• DaCiss
    Äldre 19 Nov 22:45
    3058 visningar
    9 svar
    9
    3058

    Barndop

    Jag har en undran. Kommer ni folk döpa era barn i lutherska församlingen eller kommer ni avstå? Ge gärna orsak också till varför ni väljer dopet och varför ni väljer att avstå.
    Själv vill jag avstå. Jag tycker det är så mycket skenhelighet i lutherska kyrkan i dagens läge. Folk säger dom är "kristna" men inte religiösa. Alltså att de här till kyrkan och fortsätter upprätthålla traditionerna men gör det inte därför för att de verkligen TROR, bara därför för att alla andra gör det och att det "hör" till.
    Själv anser jag att detta beteende är en skymf mot religionen. Ingen respekt visas för aktuella religionen. Alla väntar sig att få gå på dop nästa år då vårt barn borde döpas och de finns även vissa som förväntar sig bli frågade som fadder. Ändå är ingen av dessa personer religiösa och jag vet att det kommer bli ett hiskeligt liv då jag kommer sätta emot. Tråkigt men sant.

    Så, hur gör ni andra och varför??

  • Svar på tråden Barndop
  • Jen
    Äldre 19 Nov 23:16
    #0

    Jag är troende och likaså är min man det, därför kommer vi låta döpa vårt/ våra barn (första är på väg till jul).

    Visst finns det många som låter döpa sina barn av tradition, men många saknar också språk att uttrycka för vad det egentligen betyder för dem -så man ska kanske vara försiktig med att döma... Dessutom så är ju dopet mellan barnet och Gud, inget som är villkorat med föräldrarnas eventuella tro eller tvivel. Dopet är en gåva, ett tecken på att Gud och barn "hör ihop" -något som man växa i hela livet!

    Men det är trist när omgivningen förväntar sig saker som man själv inte står för -och särskilt om de har svårt att respektera ens val, tex att inte låta döpa. Det har de faktiskt inget med att göra!

  • DaCiss
    Äldre 19 Nov 23:24
    #0

    Tack för svaret!

    Ja, de som tar emot allra mest är just det, att folk kommer bli nästan sura, om inte till och med sura på att jag vill avstå. Jag föddes själv upp i en pingstvänsfamilj vilket innebär att jag själv inte döptes då jag var barn. Jag välsignades bara. Jag har ju den inställning som är lite mer som pingstkyrkans syn, i bibeln utfördes heller inga barndop, bara barnvälsignelse. Jesus menade själv att himmelriket hör barnen till så barnen och Gud har redan ett samband. Det behövs inte ett dop för att fastställa det. På Jesu tid utfördes endast dop av vuxna, dopet var ett sätt att visa att man tror på Gud, vill ha pånyttfödelse och leva ett gudfruktigt liv. Inte beslut jag tycker barn kan ta. Jag vet att det här kanske låter absurdt för andra men så här känner jag. Jag har känt så sen jag var typ 12 så känslan sitter svetsad i en. Därför tar det emot rätt så starkt och jag kommer säkert inte ändå åsikten heller. Samtidigt skulle jag inte vilja vara så här brydd. Jag kommer göra en massa folk arga och sura och besvikna nästa år =(

  • stardu­st
    Äldre 20 Nov 08:31
    #0

    Hej!

    Vi har inte pratat om det men min släkt förväntar sig ett dop men jag kan tänla mig avstå. Men av mina vänner så har alla barn blivit döpt men det återstår att se hur vi gör. Pyret väntas i april så vi har god tid på oss att fundera. Och jag vet inte riktigt vad hans släkt förväntar sig.
    Men jag tycker att det är upp till oss hur vi gör och blir det sura miner om vi inte gör det.
    Lycka till :)

  • Äldre 20 Nov 08:49
    #0

    Men kan ni inte ha en barnvälsignelse då? Om ni inte känner er hemma i den lutherska kyrakn (antar att du menar sv. kyrkan, pingstkyrkan borde väl också vara luthersk) så är det ju dumt att döpa sitt barn. Min man läser till präst så det kändes naturligt för oss att döpa Jakob i Svenska kyrkan. Men en barnvälsignelse är ju lika fin, då kan man ju också ha faddrar och fest efteråt. Så kan ditt barn själv fatta ett beslut om h*n vill döpas när h*n blir större. Lycka till med vad ni än väljer.

  • DaCiss
    Äldre 20 Nov 17:15
    #0

    En välsignelse låter inte som en dålig idé faktiskt. Vi har ju än tid att tänka och fundera och planera då barnet kommer först i mars. Kommer nog vara en massa om och men men får se vad det blir.

    Tack för alla svar!

  • Äldre 20 Nov 17:28
    #0

    Vi har valt att inte döpa vår dotter. Själv är jag ateist o inte heller min sambo är troende. Skulle hon däremot själv vilja när hon blir större så är det helt OK.'
    Själv är jag välsignad som liten, men har alltså valt bort allt sånt.

  • Jen
    Äldre 20 Nov 23:10
    #0

    DaCiss, för att vara petig så döps ingen i evangelierna med "Jesusdopet" utan bara med "Johannesdopet". I de första församlingarna (jmfr epistlarna) så döptes även barn när man döpte hela familjer.

    MEn det är mer mitt behov av att rättfärdiga barndop _för de som vill och känner för det_ Barnvälsignelse låter som ett gott alternativ med tanke på din bakgrund -om du känner för det!

    Men oavsett vad ni väljer av alla alternativ som finns (inte alls, dop eller välsignelse) så ska det ju vara för att det känns bra och rätt för er, inte för er omgivning! Stå på er!

  • tomtan
    Äldre 21 Nov 13:38
    #0

    Vi är inte religiösa men vill ändå ha ett kristligt dop...varför??För att jag vill att de ska ha en chans att ta till sig den kristna tron, även om vi inte har gjort det.
    Sen är det en chans för våra släktingar att träffas och fira vårt barn, jag har min släkt en bit bort.
    Vill barnen sen själva välja bort kyrkan så är det upp till dem. Jag har oxå äldre, troende släktingar som ser dopet som en väldigt stor högtid. Det betyder en hel del för dem att vi väljer att döpa barnen.

    //Helena

  • LiMa
    Äldre 25 Nov 19:48
    #0

    Jag och min sambo tänker precis som du. Samtidigt vill alla släkt och vänner ha ett "dop". Därför har vi bestämt oss för att vi ska ha ett barnvälkomnande för vår tre månader gammal lilla flicka. Vi ska ha en liten "ritual" där hon får sitt namn, vi läser någon dikt, och välkomnar henne till världen. Efter det ska vi ha en stor, trevlig middag. Om man vill kan man ju tom ha faddrar till barnet, ge fadderbrev osv - fast på ett icke-religiöst sätt. Jag vet att om man vill kan man få hjälp med barnvälkomnade av humanisterna. De kan du få kontakt med på humanisterna.org.

    Tänk bara på att göra det som NI vill ha det, det är ju ert barn!

    Lycka till!

Svar på tråden Barndop