• Anonym (Extra­husse)
    Äldre 23 Oct 21:25
    19858 visningar
    13 svar
    +1
    13
    19858

    Jag drivet ett Hunddagis&Pensionat - Fråga mig vad du vill

    Jag har ett Hunddagis & Pensionat. Fråga gärna mig om allt gällande hundar och hunddagis och penionat.

  • Svar på tråden Jag drivet ett Hunddagis&Pensionat - Fråga mig vad du vill
  • Anonym (Vill åxå!)
    Äldre 23 Oct 21:56
    #1

    Hur mycket ger det i vinst. Jag skulle också vilja bedriva hunddagis men jag och min man har räknat på det och vi har kommit fram till att vinsten är väldigt lite, att den ej motsvarar en normal månadslön? Hur många hundar måste man ha för att det skall gå ihop? Har du en lokal eller i hemmet? Har du anställda?

    Jag hade ju tänkt att bedriva det i en byggnad som ligger på tomten och med mig själv som anställd. Då vill jag ju inte ha för många hundar då det blir svårt att få tiden att räcka till till alla osv.  

  • Äldre 23 Oct 22:34
    #2
  • Anonym (Extra­husse) Trådstartaren
    Äldre 23 Oct 23:10
    #3
    Anonym (Vill åxå!) skrev 2012-10-23 21:56:34 följande:
    Hur mycket ger det i vinst. Jag skulle också vilja bedriva hunddagis men jag och min man har räknat på det och vi har kommit fram till att vinsten är väldigt lite, att den ej motsvarar en normal månadslön? Hur många hundar måste man ha för att det skall gå ihop? Har du en lokal eller i hemmet? Har du anställda?

    Jag hade ju tänkt att bedriva det i en byggnad som ligger på tomten och med mig själv som anställd. Då vill jag ju inte ha för många hundar då det blir svårt att få tiden att räcka till till alla osv.  
    Detdär med ekonomin är nått som de flesta hunddagisar brottas med tror jag, särskilt första året får man inte in mer än vad man måste betala i utgifter och andra administrativa kostnader.
    Många tror ju att man tjänar stora pengar på att ha ett hunddagis, särkilt för att doms er hur mycket man tar i betalt.
    Du tjänar nog på att ha hunddagis i hemmet för lokalhyran är ett av dom största utgifterna.

    I och med den låga inkomsten brukar det var svårt att anställa. man tar oftast in massa praktikanter, särskillt i början tills det börjar rulla på och man kanske kan ha nån som jobbar några timmar om dagen. Hunddagis är ett populärt ställe för de som arbetsprövar också.

    För att få ihop till en månadslön måste du ha minst 5 heltidshundar. Och det är sällan som man får in 5 heltids hundar direkt när man börjar en verksamhet, en ägare kanske bara vill ha sin hund på dagis 1-2 dagar i veckan, en annan kanske 3 dagar i veckan max, en annan heltid osv..
    Och i början kan man inte vara kräsen och blir kanske tvungen att ta emot hundar som man helst inte hade velat ha på sitt dagis, för pengarnas skull. Det är ganska tufft i början man får räkna med minst 1 -2 år innan man börjar bli lagom etablerad. Innan folk börjar känna till en och sin verksamhet och ryktet sprids om att man finns o så.

    Det är viktigt att du hittar en hunddagisform som sticker ut också, att det är nått speciellt med ditt dagis om det finns andra i närheten.

    Att rekomendera är att kombinera ditthunddagis med pensionat, du tar emot hundar som sover över hos dig en eller flera dygn. Extrainkomst. Samt trim är också bra.. Om du hade tänkt ha ett litet hunddagis på max 10 hundar eller så är bara det en speciell sak med ditt dagis om det inte nått annat litet dagis i närheten, men sen kan du ha som extratjänst det första två åren att du kan åka och lämna eller hämta hundar hemma hos folk eller promenera dom en kort sväng och på så vis tjäna extra slantar. Det ger ett bra intryck till hunddagiset.

