• Almare

    Tre-åriga tvillinggrabbar som slåss HELA tiden

    Våra tvillinggrabbar fyller tre nu i december, och de slåss, nyps, bits och kastar saker på varann hela tiden. Jag håller på att bli galen - det enda jag gör är gormar "nej!" eller "sluta!" hela dagarna.

    Eftersom de är precis lika båda två är det alltid - alltid! - nån som bråkar med den andre.

    Hur hanterar man det? Nu har vi börjat flytta bort den som gör nåt ur situationen, pratar och låter denne sitta kvar en stund (typ time out...) för att det ska bli nån slags konsekvens av att man slåss då det hjälpt föga att skälla / säga till / markera för dem hittills. Nån som har ett förslag på hur man ska göra?


  • Svar på tråden Tre-åriga tvillinggrabbar som slåss HELA tiden
  • mina68

    Känner igen dig i allt. mina tjejer är nu 6år och bråkar fortfarande. Glädjen att vara förälder har bytts ut till att man bara vill försvinna från allt bråk hela tiden. Allt man försöker förklara och lära dom vid konflikterna går in ut och lika fort igen, minne som en guldfisk. Man kan lugnt säga att jag inte ser fram emot tonåren, rymmer väl antagligen då.  Men emellanåt leker dom och är väldigt gulliga mot varandra och vi försöker att se till att dom inte får långtråkigt för det är då det sätter igång. 

  • Goffer

    Känner också igen det där.


    Går dom tillsammans på dagis?


    Vi delade på våra killar nu i augusti, dom fyllde 3 i februari.
    Och vilken skillnad kan man säga, bråken har upphört, dom leker, kramas och har långa konversationer.
    Helt otroligt!

  • Almare

    @Goffer:

    vad spännande att höra! Våra går tillsammans på dagis, men enligt personalen struntar de i varann när de är där. Fast det är klart - de har säkert örnkoll på varann i ögonvrån ändå...

    Tyvärr har de precis slagit ihop alla fem avdelningarna till bara två; små och stora barn, så det går inte att dela upp dem på olika avdelningar. Däremot ska jag kanske be personalen att dela på dem så mycket det bara går under dagarna ändå. Bra tips. Tack! 

  • Goffer

    Precis så sa dom till oss också då dom gick tillsammans, att dom inte va så mycket tillsammans där.
    Nu har dom fått varsin bästa kompis på sin "egna" avdelning, tog bara en månad.
    Så himla roligt.

    Kämpa lite med personalen och förklara verkligen problemen ni har hemma, det gjorde vi.
    Även tvillingar behöver sakna varandra lite...

  • Äni76

    Hej!

    Känner verkligen igen mig i det du skriver. Våra tvillinggrabbar är också snart tre år och bråkar eller retar varandra (eller oss) allt som oftast. Det är inte en rolig känsla som förälder att heeeeeela tiden behöva mana eller bli energilös av allt bråk... Känns skönt att det är fler som upplever detta... Tror du att tvillinggrabbar har mer energi och bråkar mer?

    En trött mamma (som såklart också upplever stunder med kramar och mys :))   

  • vavi

    Känner också igen mig i det du beskriver. Mina tvillingpojkar fyller snart 4 och först nu börjar det tack o lov lugna ner sig lite här hemma. Trots och bråk hör ju till  2-3 års åldern och för oss tvillingföräldrar blir det ju som med allt annat; dubbelt upp !
    Några tips:
    Att lyfta bort den som slåss är bra, när det funkar.
    Att fortsätta säga nej och stopp! Att förtydliga för barnen att " det är ok att vara arg, men man får inte slåss!"
    Att gå ut på lekplats eller annan fysisk aktivitet, kan också hjälpa. Då blir de av med lite överskottsenergi.
    Och det låter som du har en pappa där också, så då rekommenderar jag att ni delar på dem när det är möjligt, dvs att den ene är med pappa och den andre med dig.
    Lycka till! Håll ut! Det kommer bli bättre!

  • Almare
    vavi skrev 2012-11-25 18:38:49 följande:
    Känner också igen mig i det du beskriver. Mina tvillingpojkar fyller snart 4 och först nu börjar det tack o lov lugna ner sig lite här hemma. Trots och bråk hör ju till  2-3 års åldern och för oss tvillingföräldrar blir det ju som med allt annat; dubbelt upp !
    Några tips:
    Att lyfta bort den som slåss är bra, när det funkar.
    Att fortsätta säga nej och stopp! Att förtydliga för barnen att " det är ok att vara arg, men man får inte slåss!"
    Att gå ut på lekplats eller annan fysisk aktivitet, kan också hjälpa. Då blir de av med lite överskottsenergi.
    Och det låter som du har en pappa där också, så då rekommenderar jag att ni delar på dem när det är möjligt, dvs att den ene är med pappa och den andre med dig.
    Lycka till! Håll ut! Det kommer bli bättre!
    Taaack! Du ger mig hopp! Bara att hålla ut ett år till

    *svettig efter en hel dags lussebullabak och adventspyntande med de små mitt i deg, stjärnor och glitter*
  • Äni76

    En -kanske dum fråga... Är det någon i den här tråden som med nöje kan äta middag med kidsen hemma hos vänner eller restaurang???

  • Superbia

    Mina är också 3 år och det är ständiga konflikter om allt möjligt, både mellan barnen och med oss föräldrar. Man blir ju helt vansinnig ibland!

    Äni76: Nej, jag håller helst barnen hemma när vi ska äta. De beter sig som babianer vid bordet. Längtar tills allt det här är över!


    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥ Agaton 120919 ♥
  • Äni76

    Superbia: vi försöker men det ballar liksom alltid ur och slutar allt som oftast med att vi får gå ifrån middagsbordet på restaurang... Övriga i tråden: letar med lykta efter verktyg... Det hela kunde ju vara så mycket roligare och finare :(

Svar på tråden Tre-åriga tvillinggrabbar som slåss HELA tiden