• Anonym (orolig & arg)

    BVC säger att min son är tjock

    Hej

    Jag har precis varit på BVC koll med min 5-åring. Han ligger helt perfekt på sin viktkurva men har halkat ner 1 kanal på längdkurvan. Trots detta säger BVC att han är tjock och att vi måste hålla igen på maten?! När jag frågar henne vad hon menar säger hon att hans BMI är för högt. Ja det kan jag hålla med om men samtidigt har det aldrig varit så lågt som det är nu.

    Hon tycker att vi ska träffa en dietist för att se över hans matvanor. Han äter bra frukost, lunch middag och mellanmål. Får lite godis på lördagen och lite chips på fredagen ibland. Till maten dricker han vatten eller mjölk aldrig något annat. Jag ifrågasatte hennes råd om dietist då jag inte tycker vikten är något problem. Är det något som är ett problem så är det ju att hans ländutveckling stannat av. Försökte få henne att förstå henne men det besvarar hon med att " går han ner i vikt så blir förhållandet längd/vikt bra"

    Tycker det verkar helt förkastligt att man ska lägga om kosten för en helt normalviktig 5 åring. Det är väl längden då man ska göra något åt?

    Hur ser du på det här?

  • Svar på tråden BVC säger att min son är tjock
  • BVCsköterska Eva

    Hej!

    Vad bra att du tar upp den här frågan!
    Det låter ju jättebra att din sons BMI, dvs förhållandet mellan längd och vikt, ändå har blivit bättre nu när han är 5 år! Det kanske är så att han håller på att "slanka av sig" även om han fortfarande är lite knubbig som du beskriver det. Många barn gör just det i den här åldern.

    Det är svårt för mig att säga något om att längdtillväxten har stannat av men vi vet att barn ibland "byter kanaler" då man tittar på tillväxtkurvan i journalen. I så fall ska han nu liksom "växa i sin vikt" så småningom genom att inte öka lika mycket i vikt som förut.

    Att han äter bra huvudmål som frukost, lunch och middag är toppen! Om man är knubbig så är det bra att hjälpa barnet att bara ta en portion. Blir det mjölk till maten så säger vi att ett glas räcker då vi menar att mjölk är mat och ger barnet energi. Mellanmål ska vara ett litet tilltugg mellan huvudmålen i form av till exempel en frukt på förmiddagen och något lätt som en smörgås med lite yoghurt kanske på eftermiddagen. Det är viktigt att mellanmålet inte blir så stadigt och inte så sött som det lätt blir. Fint att det bara blir godis och chips en gång i veckan. 

    Sedan är det bra att barn får röra på sig mycket! Vi vet att barn gör det om dom har möjlighet att vara ute och när man är inne gärna kommer ihåg att stänga av TV och datorer.

    Tänker man så här så brukar det ge bra resultat!
    Lycka till! / Eva

     

Svar på tråden BVC säger att min son är tjock