• Anonym (Trött mamma)

    Hjälp med sömnen för 1,5-åring

    Hej! Vi har en dotter på 1,5 år som kan vakna många, många gånger per natt. Ibland varje timme efter klockan 01-02. Ibland kommer uppvaknandena i sjok under en eller två timmar och då var 10:e minut. Fast före och efter sådana sjok sover hon bra. Vi måste hjälpa henne att somna om de allra flesta gångerna som hon vaknar, så det hela börjar bli väldigt tröttsamt för oss. Om det inte räcker att pilla i nappen och klappa om så behöver vi ta upp henne och gunga i en sele. Förut behövde vi gunga henne till sömns varje kväll, men nu brukar det gå att läsa för henne tills hon somnar. Och hon sover, som sagt, bra de första timmarna på natten. Hon sover omväxlande i sin spjälsäng och i vår säng (tillsammans med den förälder som "har natten", den andra sover i annat rum med öronproppar...). Anledningarna till att hon vaknar vet vi inte. Ibland tror jag att det är tänderna, för i samband med tandsprickning är det ännu värre nätter, men det kan det ju inte vara hela tiden. Ibland verkar det som om hon drömmer mardrömmar. Jag vill inte utöva någon skrikmetod och undrar därför om det finns alternativ. Jag läste ditt svaret på en liknande fråga om en 6-månaders bebis, men tänker att det kanske är annorlunda med en 1,5-åring? Även om samma metod skulle rekommenderas till oss, så skulle det inte funka utan att hon led väldigt mycket. Det skulle bli tortyr för henne. Om vi lägger ner henne efter att ha tagit upp henne utan att hon hunnit somna om så vrålar hon högt, och det hela eskalerar tills hon har extrem ångest, om vi inte gungar henne i famnen. Om vi omväxlande tog upp och lade ner så skulle hon aldrig sluta skrika, det är jag säker på. Inte förrän hon somnade av utmattning och uppgivenhet. Och det skulle jag inte klara av eller vilja utsätta henne för. Så... finns det något annat sätt att tacka situationen på så vore jag tacksam för tips!

  • Svar på tråden Hjälp med sömnen för 1,5-åring
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Er dotter har uppenbarligen perioder av lättare sömn på efternatten vilket innebär att hon lätt vaknar upp. När man är 1 1/2 år har man dessutom tillägnat sig en avsevärd vana vid hur man vill ha det. Dessa vanor förstärks enligt vanliga psykologiska principer av att barnet får belöning för vissa beteenden och lär sig att begära detta. Eftersom de inte kan prata så skriker de om de inte får som de vill. Det betyder att skriken, hur förskräckliga de än låter, inte är uttryck för ångest, utan för ilska och stark vilja att få det man är van vid.
    Exempel på belöningar är att ta upp barnet och gunga det när det vaknar på natten. En annan belöning kan vara att få ligga i mammas och pappas säng.
    Om man som förälder inte är beredd att ta kampen med sin 1 1/2-åring, dvs inte vill att de ska skrika, så lär sig barnet detta oerhört snabbt och får därigenom stor makt över föräldrarna.
    Så det du har att välja på är att fortsätta som du gör tills du inte orkar längre eller ta kampen, som inte brukar vara särskilt långvarig, och få en egen ostörd nattsömn. Barnet brukar klara båda situationerna alldeles utmärkt. Barn tar sig alltid den sömn de behöver.
    Det viktigaste i detta är att det är du som bestämmer hur du ska göra. Några magiska metoder finns tyvärr inte.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Hjälp med sömnen för 1,5-åring