• CaCC

    Hjälp mig lite!

    Vi har två tjejer och den yngre är nu ca 19 månader. Vi har inte EC:at henne. Men de senaste veckorna har hon gått utan blöja hemma så mycket som möjligt då vi inte vill att hon ska behöva ha blöja för länge. Hon började nämligen visa stort intresse för potta och då passade vi på. Det händer olyckor i princip varje dag, vissa dagar mer och andra mindre. Vissa dagar går hon själv och visar att hon vill gå och kissa och ibland även bajsa. Hon vill INTE sitta på pottan i förebyggande syfte, hon blir spänd som en pinne och vill inte alls. För nån vecka sen så slutade hon kissa om det kom lite i trosan och gick till pottan och kissade klart. Men några dagar senare så kissade hon massor om det kom i trosan. Vi håller uppsikt på henne och så fort det kommer kiss så bär vi in henne till pottan och säger att "Här vill kisset vara" och oftast så kommer det sista i pottan och mängden som kommer på golvet verkar minska.
    Jag ser inga supertydliga tecken/signaler mer än att hon liksom stannar upp lite och tittar neråt och så kommer det kiss. Har idag lyckats fånga henne precis innan hon kissade och hann in med henne till pottan och hon blev såååå stolt. Har idag också skrivit upp tider när hon kissat och ska fortsätta med det i några dagar och se om det blir mer sällan. 

    Det jag funderar på är hur man ska tänka/göra när vi åker iväg. Vi tar ju på blöja då för det känns tryggast så. Ska försöka nu ett tag att hålla oss hemma så mycket som möjligt för att kunna träna så mycket som möjligt, men hur ska vi tänka sen? 
    Och hur gör vi rent praktiskt om hon är utan blöja och vi är och handlar i mataffären och hon kissar. Där vi handlar finns ingen toa inne i affären och oftast handlar jag själv med barnen. Hur ska jag göra då? Är det katastrof om man vid vissa tillfällen inte kan ta henne på potta/toa direkt?

    Jag vill ha tips!! 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-18 22:10
    Såg nu att inte all text var med så jag får skriva om det sista som föll bort.

    Det jag funderar på är hur vi ska göra när vi åker iväg eller är ute. Nu gör vi så att vi tar på en blöja för det känns lättast och tryggast. Vi har tänkt nu att hålla oss hemma så mycket vi kan så vi kan träna så mycket som möjligt, men sen då?
    Hur gör vi liksom rent praktiskt om vi är och handlar i mataffären t ex och hon kissar. Där vi handlar finns ingen toa inne i affären och oftast handlar jag själv med barnen. Hur ska jag göra då? Är det katastrof om man vid vissa tillfällen inte kan ta henne på potta/toa direkt?

    Vill ha tips!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-18 22:14
    Såg nu att inte all texy kom med så jag får uppdatera här:

    Det jag funderar på är hur man ska tänka/göra när vi åker iväg. Vi tar ju på blöja då för det känns tryggast så. Ska försöka nu ett tag att hålla oss hemma så mycket som möjligt för att kunna träna så mycket som möjligt, men hur ska vi tänka sen?
    Hur gör vi rent praktiskt om vi är och handlar i mataffären t ex och hon kissar. Där vi handlar finns ingen toa inne i affären och oftast handlar jag själv med barnen. Hur ska jag göra då? Är det katastrof om man vid vissa tillfällen inte kan ta henne på potta/toa direkt?

    Vill ha tips!

  • Svar på tråden Hjälp mig lite!
  • CaCC

    Såg nu att inte all text kom med så jag tänkte att jag uppdaterar, men det var ju lättare sagt än gjort. Det fungerade inte, får man inte skriva mer än ett visst antal tecken i TS numera eller??
    Får uppdatera här istället: 

    Det jag funderar på är hur man ska tänka/göra när vi åker iväg. Vi tar ju på blöja då för det känns tryggast så. Ska försöka nu ett tag att hålla oss hemma så mycket som möjligt för att kunna träna så mycket som möjligt, men hur ska vi tänka sen? Hur gör vi rent praktiskt om vi är och handlar i mataffären t ex och hon kissar. Där vi handlar finns ingen toa inne i affären och oftast handlar jag själv med barnen. Hur ska jag göra då? Är det katastrof om man vid vissa tillfällen inte kan ta henne på potta/toa direkt?


    Vill ha tips!

  • fågelungarna

    Lite sent att svara kanske. Hur har det gått? Jag tror på att ha blöjfritt med trosor och byxor på, efter en tid trillar poletten ner. Tycker ni gör helt rätt som satsar på detta tidigt nu när barnet visar intresse, och helt rätt också att springa till toa och vara tydlig med att kisset ska komma där, om det börjar komma i byxan.

    Jag ec:ar. Upplever att när man är ute far, t ex i affären, är det oftast inga bekymmer, för barnet håller sig bättre där än hemma. Säkert mycket att se och uppleva som uppehåller barnet så att det inte hinner tänka på att kissa. Jag brukar erbjuda min unge att kissa före och efter vi varit i affären. På kundtoan eller en avsides buske utanför. Och skulle det mot förmodan komma kiss under själva inköpet är det egentligen inte värre än att byxorna blir lite blöta. Har man t ex överdragsbyxor utanpå riskerar man ju inte att kundvagnen eller vad man nu har blir blöt heller.

Svar på tråden Hjälp mig lite!