• Anonym (2,5 snart!)

    Vägrar pottan och hatar blöjbytet?

    Jag har en pojk som snart blir 2,5år och han är inte alls intresserad av pottan, vill inte gå utan blöja och hatar att byta blöja varje gång han bajsat så blir de kapplöpning hemma och när man "fångat" honom så lägger han sig och gråter. Kissblöjor byter vi oftast stående men även de kan vara problem.

    Vad ska vi göra, vill verkligen att han ska sluta med blöjor eller iaf vara lugn vid byten??

  • Svar på tråden Vägrar pottan och hatar blöjbytet?
  • BVCsköterska Eva

    Hej!

    Ja det är lätt att det blir en kamp kring blöjor och blöjbyten!

    Din pojke är ju bara 2,5 år och jag tänker att han kanske inte är riktigt mogen ännu att sluta med blöja. Det är så lätt att det blir en för stor sak det här med att bajsa, var och hur. Det är väldigt vanligt att barn vill just bajsa i sin blöja även om det går bra att kissa utan den.

    Jag undrar om du inte bara ska släppa det där med att träna honom med potta och låta honom ha sin blöja kvar någon månad till. Prova sedan igen om han verkar intresserad och nyfiken av pottan eller toaletten. Hur som helst - så småning om vill han också göra som dom stora barnen!

    Lycka till! / Eva

  • Anonym (2,5 snart!)
    BVCsköterska Eva skrev 2012-10-30 09:58:07 följande:
    Hej!

    Ja det är lätt att det blir en kamp kring blöjor och blöjbyten!

    Din pojke är ju bara 2,5 år och jag tänker att han kanske inte är riktigt mogen ännu att sluta med blöja. Det är så lätt att det blir en för stor sak det här med att bajsa, var och hur. Det är väldigt vanligt att barn vill just bajsa i sin blöja även om det går bra att kissa utan den.

    Jag undrar om du inte bara ska släppa det där med att träna honom med potta och låta honom ha sin blöja kvar någon månad till. Prova sedan igen om han verkar intresserad och nyfiken av pottan eller toaletten. Hur som helst - så småning om vill han också göra som dom stora barnen!

    Lycka till! / Eva
    Jag har inte tvingat han att sitta på pottan ännu, han har gjort de 2-3 gånger kanske och alla gånger har han faktiskt kissat i den. Men tänkt avvakta lite.

    Men hur ska jag få honom att vara lugn under blöjbytet, han vill verkligen INTE byta blöja när han bajsat, han skriker, springer iväg och ibland även slåss.
Svar på tråden Vägrar pottan och hatar blöjbytet?