• Anonym (orolig)

    Viktkontroller

    Hej!

    Jag undrar om man har rätt att själv välja hur ofta man vill väga bebisen?? Vår lille kille har haft och har fortfarande svårt att gå upp i vikt och vi har haft täta viktkontroller på honom men jag såg nu på lappen med tider (som jag fick av en vikarie) att man drar ut på tiden mellan vägningarna trots att han fortfarande går upp dåligt... Tidigare har vi vägt 2 ggr/vecka men drog ner till 1 gång men nu var det ännu längre mellan och då får jag hela tiden gå och fundera på om han gått upp/ner i vikt... För mig är det en trygghet att väga honom 1 gång i veckan...  

  • Svar på tråden Viktkontroller
  • BVCsköterska Eva

    Hej!

    Jag tänker att det vore bra om du ringde och pratade med din BVC-sköterska om att du känner dig orolig för ditt barns viktuppgång.

    Vanligtvis glesar man ut viktkontrollerna ju äldre barnet blir och BVC har ett basprogram av kontroller som man följer då man förutom tillväxt tittar på utveckling och vaccinationer. Hur ofta man ska väga kommer man överens om med sin BVC-sköterska från gång till gång. Ibland är det helt ok att vikten ökar långsamt - allt är en individuell bedömning.

    Lycka till! / Eva

Svar på tråden Viktkontroller