Forum Träningsexperten - Fråga experten
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Träningstips vid skolios.

    Lör 27 okt 2012 22:41 Läst 5599 gånger Totalt 1 svar
    Anonym (skoli­os)
    Visa endast
    Lör 27 okt 2012 22:41

    Har skolios och är roterad även i höften vilket gör att gärna snedbelastar kroppen åt fel håll och har fel hållning m.m. Är sned i höger sida och känner ofta av att jag har ont i muskelfästena i höger sida av ryggen men även en del i vänster, problemen sitter mest i bröstryggen (de jag känner av iaf) i form av muskelspänningar i axlar och övre ryggmuskler runt skulderbladen.

    Vill nu återigen komma igång med träningen men jag känner hur det blir snedbelastat även vid träning i mina muskler, är det en benpress så kan jag inte träna med båda benen samtidigt för då tar det benet som är lite starkare över och trycker mer och samma sak vid ryggdrag, då känns det inte riktigt i ena sidan när jag drar rakt... får liksom vrida mig lite snett för att känna av det i båda sidor av ryggen.
    Situps känns likadant... mer i en sida av magen.

    Hur ska jag träna? tips på övningar som kan hjälpa mig o stärka mina muskler för att motverka smärta mottages gärna!! Även tips på stretchövningar. Har fått mkt problem med smärta i höger ben nu på sista tiden, känner som en irritation i benet nästan som att byxorna satt snett för o beskriva det någorlunda och får en annorlunda gångstil pga det då jag känner av den där muskelirritationen hela tiden. Ibland tycker jag att smärtan i musklerna i benet förvärras av stretching även fast det känns skönt för stunden.
    Utfallsövningar kan jag göra ett ben i taget MEN får så otroligt ont i ena sidan sen som är svagare, vet inte om det är smart o fortsätta.
    Jag vill träna upp mig och stärka mina muskler nu för att skapa bättre hållning i hela kroppen men behöver tips på hur som sagt.

    Kan jag köra ett ben i taget i maskinerna med lite lättare vikter och använda samma vikt på båda benen eller kan jag använda högre vikt på det ben som redan är mkt starkare? eller ska jag vänta på att det andra benet kommer ikapp i styrka? och tills vidare träna ett ben i taget med samma vikt?

    Vilka är bästa övningarna för ryggens muskler när jag är sned och de flesta övningar känns som de inte tar i båda sidor av ryggen? Hur tränar jag båda sidor av magens muskler? Känner mig förvirrad. Hoppas nån här kan komma med tips.

    Hos Prisjakt jämför du pris på barnprodukter!
  • Tis 30 okt 2012 12:38 #1

    Hej

    tack för din fråga, jag skulle gärna vilja hjälpa dig bättre men jag hade behövt träffa dig fysiskt och bl a göra tester 

    Mitt bästa tips är att du söker upp en sjukgymnast, då får du ett träningsprogram och bra personliga råd.
    Du kommer förmodligen att behöva öka rörligheten i en del muskler och det kan sjukgymnasten hjälpa dig med.

    fram tills att du fått en tid kan du testa dessa pilatesbollövningar och dessa.
    Får du ont i ryggen så avbryt och vila en stund.

    För att bli av med en del muskelspänningar kan du testa att rulla ryggen mot en liten boll, undvik ryggraden.

    Lycka till 


Annat innehåll