tillägga.
    Kram till alla som kämpar
  • AKS
    Äldre 14 Dec 17:12
    #3
    Kurreburre skrev 2012-10-29 19:50:04 följande:
    Det här är en av de frågor som Barnlängtan -patientförening för ofrivilligt barnlösa arbetar med. Läs gärna mer på hemsidan, www.barnlangtan.com. På Facebook-sidan www.facebook.com/barnlangtan kan du efterlysa andra i samma situation.

    ps läste din sida och skäms för att jag ser hur DU/NI får kämpa! Jag håller alla tummar för er och fick gråta en skvätt (till) när jag läste om era försök). Jag ska definitivt haka på barnlängtan föreningen! så glad att det finns en ..
  • AKS
    Äldre 20 Feb 13:10
    #4
    Kurreburre skrev 2012-10-29 19:50:04 följande:
    Det här är en av de frågor som Barnlängtan -patientförening för ofrivilligt barnlösa arbetar med. Läs gärna mer på hemsidan, www.barnlangtan.com. På Facebook-sidan www.facebook.com/barnlangtan kan du efterlysa andra i samma situation.

    Hej! tack för ditt tips, jag är nu med i Branlängtan föreningen och har fått en massa bra hjälp/tips.
    Nu ligger överklagan i Kammarrätten och vi väntar svar..
  • Äldre 20 Feb 22:26
    #5

    Jag blir mycket förvånad över att läsa det du skriver. Är det olika bestämmelser i olika landsting? Jag var 38 år när vi gjorde vårt sista IVF-försök (landstingsfinansierat). Det gick bra hela vägen och jag födde en frisk och välmående son när jag var 39½. Vad är problemet? Ska man tvingas söka sig utomlands när hjälpen och kompetensen finns i Sverige? Varför denna begränsning? *kliar mig i huvudet och förstår ingenting*

    Hoppas ni får rätsida på detta.

  • Äldre 20 Feb 22:28
    #6

    Här i Uppsalas får man vara 40 för landstinget och högre äldre om man gör privat.

  • Äldre 20 Feb 22:48
    #7
    AKS skrev 2012-12-14 17:06:49 följande:
    ..................

    Alltså det är oerhört stort och viktigt för socialnämnden och förvaltningsrätten att bestämma att man inte får välja själv att använda sitt eget befruktade embryo. Det verkar bara vara princip men vi är i chock (fortfarande) att man får behandla människor på detta sätt och göra en "tvångsabort" på ett befintligt jättefint embryo.
    Nästa steg borde isåfall vara att tvångs sterilisera alla kvinnor över 42 (adoptionsgränsen) eller vägra BB hjälp, föräldrapenning mm. Vi har ju bara begärt ett par månaders förlängning och tänkte inte använda ägget om 10 år!! förtvivlan, maktlöshet och uppgivenhet är känslan idag...
    Men socialnämnden har ju inget med IVF-reglerna att göra och "adoptionsgränsen" ligger inte vid 42, utan snarare 45 (enligt ett äldre prejudikat från -90-talet). Gränsen för att få ansöka om medgivande (= inte för att adoptera) ligger vid fyllda 42 år och 364 dagar.
  • Äldre 23 Feb 15:57
    #8

    AKS: skulle ni kunna tänka er att ställa upp på intervju kring det här med åldersdiskriminering? SVT ska göra en grej på det nästa vecka, se Barnlängtans Facebook sida för mer info, kontakta gärna Martina så snart som möjligt isf. Jag tror ert fall hade varit perfekt för det här, och förhoppningsvis kan det leda till att ni får rätt!


  • Äldre 4 Mar 15:02
    #9
    en glad skrev 2013-02-20 22:48:44 följande:
    Men socialnämnden har ju inget med IVF-reglerna att göra och "adoptionsgränsen" ligger inte vid 42, utan snarare 45 (enligt ett äldre prejudikat från -90-talet). Gränsen för att få ansöka om medgivande (= inte för att adoptera) ligger vid fyllda 42 år och 364 dagar.
    Finns ingen absolut gräns. Däremot praxis på ej fyllda 43.
  • Äldre 4 Mar 18:09
    #10
    Mumei skrev 2013-03-04 15:02:36 följande:
    Finns ingen absolut gräns. Däremot praxis på ej fyllda 43Det stämmer - ingen lag men prejudicerande domar och alla prejudikat har stark rättsverkan!
  • Äldre 5 Mar 00:45
    #11
    en glad skrev 2013-03-04 18:09:14 följande:
    Det stämmer - ingen lag men prejudicerande domar och alla prejudikat har stark rättsverkan!
Svar på tråden åldersdiskriminering IVF och adoption