Inlägg från: Anonym (kvällsmat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kvällsmat)

    Måste man äta ordentlig kvällsmat?

    Hej,

    Först lite bakgrundsinfo:
    Vi har en son som är 22 mån. Han går på förskola ca 8-16.30.
    Han är väldigt pigg och framåt och aktiv.
    Jag tror att han följer sin viktkurva ganska bra. Han hade dippat lite på 1.5-årskontrollen efter att varit mycket sjuk, men jag tror nog att han kanske hämtat upp det nu.
    Så jag är mao inte orolig för hans vikt, och han är som sagt alltid väldigt aktiv fysiskt.
    Han äter frukost hemma, det varierar ganska ordentligt hur mycket och vad det blir. Vissa dagar blir det bara ett äpple, andra dagar 2 ägg, eller en macka med skinka lite ost och mjölk, ibland bara en liten drick-youghurt andra dagar en flaska välling och 3 drick-youghurts... Han brukar få välja själv, och jag har aldrig känt mig orolig. Förskolan har heller aldrig nämnt att han verkar ha låg energi eller vara hungrig.
    De äter sedan lite frukt på dagis kl 8.30 och lunchen serveras ca kl 11. Han äter då oftast mycket och bra och av allt. Ibland lite mindre, men aldrig lite eller inget.
    Sen äter de mellanmål kl 14. Vet faktiskt inte vad de äter eller hur mycket. Sen tror jag ofta att de får frukt vid 16.20, dvs precis innan jag hämtar. Ibland en hel banan.

    Nu till min fråga.... (äntligen :) )
    Hur viktigt är det att ett barn i den här åldern får ett mål lagad mat på kvällen?
    Jag brukar alltid laga ordentlig mat från grunden. Det är varierad och nyttig kost (tycker jag iaf) och saker som han alltid tyckt om innan. Ibland äter han lite av det, men ofta vill han inte ens smaka. Han totalvägrar helt enkelt. Ibland ber han istället om en macka eller yoghurt, ibland blir det en frukt. Och gör jag något enklare typ lite pasta och prinskorvar så kan han ena dagen äta all pastan och en annan dag bara äta en prinskorv eller inget alls.
    Han dricker sen en flaska välling (fullkorns för 1½-åringar tror jag det är) innan han somnar.

    Men som sagt, gör det något om det inte blir någon ordentlig middag? Jag oroar mig som sagt inte över hans vikt eller något sånt, utan mer rent näringsmässigt. Får han välja själv så blir det nog en drick-yoghurt eller 2 och några skivor ost, kanske en skiva skinka då och då. Och det känns ju inte som det bästa kanske, men om han inte får det så blir det ofta inget alls utan bara välling sen när han lägger sig. Är det bättre att bara säga nej till allt om han inte äter middagen?

    Tacksam för svar!

Svar på tråden Måste man äta ordentlig kvällsmat?