• Anonym (TRÖTT)

    Son som är snart 12 och kan inte somna

     Hej,Min son är inne i en orolig period med massor av tankar och kan inte somna, har provat allt.... Han får läsa för att tänka på något annat, lyssna på band osv. Jag sitter utanför i barnens TV-rum för att vara nära. Det spelar ingen roll att han har varit på träning på kvällen. Om jag låter han komma upp i vårat sovrum och sova på en madrass på golvet så somnar han på en gång. Vad ska jag göra? I natt la jag mig i gästrummet som ligger precis brevid, han somnade när jag hade legat bredvid han i sängen en stund, men när jag vaknade i morse låg han uppe i min säng!!!!

  • Svar på tråden Son som är snart 12 och kan inte somna
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Din son är verkligen inne i en orolig period. Men det sätt som du hjälper honom bäst på är att ge honom en struktur för hans oro och dåliga sömn.
    Det beteende han framkallat från dig liknar mer det man gör med en 3-åring och är inte något bra sätt i denna ålder.
    Prata med honom om vad som oroar honom och hjälp honom sedan till en fast struktur vid nattning och sömn.
    Inga madrasser på golvet eller tillåtelse att sova i din säng. Tala om att det inte är farligt att vara vaken på natten och att han får välja mellan några olika saker han kan göra tills han somnar.
    Om detta inte hjälper handlar hans oro om andra saker som han skulle kunna få hjälp med vid en kontakt med BUP, men pröva först med en fast och åldersadekvat hållning till hans sömnsvårigheter.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Son som är snart 12 och kan inte somna