• Äldre 1 Nov 09:56
    854 visningar
    1 svar
    1
    854

    Blivande matproblem?

    Min fyraåring har blivit otroligt känslig när saker ser "äckligt" ut. Han börjar hosta och ibland nästan kräks. Det kan vara lillebror som kräks (5 mån, kräks dagligen), något som luktar konstigt, kladdiga löv och även mat som är ihopblandad lr delad.

    Han har kräkts en gång när han åt mannagrynspudding för något år sedan. Innan det så har han ätit och provsmakat allt.

    Den regel vi har när vi äter är att man smakar. ibland kan han äta något och tycka det är gott men nästa dag så sitter han och hostar och nästan kräks.

    Har du några bra tips hur vi ska göra så att det inte blir värre? Själv har jag varit ganska kräsen men har blivit mycket nu som vuxen. Vill ju att han ska slippa det.

    Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Blivande matproblem?
  • Äldre 3 Nov 23:30
    #1

    Hej!
    Det bästa ni kan göra är nog att själva försöka minimera uppmärksamheten på om han börjar med sina kräksbeteenden. Försök ge honom så ren mat som möjligt. Det är många barn som inte gillar när man mosar ihop olika ingredienser. Då får de svårare att kontrollera vad de stoppar i sig.
    Å andra sidan verkar det ju som om hans kräkbeteende kommer ibland och ibland inte vid samma mat.
    Därför tror jag att hans host- och kräkbeteende också kan ha blivit ett sätt att få uppmärksamhet. Försök att inte ge honom det just då. Prata i stället om andra saker . Ta bort tallriken när ni ätit även om han inte ätit. Ge honom inte andra saker eller annan mat efteråt. Alla barn blir hungriga och äter när de behöver om inte föräldrarna utövar för mycket påtryckning. Det kan vara svårt ibland att låta bli, men pröva och prata med varandra om hur ni ska förhålla er till honom,så blir det tydligt och kommer säkert att ge positivt resultat.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Blivande matproblem?