• Anonym (Tandsköterskan)

    Jag arbetar som tandsköterska. Fråga om vad du vill

    Fråga på, allt om barntandvård, till vuxen/äldre tandvård.

  • Svar på tråden Jag arbetar som tandsköterska. Fråga om vad du vill
  • EvelinasSyster

    Har ingen fråga, ville bara säga tack för att det finns folk som vill jobba med det! Munnar är det äckligaste jag vet så jag förstår inte hur ni står ut

    Eller jo förresten, en fråga.. Vad är det äckligaste du varit med om på jobbet?  


  • HASP

    Jag är inne på lite samma spår som föregående... Tänker varje gång jag är hos tandläkaren: "Stackarn, vad äckligt det måste vara för honom att titta i min mun och skrapa runt i mina tänder" :)

    Så min fråga är väl: Är det inte äckligt att kolla i folks munnar? Förstår att man kanske vänjer sig, men isåfall tyckte du det när du började på ditt jobb?

  • Anonym (Tandsköterskan)

    Haha:) vad härligt att få ett tack för det :). Tack själv:)

    Man ser otroligt många olika varianter av munhygien och i början så var det fruktansvärt många gånger, men man vänjer sig.

    Det värsta hittills  har nog varit en ung man i 28 års ålder. Han har/ hade nog aldrig borstat sina tänder och vi skulle dra ut nästan alla hans tänder ( de som var kvar),pga misskötsel. Det var  otroligt mycket blod, det luktade fruktansvärt och man fick verkligen hålla masken. Nu har han  löständer i munnen.

    Men jag lovar, jar har nog sett allt. Men den gången tog det priset:).( Jag var så ny i mitt arbete när han var där) 

  • Anonym (Tandsköterskan)

    Det är inte så äckligt som folk tror. Man vänjer sig. Folk är duktiga på att borsta innan dom ska in till tandläkaren.
    Det är kanske inte lika mysigt med människor som har fått sin morgonkaffe kl 7 och kommer till oss kl.8 och öppnar munnen för första gången efter den där goa kopp kaffen. DET luktar INTE GOTT!
     

  • Anonym (Erosion)

    Hej! Var hos tandläkaren för ett tag sen pga att jag länge gått med värk i en tand och var helt övertygad om att jag hade hål. Men tydligen så berodde detta på erosionsskada.. och det gör jätteont varje gång jag dricker/äter något.
    Har blivit tvungen att tugga och dricka på bara ena sidan av munnen pga detta.
    Hon sa att det inte finns nåt man kan göra utan att jag skulle testa en tandkräm mot ilningar bara.. vilket jag gjort utan resultat.
    Finns det verkligen inget man kan göra åt en sån här skada på tanden? :( Jag lider verkligen..

  • HASP

    Nu kom jag på en till fråga:

    Hur länge är det normalt att en visdomstand håller på och kämpar för att komma upp ordentligt? Jag har en visdomstand som varit på väg fram i säkert minst 7-8 år. Känns inte så kul! Kan man göra nåt för att hjälpa tanden på traven?

  • Anonym

    Hej!
    Vad göra åt dålig andedräkt, förutom vanlig tandskötsel?

  • Anonym (Tandsköterskan)
    Anonym (Erosion) skrev 2012-10-29 20:39:50 följande:
    Hej! Var hos tandläkaren för ett tag sen pga att jag länge gått med värk i en tand och var helt övertygad om att jag hade hål. Men tydligen så berodde detta på erosionsskada.. och det gör jätteont varje gång jag dricker/äter något.
    Har blivit tvungen att tugga och dricka på bara ena sidan av munnen pga detta.
    Hon sa att det inte finns nåt man kan göra utan att jag skulle testa en tandkräm mot ilningar bara.. vilket jag gjort utan resultat.
    Finns det verkligen inget man kan göra åt en sån här skada på tanden? :( Jag lider verkligen..
    Ja, erosioner är inte det roligaste att ha. Men det är väldigt vanligt. Erosioner får man genom syror i maten.
    Hon har rätt att en tandkräm ska hjälpa gärna med hög florhalt.  
    Du ska bli duktig på att skölja munnen efter intag av tex frukt eller läsk, detta görs med vatten.
    Man kan även lägga på plast på de tänder som gör mest ont. ( jag antar att det är mer än en tand ?)
    Man kan också lackera tanden/ tänderna. Eller sätta kronor eller fasader på, men då talar vi den dyra behandling.

    Hur gammal är du om man får fråga?! :) 
  • Anonym (Tandsköterskan)
    HASP skrev 2012-10-29 20:45:03 följande:
    Nu kom jag på en till fråga:

    Hur länge är det normalt att en visdomstand håller på och kämpar för att komma upp ordentligt? Jag har en visdomstand som varit på väg fram i säkert minst 7-8 år. Känns inte så kul! Kan man göra nåt för att hjälpa tanden på traven?
    :)
    jag vågar inte svara på hur lång tid det kan ta för en visdomstand att komma upp. Man kan inte själv göra något åt det.
    Det händer ibland att visdomständer växer snett och då får man operera ut tanden. Det är ett ingrepp som tar lite tid, men med rätt bedövning och skicklig tandläkare så går det fint.
    Man kan också få smärtor i tandköttet runtom  sin visdomstand är den växer upp. Då kan man komma in till tandläkaren så rensar man med klorhexidin( smakar inte så gott) , men det tar bort det mesta av smärtor

    Det är många som inte får sina visdomständer, vissa får dom men påverkas inte av dem.
    Så är det inga smärtor eller något annat som irriterar, brukar man dom vara i munnen :) 
  • Anonym (Tandsköterskan)
    Anonym skrev 2012-10-29 20:45:16 följande:
    Hej!
    Vad göra åt dålig andedräkt, förutom vanlig tandskötsel?
    Dålig andedräkt kan man ha av många orsaker allt från rökning till kaffe, the, alltså det vi intar varje dag.
    Man kan också ha svamp på tungan som påverkan en dålig andedräkt. 
    Man kan också ha parantose som kan påverka lukten från munnen.

    Men borsta 2 gånger om dagen. Helst tandtråd varje dag. Använda  tandkräm med flour, och för att känna sig ren i munnen, skölja med munskölj. Munskölj har annars inte så mycket mer effektivitet en att ge en ren smak:) 
Svar på tråden Jag arbetar som tandsköterska. Fråga om vad du vill