• Anonym
    Äldre 23 Oct 22:12
    3654 visningar
    1 svar
    1
    3654

    Treåring som är elak mot andra barn

    Hej!
    Jag har en dotter som fyller 3 år i december. Hon går på en avdelning på dagis med barn 1-3 år. För ett par veckor sedan kallade personalen, mig och två föräldrar till till ett möte för att diskutera min dotter, och hennes två kompisar och deras agerande på dagis.

    Det som framkom på mötet var att min dotter, ännu en flicka och en pojke, alla tre jämngamla, leker med varandra hela tiden. De leker väldigt bra tillsammans, men beter sig inte bra mot övriga barn. Både yngre och jämnåriga. Dels så låter de inte de andra barnen vara med i lekarna, med de är också rent elaka mot vissa barn. Säger elaka saker och gör de andra barnen illa.
    Personalen beskriver  det som om den andra  flickan är den styrande     och bestämmer över min dotter och den andre pojken.

    Det är för mig alltså flera problem i den här situationen. Dels vill jag inte att min dotter skall vara elak mot andra barn, och hur förklarar jag det för en treåring?? Hon vet att man inte får puttas och slåss, men verkar inte förstå allvaret. Och dessutom vill jag inte heller att hon ska "mobba" de andra och inte låta de vara med och leka.
    Jag vet att hon är väldigt beroende av och pratar hela tiden om den här andra flickan, och det vill jag också på något sätt stävja. Jag vill gärna att hon även leker med andra barn. Men så fort jag för det på tal så säger hon bara att hon vill leka med Klara.
    Att Klara också är väldigt styrande gör inte saken bättre och bestämmer över min dotter känns inte heller bra.

    Jag kanske också skall tillägga att dottern här hemma kan vara ganska elak mot mig med. Aldrig mot pappan, men mig puttar hon gärna och säger att mamma är dum. Detta markerar jag såklart att det är fel.  
    Kan barn så tidigt mobba?? 

    Hur ska jag som förälder lösa situationen, och i ännu större perspektiv lära ut bra värderingar på en nivå så att en treåring förstår?

           

  • Svar på tråden Treåring som är elak mot andra barn
  • Äldre 28 Oct 18:36
    #1

    Hej!
    Det låter som om er dotter hamnat i en liten grupp barn där inte så önskvärda beteenden har fått utrymme att förstärkas. Dvs de är inte snälla med andra barn och utesluter dem ur sina lekar.
    Barn, precis som vuxna, väljer ju vilka de helst vill umgås med och det kan ju tyckas rätt att små barn faktiskt inte mäktar med att leka med alla barn på samma villkor.
    Det som blir fel är ju när detta märkbart går ut över andra barn. På förskolan bör detta vara en av de viktigaste uppgifterna personalen  har. De ska se till att barnen både kan leka med varandra i små grupper och att de inte är elaka med andra barn.
    Som förälder är det ju svårt att påverka barnens agerande på dagis. Men om personalen inte ser att detta är deras ansvar, eller inte mäktar hantera problemet, vilket ju verkar vara fallet, så tycker jag att ni ska ta detta på allvar genom att vara med på förskolan. Se hur det går till och ingripa och hjälpa barnen så att de är snälla med varandra. Prata med de andra föräldrarna, så kan ni turas om och på så sätt visa barnen hur ni vill att de ska vara samtidigt som personalen kanske får lite stöd i hur de ska hantera situationen.
    Detta behöver inte vara något stort problem om ni samverkar med personalen och på sikt får dem att stötta barnen på samma sätt som ni.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Treåring som är elak mot andra barn