• Totiki

    Skolan gör mig ledsen och arg

    Jag har några högst aktuella frågor rörande skolors och elevers rättigheter.

    Har skolans personal rätt att tvinga barn att äta upp allt på tallriken?  Har de rätt att vägra barn som inte äter upp sin sallad (som de i sin tur är tvingade att ta på sin tallrik) att hämta mer mat?   Har skolans personal rätt att fråga elever "har inte dina föräldrar lärt dig detta?/ Gör ni så hemma hos dig?" Har skolans personal rätt att förbjuda elever att hålla hand/söka närhet hos (villiga) vuxna de känner sig trygga med på skolan?  Har skolans personal rätt att straffa elever (genom konsekvenser som att de inte får välja sin favorit-aktivitet) för att de (utan uppmaning till det) inte lyckats sitta tysta och stilla nog? Har skolans personal rätt att lyfta elevers hakor och vrida deras ansikten mot sig när elever inte vill se/lyssna på dem?  Har skolans personal rätt att förbjuda (samtliga) elever att leka jage (på skolgården)?  Har eleverna rätt till sina egna kroppar och till sin värdighet? 
     
  • Svar på tråden Skolan gör mig ledsen och arg
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det låter som om du har ett antal exempel på när du tycker att skolans personal betett sig oetiskt mot barn i olika situationer.
    Självklart har skolans personal inga rättigheter att bete sig oetiskt mot barn. Skolpersonal ska både vara barnens pedagoger och tillsynshavare under skoltiden. Därvid måste de naturligtvis ha vissa regler för vad barn får göra och inte under skoltid.
    Om de här reglerna och för den del även personliga förhållningssätten allvarligt strider mot vad du uppfattar som rättmätigt tycker jag att du i första hand ska prata med den berörda personalen om detta.
    Om du inte tycker att du får gehör för det du tycker och ditt barn inte hanteras väl enligt ditt tyckande har du alltid möjlighet att byta placering för ditt barn och därmed noggrant undersöka att den nya skolans personal omfattar samma etiska och moraliska och för den del pedagogiska principer som du.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Skolan gör mig ledsen och arg