• Splash
    Äldre 21 Oct 21:05
    2985 visningar
    4 svar
    4
    2985

    Adoption eller insemination!?!

    Undrar om någon vet hur mycket de skiljer på kostnader mellan en adoption eller insemination?
    Jag vet inte vilket som lönar sig att chansa på!

    Tacksam för råd och svar från er som vet lite.   

  • Svar på tråden Adoption eller insemination!?!
  • Äldre 21 Oct 21:17
    #1

    Adoption är nog dyrare tror jag. Jag har gjort insemination i Danmark. Kostar ca 4000-5000 dkr per gång grovt räknat. Lite olika beroende på vilken klinik man väljer. Tillkommer lite extra kostnader före för läkarbesök o dyl, men inga gigantiska summor. Dessutom förstås resa tor vid varje försök, det blir ju olika beroende på var man bor. I slutändan beror det väl mest på hur många försök som behövs innan du blir gravid. Och skulle man behöva ivf så går det på kring 30 000 per gång tror jag (som ensamstående utomlands alltså), så det är ju helt andra summor man kommer upp i.

    Adoption har jag ingen koll på egentligen, men inkl resor och allt så har jag för mig att man når upp emot 100 000 kr, rätta mig om jag har fel.

  • Äldre 21 Oct 21:18
    #2

    Är man ett par får man tre inseminationer och tre ivf i princip gratis i många landsting.

  • Äldre 21 Oct 21:48
    #3

    Vi stod inför samma val och valde adoption! Snart får vi vår pojk i famnen!
    En adoption brukar kosta runt 200.000 kr beroende på vilket land man adopterar ifrån.
    Vid insemination vet man ju inte om det blir barn.
    Om ni tror att ni blir godkända och inte hinner bli för gamla så är det väldigt troligt att ni kan få barn genom adoption.  

  • Äldre 21 Oct 21:59
    #4

    Vår adoption kostade ca 270 000:- kr, men då är precis allt inräknat; översättningar av auktoriserad tolk, resor, hotellkostnader, visum, pass, uppehållstillstånd, läkarintyg, notarius publicus, föräldrautbildning, administrativa kostnader til adoptionsorganisationen, guidning och tolk i barnets ursprungsland mm

    Det tog oss ca 4 år från vi började med adoptionsprocessen tills vi hade landat hemma i Sverige med vårt underbara barn.

    {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Adoption eller insemination!?!