• Mellanmjölkens land

    Måste man ha plastade badbyxor?

    Dottern är 18 mån och på god väg mot att bli torr. Är vi hon vaken kör vi på trosor hemma. Olyckor sker nån gång ibland men de består oftast av småskvättar när hon inte lyckas hålla sig. Bajsolycka har inte skett sen i somras.

    I jul ska vi åka utomlands och då funderar jag på det här med badbyxor. Måste man ha sånna där plastade som används vid babysim? Eller räcker det med ett par vanliga badbyxor av boxermodell + solskyddskläder?

    Bara för att vi vet att risken för bajsolyckor är minimal innebär det ju inte att övriga resenärer vet det.  Hon är ju fortfarande så liten att de flesta jämngamla har blöja dygnet runt.

    Vi hade ett par plastade badbyxor när dottern var runt 5 mån och de var tortyr att få på. Kan vi undvika dem vore det underbart! Min tanke är att vanliga badbyxor + solskyddskläder borde stoppa en eventuell bajsolycka (inte trolig men även äldre barn råkar ju ut för olyckor) från att komma ut i vattnet

  • Svar på tråden Måste man ha plastade badbyxor?
  • MammaSandra01

    Finns blöjor att köpa i livsmedelsbutiken på blöjhyllan som är till för att bada i. Testade i somras och dom funka som vanliga byxblöjor att få på. Tror det står swim pants på dom.
    Ha en trevlig och härlig resa!

  • Mellanmjölkens land

    Eftersom vi kommer vara lediga 3v i samband med jul tänkte vi försöka jobba på blöjfriheten så att vi kan lämna en blöjfri tjej på dagis i januari. Att ha på badblöja en stor del av tiden vi är utomlands kommer ju få på motsatt effekt.

    Problemen gentemot dagis består av tre delar:
    1. Har hon blöja blir hon lat och säger inte till. Säger hon inte till tror dagis inte att det funkar.
    2. Hon har svårt att slappna av och kissa när vi inte är hemma. Ju nyare miljö desto svårare.
    3. Hon säger inte till tillräckligt tydligt. Hon tecknar och säger oftast nått som med lite (ok, mycket) god vilja kan tolkas som kissa men hon påkallar inte uppmärksamheten utan man måste hålla ögonen på henne. Inte nått som funkar på dagis. Just den biten kommer vi jobba hårt på.

  • sina

    Svårare att få på? Har ni provat badbyxor med tryckknappar, eller bara såna hela?

  • nozpa

    Vi använde badblöjor i somras. Dom håller inne bajs. Men kissar dom så rinner det rakt igenom.

  • Salt Groda

    Om ni är rätt säkra på att hon inte kommer bajsa så strunta i badblöja. De håller inte inne kiss, och dessutom tror jag att pottränade barn kan kissa i vattnet lika väl som ett icke pottränat.
    Ingen vet väl om ert barn är pottränat eller om ni har en badblöja på under badkläder? Så skit i vad andra tror..!

  • Coruscant

    Är hon torr så är hon torr, oberoende av ålder. Varför då ha badblöja/plastbyxa? Men märker ni att det inte funkar - köp på plats eller ta med i reserv.

  • kixan

    V hade vanliga badbyxor när vi var utomlands i september, hon var då 20 månader. Ingen hade synpunkter. Pålitligt torr har hon varit länge och hon sa till även om kiss när hon badade.


    A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • Mellanmjölkens land
    fröken på Mårbacka skrev 2012-11-01 07:32:08 följande:
    Svårare att få på? Har ni provat badbyxor med tryckknappar, eller bara såna hela?
    Finns det med tryckknappar? Jag har bara sett hela

    Som sagt har vi inte haft en bajsolycka sen vi började skippa blöjan på allvar, knappt innan heller. Hon säger oftast till om kiss men annars håller hon sig tills vi går på toa så länge hon inte har blöja. Kissolyckor har vi haft i genomsnitt 1/vecka och då är hon blöjfri så länge vi är hemma och hon inte ska sova.

    Vi har bara ett par badbyxor så minst ett par till bör införskaffas. Ska se vad vi får tag på. Vill helst ha boxermodellen men den är inte så vanlig i de minsta storlekarna
  • cosinus
    Mellanmjölkens land skrev 2012-11-01 16:47:40 följande:
    Finns det med tryckknappar? Jag har bara sett hela

    Som sagt har vi inte haft en bajsolycka sen vi började skippa blöjan på allvar, knappt innan heller. Hon säger oftast till om kiss men annars håller hon sig tills vi går på toa så länge hon inte har blöja. Kissolyckor har vi haft i genomsnitt 1/vecka och då är hon blöjfri så länge vi är hemma och hon inte ska sova.

    Vi har bara ett par badbyxor så minst ett par till bör införskaffas. Ska se vad vi får tag på. Vill helst ha boxermodellen men den är inte så vanlig i de minsta storlekarna
    Hur små behöver du? Lindex 86/92 är små i strl och de brukar ha boxerbadbyxor.
  • Mellanmjölkens land

    Hon har 86/92 på sina nuvarande men det är ju roligt att hitta några snygga oxå! Tyvärr tycker jag att det varit lättare att hitta roliga mönster på den plastade varianten

  • cosinus
    Mellanmjölkens land skrev 2012-11-01 17:57:29 följande:
    Hon har 86/92 på sina nuvarande men det är ju roligt att hitta några snygga oxå! Tyvärr tycker jag att det varit lättare att hitta roliga mönster på den plastade varianten
    Ah ok, ja är man kinkig på den fronten är det inte så lätt. Dottern kör blixten, diosaurier och spindelmannen på sina. Alla rätt gräsliga men väldigt funktionella :D
  • cosinus
    Mellanmjölkens land skrev 2012-11-01 18:13:10 följande:
    Så länge de inte är alltför mörkblå är jag rätt nöjd. Marinblå måste vara den tråkigaste färgen i världshistorien...
    hahaha, jag tycker det är rätt ok. Dottern som är 8 är inne i en svart, marin och vit fas och jag har sååååå mycket lättare med den än rosa. Överdos av rosa får det att klia i hela mig som bara äger ett enda rosa plagg och det är ett par strumpor som följde med ett trepack :D

    Vi har f ö två par rosa solskyddsdräkter från just Lindex (ja alla barn gillar rosa det är bara jag som inte gör det) och där är byxorna som lite längre boxer. Fanns från små storlekar har jag för mig (vi har 98/104 och 86/92) och då följde det med t-shirt också. Men de har några år på nacken så jag vet inte om såna sälja längre.
  • emindy

    Vi köpte babybadbyxor från imsevimse och de hade knäppning i sidan samt kändes väldigt smidiga och nätta. Inuti var förstås ett tätskikt men annars såg de ut och kändes precis som trosor/kalsonger.

Svar på tråden Måste man ha plastade badbyxor?