    Oj jag kan babbla på om detta i evigheter tror jag.
  • Anonym (Extra­husse) Trådstartaren
    Äldre 23 Oct 23:21
    #4

    Om du ska ha hunddagis i hemmet, kan du komma att få modifiera ditt hem en del, kan vara bra att veta det. Man måste vidtag mycket säkerhetsåtgärder vad gäller hundens säkerhet. Tillexempel galler förfönstrena, Ta bort vissa elurtag, inte ha synliga sladdar framme, ingenting som hundar kan tugga på och sätta i sig som är farligt osv osv....Massa fåniga regler som länstyrelsen har satt.  Sen kan det vara bra för din egen del också där du kan ha en gallerdörr för ett ett rum för att kunna avskilja hundar från varandra eller från dig, för annars kan du inte göra nånting utan att du får en svans betsående av 12 hundar efter dig vad du än ska göra. det är bra för hundarna själva att få avskildhet från det område där det händer saker, om du går runt eller det är mycket rörelse är det skönt för dagishundarna att slippa se det. Annars kan det lätt uppstå en stress.
    Ägarna får säkert väldigt trötta hundar med sig hem tack vare stressen men man vill ju helst ha med sig en hund hem som är trött av att den haft kul, lekt, blivit aktiverad och inte av stress

  • Äldre 23 Oct 23:26
    #5

    Vad har du för utbildning?
    Och jag antar att du har hund själv(?) får den/dessa vara med dig på jobbet?

  • Anonym (Extra­husse) Trådstartaren
    Äldre 24 Oct 01:37
    #6

    Ska man driva hunddagis måste man gå en hunddagisutbildning, och det har jag.
    Annars är jag självlärd.

    Ska man starta hunddagis ska man ha klart för sig att det inte är nått man bara
    gör för att det verkar lite roligt. Man SKA ha en passion för hundar och man ska
    göra det med hela hjärtat, vara beredd att lägga mycket tid på't. och inte låta bara
    ekonomin styra, även om man får in väldigt dåligt med pengar.

    Jajag har en egen hund själv som alltid är med, vore konstigt annars

  • Äldre 24 Oct 07:01
    #7

    En dröm jag haft länge, men man bet inte riktigt vart man ska börja!! Kan man läsa kursen på distans??

  • Anonym (Extra­husse) Trådstartaren
    Äldre 24 Oct 21:38
    #8

    Jag har för mig att vissa kurser är 50/50 distans. För en som mig som redan har ett sunt förnuft att tänka sunt och förnuftigt kändes den kursen rätt onödig och värdelös måste jag säga. Men det finns ju dom som får nytta av det eller dom som intalar sig att dom får nått nytta med det :D
    Den finns väl där för att skrämmas lite och kanske för att det ska vara som en tröskel för dom som vill starta hunddagis, ska bli medvetnare om vad dom ger sig in på så att säga. Vilket är bra.

  • Natsan
    Äldre 24 Oct 21:49
    #9

    Hej!! Hur mycket jobbar du? 7 dagar i veckan hela dygnet runt med tanke på pensionatet? Har en liknande dröm.. Hundar är verkligen mitt liv och kan inte tänka mig ett bättre yrke..

    Hur lång utbildning är det? Vad innefattar den? Har du speciella bestämmelser, typ att du ej tar in tikar som löper eller okastrerade hanar etc? Många frågor men är så intresserad! :)

  • Äldre 10 Jun 13:21
    #10

    Driver själv ett. Har snart passerat första året. Hojta till om tråden fortfarande lever :)

  • Äldre 12 Oct 20:46
    #11

    Hej, Vi har en nyrenoveralokal på 80 m2 som någon vill etablera hunddagis på samt en tomt/inhängnad för hundarnas utevistelse. Spekulanten planerar för 20 hundar. Vad  tror Ni att man kan ta ut för månadshyra, utan moms? Hälsningar Joanna

    "Tycker 20 hun
    dar låter väl mycket..."

  • Äldre 20 Jun 16:11
    #12

    Hej! Jag skulle vilja ha idéer om vad som skulle säljas bäst på hunddagis, t.ex, godis, bajspåsar, hundvattenflaskor m.m. vad som helst, vad är det en hundägare vill köpa när dom är på väg och hämta/lämna sin hund? Känns som det är väldigt svårt att få en ägare tex att köpa hundleksakrr osv för oftast har dom redan köpt i en vanlig djuraffär..

  • Äldre 24 Oct 00:04
    #13

    Hej

    Skulle vilja ställa några frågor . Jag är uppvuxen på kennel och haft egna hundar efter flytt hemifrån . Är sktiv inom bruks o lydnad . Har gått hunddagisföreståndar utbildningen och vill nu gärna stsrta ett hunddagis i min stad . Har hört att man måste ha 2 veckors praktik på liknande verksamhet för att fp öppna, känner att det skulle vara lite överkurs för mig med tanke på min bakgrund ,tacksam för dina ord

    Mvh

    Pia Andersson

Svar på tråden Jag drivet ett Hunddagis&Pensionat - Fråga mig vad du vill