• Jackz

    Jag är bilmekaniker, fråga på bara

    Jobbar som bilmekaniker/tekniker på märkesverkstad. Fråga vad ni vill

  • Svar på tråden Jag är bilmekaniker, fråga på bara
  • Jackz

    Det förekommer, men inte så ofta som man som kund kanske kan tro. När det sker är det nästan uteslutande till företagskunder.

  • Queenie70
    Jackz skrev 2012-11-02 21:49:50 följande:
    Det förekommer, men inte så ofta som man som kund kanske kan tro. När det sker är det nästan uteslutande till företagskunder.



    Vad kostar det att byta bromsrör bak :)
  • Quineem

    jobbar du för en märkes verkstad eller på någon "alltiallo"-verkstad ?( kom inte på vad det heter när man tar sig an alla sorters bilar)

  • Jackz

    Beroende på bil, längd på rören m.m så räkna på 1000-1500kr per rör

  • Coyote

    Fuskar ni och använder begagnade bildelar, men säger till kunden att det är nytt?
    Vad tror du är bäst, att laga biljäveln innan besiktning och sen sälja, eller sälja innan med avdrag för reparationen (länkarmar på skit-passat -98)?
    Vad händer om länkarmarna skulle gå av medan man är ute och kör?

  • Jackz
    Quineem skrev 2012-11-02 22:07:27 följande:
    jobbar du för en märkes verkstad eller på någon "alltiallo"-verkstad ?( kom inte på vad det heter när man tar sig an alla sorters bilar)
    En märkesverkstad, auktoriserad på Nissan, Hyundai och Suzuki
  • nogge23

    Att salta räkningar som de flesta verkstader gör ser jag som rån mot kunden. Hur ser du på saken? Mår du bra av att göra något sådant?

  • maercs
    Quineem skrev 2012-11-02 22:07:27 följande:
    jobbar du för en märkes verkstad eller på någon "alltiallo"-verkstad ?( kom inte på vad det heter när man tar sig an alla sorters bilar)

    Du tänker på Mekonomen?
  • Jackz
    Coyote skrev 2012-11-02 22:11:14 följande:
    Fuskar ni och använder begagnade bildelar, men säger till kunden att det är nytt?
    Vad tror du är bäst, att laga biljäveln innan besiktning och sen sälja, eller sälja innan med avdrag för reparationen (länkarmar på skit-passat -98)?
    Vad händer om länkarmarna skulle gå av medan man är ute och kör?
    Jag har aldrig varit med om att man satt dit en begagnad del och tagit betalt för en ny, det är väldigt riskabelt att göra så.. Dock är det "vanligare" att den begagnade delen man sätter dit har blivit bytt i onödan av någon orsak på en annan bil, antingen på garantijobb eller vanligt jobb och mekanikern har valt att spara delen för att kunna sälja den igen.

    Jag tror det lönar sig att laga bilen och sälja den som "skattat och besiktigad", om man säljer den som trasig med avdrag för rep brukar avdraget i slutändan bli större än repkostnad enligt mina erfarenheter.

    Hjulet kommer vika sig inåt eller utåt och låsa sig med förlorad styrförmåga
Svar på tråden Jag är bilmekaniker, fråga på bara