• LokaTjej

    Min 8 månaderas bebis måste sitta i famnen hela tiden.

    Hejsan!!
    Jag har en bebis på snart 8 månader. Å han är världens goaste och snällaste. MEN han måste vara i famnen hela tiden. Ibland kan man få han att sitta ensam i stolen i köket. Men lämnar man rummet för att hämta lite disk eller gå på toan så blir han riktigt förbannad. Han måste jämt sova hos oss i sängen med. Å de här beteendet kom bara för någon månad sen. Tidigare låg han gärna i babygymmet å lekte med sina leksaker, å han sov hur bra som helst i sin egna säg. Men har märkt att han har fått 3 tänder. Kan de vara dom som gör att han måste vara hos en hela tiden? Å kan man träna han till att kanske kugga själv i sin lekhörna medans man plockar disk och städar?
    Mycket tacksam för svar MVH Linnea

  • Svar på tråden Min 8 månaderas bebis måste sitta i famnen hela tiden.
  • BVCsköterska Eva

    Hej!

    Tänk att det så ofta är så här med bebisar i 8-månadersåldern!

    Då bebisarna har blivit så här gamla så har dom blivit lite mer medveten om omvärlden och att sin mamma till exempel kan försvinna. Att man blir lämnad helt enkelt. Inte sällan så hänger det här också ihop med att barnet har blivit lite mer avvaktande mot okända ansikten. Det är en utveckligsfas som är mer eller mindre tydlig hos olika barn.

    Vi tror att man ska bemöta det här med att vara tydlig och visa att man finns där hela tiden - kanske prata lite extra om du försöker diska och visa att du fortfarande "har kollen" på honom! Om han blir ledsen så är det bra att trösta. Många bebisaar behöver då få lite extra närhet då dom faktiskt "krisar lite". Att ligga i föräldrarnas säng brukar varatoppen - då får alla sova bättre...

    Jag tror mer på det här än att tänderna skulle vara boven i dramat.

    Lycka till! / Eva

Svar på tråden Min 8 månaderas bebis måste sitta i famnen hela tiden.