• Anonym (Tandsköterskan)

    Jag arbetar som tandsköterska. Fråga om vad du vill

    Fråga på, allt om barntandvård, till vuxen/äldre tandvård.

  • Svar på tråden Jag arbetar som tandsköterska. Fråga om vad du vill
  • EvelinasSyster

    Har ingen fråga, ville bara säga tack för att det finns folk som vill jobba med det! Munnar är det äckligaste jag vet så jag förstår inte hur ni står ut

    Eller jo förresten, en fråga.. Vad är det äckligaste du varit med om på jobbet?  


  • HASP

    Jag är inne på lite samma spår som föregående... Tänker varje gång jag är hos tandläkaren: "Stackarn, vad äckligt det måste vara för honom att titta i min mun och skrapa runt i mina tänder" :)

    Så min fråga är väl: Är det inte äckligt att kolla i folks munnar? Förstår att man kanske vänjer sig, men isåfall tyckte du det när du började på ditt jobb?

  • Anonym (Tandsköterskan)

    Haha:) vad härligt att få ett tack för det :). Tack själv:)

    Man ser otroligt många olika varianter av munhygien och i början så var det fruktansvärt många gånger, men man vänjer sig.

    Det värsta hittills  har nog varit en ung man i 28 års ålder. Han har/ hade nog aldrig borstat sina tänder och vi skulle dra ut nästan alla hans tänder ( de som var kvar),pga misskötsel. Det var  otroligt mycket blod, det luktade fruktansvärt och man fick verkligen hålla masken. Nu har han  löständer i munnen.

    Men jag lovar, jar har nog sett allt. Men den gången tog det priset:).( Jag var så ny i mitt arbete när han var där) 

  • Anonym (Tandsköterskan)

    Det är inte så äckligt som folk tror. Man vänjer sig. Folk är duktiga på att borsta innan dom ska in till tandläkaren.
    Det är kanske inte lika mysigt med människor som har fått sin morgonkaffe kl 7 och kommer till oss kl.8 och öppnar munnen för första gången efter den där goa kopp kaffen. DET luktar INTE GOTT!
     

  • Anonym (Erosion)