• aifoss

    Snart 2 år och går inte.

    Hejsan. Har en tjej som blir 2 år om 2 månader som ännu inte har börjat gå. På BVC har dom sagt att vi ska vänta tills hon fyller 2 och sen isåfall börja med någon utredning. Det känns jätte jobbigt. Någon som varit med om samma sak? Kan det bero på någon sjukdom eller utvecklings störning? Har försökt leta på internet men hotar inget. Hon går om jag håller i henne i båda händerna men jag kan inte släppa då hon inte heller kan stå utan hjälp. Vad kan det bero på? Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Snart 2 år och går inte.
  • Vickan I

    Hur var det med de andra sakerna som vända sig, sitta, sätta sig upp, krypa etc, gjorde hon dessa saker senare också? Vi har en kille på ett år som precis börjat lära sig krypa lite. Han utreds på neurologen på Astrid Lindgren och går hos sjukgymnast. Sonen är muskelsvag, varför vet vi inte ännu, men har gjort stora framsteg med sjukgymnastens hjälp.

    Säg till BVC att ni vill ha remiss till barnsjukgymnast. De har kompetensen att göra en bedömning om det verkar vara muskulärt el balansen osv som kan vara orsaken. Vi fick själva "bråka" i början då BVC inte lyssnade. En del barn är ju "bara" sena av ngn anledning, men man vill ju ändå få saken undersökt.

  • MissGoodie

    Jag vet ju inte hur det är med din lilla tjej, men jag var själv väldigt sen med att börja gå. Jag var väldigt mycket sjuk när jag var liten, fick alla barnsjukdomar man kunde få och mamma tror att det är därför jag var så sen.
    Jag började läsa när jag var fem år och var tidigt finmotoriskt och jag var inte sen med andra saker, så jag vet inte alls varför jag gick så sent.
    Inget svar på din fråga, men kanske en tröst i att det inte behöver vara något "fel" på din dotter :) 

  • pringles

    Min minsta snart 20 månader går inte heller. Väntar på en remiss för att kolla hans utveckling. Tycker det är jätte jobbigt. Alla frågar hur gammal han är och svarar jag då 1,5 så blir de helt tysta för de tror net han är så gammal.... Det börjar bli riktigt jobbigt.... Han är sen med allt inta bara att gå, han säger inga ord inte ens mamma eller pappa än....

  • viseversa

    Min kompis har ett barn som gick runt 2 år. Det är inget fel på den ungen=). Hon är smart,bestämd och nu går hon utan problem=)

  • Kaosmamma

    Min son började gå (med hjälp av möbler) när han var 7 mån, mitt andra barn började gå lite innan hon blev 2 år... Så stor skillnad! De pratade om utredning gällande henne men sen vips så skedde det. Men var klumpig och inte så smärt ;) nu idag när hon är 6 år är det inget konstigt och hon är väldigt rörlig :) men det som visade sig när hon började gå var att hon hade en vinkling från knät och neråt (legat tokigt i magen), men denna vinkling rättade till sig själv efter ca 2 år... Och troligen den som gjorde att hon inte riktigt vågade osv och var extra klumpig när hon väl började gå.

    blogg.mama.nu/ceciliasvensson/

  • FM1

    Hej,
    Jag har en liten tjej som precis lärt sig gå (och då endast med skor på sig då hon är så överrörlig), vid åldern 2 år och 9 månader! Hon är också sen med tal och språk, vi vet inte vad det är fast hon har varit under utredning sen hon var 6 månader. Hon är hypoton (låg muskelton) och överrörlig, det är det enda vi vet egentligen. Inga tester har visat något onormalt än så länge. Hur är din dotter? Känns hon mjuk i kroppen eller är det något annat speciellt som du känner är anledningen till att hon inte kan/vill gå? Det kan ju vara skönt att kolla upp i alla fall, det finns bra hjälp att få och ju tidigare desto bättre så tycker inte att du behöver vänta tills hon är 2 år om du inte vill (och jag vet hur det är att söka på internet, gör en inte direkt mindre orolig). Vår neurolog sa att om ett barn inte går vid 20 månader ska man alltid kolla upp så verkar lite konstigt att BVC bett dig avvakta till 2-årsåldern, har någon barnläkare där undersökt henne?

  • milla7801

    Hej!

    Jag går igenom precis samma sak med min son och tycker det är jättejobbigt och man känner sig ensam om det här.
    Min son är 2 år och 4 mån och kan inte gå, krypa och har svårt att leka.
    Han är under utredning på neurologmottagningen och han har gjort en massa tester men inget har hittats, jo, att han har epilepsi men inte
    varför han inte kan gå. Han kan inte heller tugga när han äter så man måste fortfarande göra puré av hans mat.  
    Det känns som det är bara vi som går igenom det här och när man pratar med någon om det här så kan ingen riktigt förstå vilket helvete man går igenom. Har ni fått reda på något?

    / Camilla    

  • Lolli82

    Hej! Jag har en dotter som är 15 månader. Hon går bra men hon varken kryper, ställer sig upp eller sätter sig. Lägger vi henne på mage ligger hon och ålar sig som en 6 månaders en stund, sen sätter hon sig upp. Hon har alltså aldrig ställt sig upp själv. Hon kan inte sitta på huk eller stå på alla fyra. Vi är jätteoroliga att något är fel men ingen lyssnar på oss. Hon har lärt sig gå för att vi har ställt henne upp och hållt henne i händerna. Någon som känner igen sig?

