• Äldre 20 Oct 20:49
    9043 visningar
    7 svar
    7
    9043

    Går det att INTE bli som sin far?

    Går det att INTE bli som sin far gentemot de barn man skaffar sig? Vad säger ni pappor?

    Frågeställningen är ju klassisk, och något jag funderat mycket på på sistone.

    Min pappa var inte så bra med mig och mina syskon, typ oförmögen och emotionellt frånvarande, men gjorde väl så gott han kunde. Men helt bra lyckades han inte med faderskapet. Så jag har börjat fundera på i vilken utsträckning detta "går i arv".

    Kan man ge något till sina barn något man själv aldrig haft?

    Mammor får också svara... ;)

  • Svar på tråden Går det att INTE bli som sin far?
  • Äldre 20 Oct 21:04
    #1

    Min pappa gjorde också så gott han kunde. Men han var inte så närvarande och har aldrig någonsin kunnat prata om något som har med känslor att göra. Jag tycker i alla fall själv att jag är annorlunda. Jag umgås och är väldigt nära min son och generell är jag öppen och pratar/lyssnar/resonerar lätt om känslor.

  • Äldre 20 Oct 22:39
    #2

    Okey! Det var gött att höra.

  • Äldre 21 Oct 19:32
    #3

    Jag tror och hoppas det. Själv kämpar jag varje dag.
    Som det är i dag så vill jag iaf tro att jag lyckas.
    Tar mina 3 på många fritidsaktiviteter till exempel.
    Så länge man är medveten om sina brister är det möjligt att göra något åt dem...

  • Äldre 31 Jan 08:47
    #4

    Du vet ju vad du saknade / inte tyckte om. Se till att göra tvärtom. Din pappa kanske har gjort saker annorlunda från sin far för att det skulle bli bättre för dig men det är svårt för dig att se, precis som din son/dotter kommer nog inte se de saker som du "förbättrat" utan sakna vissa saker ändå.

  • Äldre 1 Mar 07:49
    #5

    Det enda man kan försöka göra är att inte gör de misstag som ens egna föräldrar gjorde. Personligen är det en ständig kamp, farsan var inte så mycket hemma, och endast framtiden kan utvisa om jag har lyckats. Men kämpa på!!!

  • Äldre 26 Mar 14:07
    #6

    Min pappa var väl inte den som pratade så mycket känslor. jag säger varje dag till mina barn att de alltid kan berätta allt för mig och jag finns vad det än gäller. kanske en reaktion på min egen barndom ( som var lyckligh iof sig ).

    Så visst går det.

  • Äldre 14 Apr 10:53
    #7

    Jag tror att så länge man själv tänkt ''Nej, Så skall inte jag bete mig'' och man har en klar bild på vad man kan göra annorlunda, så är det inga problem. Om man kommer ihåg det i situationerna det kräver så att säga =)

Svar på tråden Går det att INTE bli som sin far?