• Anonym (***)
    Äldre 23 Oct 12:36
    3299 visningar
    2 svar
    2
    3299

    Vår 3 månaders har börjat sova så dåligt!

    Hej.
    Vi har en 3 månader gammal kille. Han har tills för ca tre veckor sedan sovit jättebra! Men nu vet vi inte vad som hänt. Vi lägger barnen (har en 2-åring också) vid sju-tiden på kvällen. Den stora sover som en stock till sju halv åtta på morgonen. Hon har alltid sovit bra och varit "lätt" med sömnen rent allmänt. Vi har därför använt samma rutiner till pojken, både dag och kväll.

    Han får sitt kvällsmål halv sju (äter ersättning) och sedan lägger han sig. Förut somnade han av sig själv ganska direkt, och sov sedan fram till ca 6 på morgonen. Då vaknade han alltid till och vi gav tutten och han somnade om tills vi sedan väckte honom vid åtta. Då fick han sin morgonflaska.
    Men helt plötsligt började han att vakna ca en timme efter att vi lagt honom på kvällen. Vi gav då tutte och han somnade om. Sedan har det gått utför! Nu är han svår att få att somna om igen på kvällen och han vaknar tidigare och tidigare på natten och vissa nätter får vi gå upp och ge tutte hundra gånger (känns det som) innan morgonen. Vi tänkte att det var nåt tillfälligt, men nu har det pågått i tre veckor och det blir bara värre! Vad kan det bero på?

    Han sover i eget rum och har gjort sedan han var 3 veckor gammal. Han är van att somna och sova själv. Från början hade han inte ens tutte. På dagarna sover han i 3 omgångar ca 1-1,5 timme. Sista gången mellan 15-16,30 ungefär. Vi har provat att ta upp honom redan kl 16 men då blir han bara övertrött och det blir värre. Kan tillägga att han inte ätit på natten sedan 7 veckors ålder. Och det är heller inget vi tänkt börja med igen. Vi tror heller inte att han är hungrig, för han kan sitta med oss vid frukostbordet och vara nöjd och glad innan han själv fått sin frukost.
    Han är ganska svullen i munnen och vi tror att tänderna är på gång, därför har vi börjat ge tutte när han ska sova. Han vill alltid ha något i munnen. Kan det vara så enkelt att det är det som spökar? Eller har du något annat förslag på vad det kan vara? 

  • Svar på tråden Vår 3 månaders har börjat sova så dåligt!
  • Äldre 30 Oct 09:38
    #1

    Hej!

    Hur bebisar sover är väldigt olika från barn till barn och det brukar dessutom ändra sig över tid. Det betyder att hur det såg ut med sovandet för någon vecka sedan kan ha ändrat sig avsevärt till idag.

    En 3-månaders bebis brukar äta ett mål på natten så jag funderar ändå kring om han kanske är hungrig och vaknar just på grund av det. Eller vill han bara vara nära!? Att han hela tiden vill ha något i munnen är ju något instinktivt - att barn stoppar saker i munnen. Det kan också vara en signal på att han vill ha mat.

    Jag tycker du ska gå till din barnavårdscentral och väga honom och se hur viktutvecklingen har varti senaste veckorna och prata med din sköterska om det här. Kanske dags för hans första vaccination?

    Roligt att du skriver "tutte" - jag gissar att det är vad vi kallar napp i Stockholm!?

    Lycka till! / Eva

  • Anonym (***) Trådstartaren
    Äldre 30 Oct 20:52
    #2

    Här uppe säger dom flesta tutte...har inte tänkt så mycket på det förut. Givetvis menar jag en napp och inget annat :)
     
    Vår "lille" gosse väger 8 kg, så hans kurva står högt kan jag säga! Inget fel på matintaget där inte. När vi var och tog 3 månaders sprutan, det var innan jag skrev till dig, så tyckte hon att det var bra att sov istället för att äta på natten. Vi upplever inte heller att han är hungrig, mera att han vill ha nåt i munnen. Men det är ju svårt att säga givetvis.

    Han har nu börjat sova lite bättre igen den senaste veckan. Fortfarande får vi ge tutte några gånger innan han somnar in ordentligt, men sedan sover han oftast till halv sex, sex.  Och det är ju inte dåligt för en bebis. Det kanske bara är så som du säger, att sömnen ändras hela tiden. Minns att dottern hade en oroligt period vid 6 månader.

Svar på tråden Vår 3 månaders har börjat sova så dåligt!