  • Emisa

    Min son började gå när han var 23 månader.

    Han var generellt sen grovmotoriskt; satte sig upp vid 11 månader först, och satt stadigt först då också. Han rullade runt och "simmade" en del på golvet för att ta sig runt. 
    Började försöka ställa sig upp mot möbler vid 13 månader, men fick kämpa mycket med balansen och kom inte upp förrän vid 15 månader.
    Vid 16 månader började han krypa utan att vi innan dess sett honom stå på alla fyra någon gång - det bara gick en dag. Det var också då han började gå sidledes utmed möbler.

    Han vägrade gå när vi höll honom i händerna. Enstaka gånger gick han några steg efter en gåvagn när han var runt 20 månader.

    Under en veckas tid i månaden innan han blev två såg vi honom stå självständigt mitt på golvet; det var först då han lärde sig att ställa sig upp utan stöd. Sedan släppte han taget mot slutet av den veckan och började gå.

    Jag såg tidigt att han var sen men BVC verkade inte hålla med. Hela tiden skulle jag avvakta :/
    Vid 18 månader drogs en utredning igång efter att BVC-läkaren sett att han inte kunde gå. Han fick träffa en barnneurolog och genomgå provtagning och tester som inte visade något.
    Sjukgymnast har vi träffat som säger att han har lite låg muskeltonus av oklar anledning, mer än så hittar de inte.
    Han närmar sig 3 år nu och hoppar och springer som de flesta andra i hans ålder - han är väl lite efter, men på det stora hela har det tack och lov gått väldigt bra.

    I övrigt har han utvecklats som han ska och språkmässigt är han nog rätt tidig.    

    Man kan skriva egenremiss, något jag inte visste då.                

  • linus

    Hur har det gått för era barn? Min son är 17 månader och är som era barn var, ålar men sitter fortf ostadigt ibland Reser sig inte Sätter sig inte upp Vänder inte osv Väntar på neurolog Har vart två gg hos sjukgymnast


    (¯`°?.¸ Elias & Nelly ¸.?°´¯)
  • Lindström

    Min dotter är 1 år och 5 månader och lärde sig krypa och sätta sig upp för en månad sedan. Hon har börjat resa sig upp i spjälsängen och vid stolar. Vi fick remiss till barn och ungdomshabilliteringen i maj och har träffat dom tre gånger. Jag säger till alla att gå via dom så bra personal. Vi har fått övningar som hjälper henne då de tycker att hon är lite muskelsvag i benen. Får se om övningarna hjälper henne framåt.

  • Reg

    Fm1

    Min dotter är 2 år och drygt 8 månader och började gå förra helgen. Hon har varit hypoton sedan födseln utredd sedan 6 månader men proverna som tagits har inte visat något. Sen med tal och översynt. Hon fortsätter utredas. Hur har det gått för ditt barn FM1?

  • Halida

    Hej

    Hoppas ngn läser denna då alla inlögg är några år gammla.

    Skulle vilja fråga mera om hur era barn mår idag? Framförallt FM1.

    Mitt barn är snart två och kan inte krypa sätta sig upp prata mer än mamma.

    Alla provtaganden visade sig normala men utv har gått från sen utv till utv störning.

  • Vet hur det känns
    Halida skrev 2018-01-02 20:25:25 följande:

    Hej

    Hoppas ngn läser denna då alla inlögg är några år gammla.

    Skulle vilja fråga mera om hur era barn mår idag? Framförallt FM1.

    Mitt barn är snart två och kan inte krypa sätta sig upp prata mer än mamma.

    Alla provtaganden visade sig normala men utv har gått från sen utv till utv störning.


    Halida skrev 2018-01-02 20:25:25 följande:

    Hej

    Hoppas ngn läser denna då alla inlögg är några år gammla.

    Skulle vilja fråga mera om hur era barn mår idag? Framförallt FM1.

    Mitt barn är snart två och kan inte krypa sätta sig upp prata mer än mamma.

    Alla provtaganden visade sig normala men utv har gått från sen utv till utv störning.


    Jag är orolig för min son som är väldigt sen i utvecklingen. Hans systrar var väldigt tidiga och gick vid 9-10 månader.. satt helt själv vid 5-6 månader.. började vända sig vid 2-3 månader.. väldigt tidigt alltså.. min min son kan inte ens rulla mage/rygg... och är 6 månader. Jag är väldigt orolig då jag har sköldkörtel problem som framkom under graviditeten (utan medicin fram till v 16) och jag vet att barn med föräldrar med sköldkörtel problem kanfå störd utveckling.

    När kunde din son rulla sig? Var han sen med allt?
  • Ina82

    Hejsan! Har alla reflexer varit ok när hon var nyfödd och bebis?

    Min son hade bort gå-refexen som nyfödd och bebis. Han var sen att gå, kunde inte krypa normalt, ritade allt upp-och-ner osv. Vi testade zonterapi av misstag. Efter några gånger började allt svänga. Han är 12 idag och kan rörelser och finesser de flesta aldrig lär sig. Han har riktigt super balans och är en av de högst rankade målvakterna i sin åldersklass. De första åren reagerade inte alls barnrådgivningen.

Svar på tråden Snart 2 år och går inte.