• hundpuss

    Hur blir man av med vätska som står i kroppen?

    Går pga sjukdomsbild bla på kortison.

    Den vikten jag vill bli av med är främst inte fett i sig, utan att jag samlat på mig vätska.

    Siktar på 10kg innan jul, och är väl inte helt bakom flötet när det gäller hur man går ner i vikt, men har pga rörelsehindrande diagnos svårt att träna som "vanliga människor", och undrar om någon har något tips på hur man blir av med vätska som står i kroppen?

    Har pratat med min läkare om vätskedrivande men hon ansåg det inte nödvändigt, har kikat en del på hälsokostbutikers utbud vad gäller att bli av med vätska/ detox osv, någon som har erfarenhet av dessa produkter? 

    Tips å erfarenheter mottages gärna  

  • Svar på tråden Hur blir man av med vätska som står i kroppen?
  • Something01

    Kolhydrater å socker brukar binda vatten i kroppen. Prova äta mindre av det så kanske det släpper. Äter själv lchf för att gå ner i vikt, men första veckan ja körde släppte ja väl ungefär 3 kg vätska från kroppen. Andra förslag har ja tyvärr inte. 
    Tyvärr vet ja inget om hälsokostens produkter för ja har annars inga problem med vätska i kroppen. Men hoppas nån annan kan ge nå annat tips när det kommer till det. 

  • Moflo

    Det kanske låter motsägelsefullt, men drick mera vatten, det sköljer ur den vätskan som finns i kroppen.

  • hundpuss

    Dricker enorma mängder vatten, tycker inte det gör någon skillnad, tyvärr.

    Funderar på att köra en kur på 2 veckor med shakes, för att sen övergå till kost utan kolhydrater. 

  • Kjell2

    Innan du börjar experimentera allt för mycket med kosten kan det vara idé att stämma av lite med din läkare. Vore dumt om du förstörde din behandling eller påverkade sjukdomen negativt pga att du äter tokigt.

  • hundpuss
    Kjell2 skrev 2012-11-09 14:03:42 följande:
    Innan du börjar experimentera allt för mycket med kosten kan det vara idé att stämma av lite med din läkare. Vore dumt om du förstörde din behandling eller påverkade sjukdomen negativt pga att du äter tokigt.
    Jag har diskuterat detta med läkare så det i sig är inget problem, hon och jag hade bara lite olika åsikt ang vätskedrivande. Hon tyckte det var onödigt, jag känner mer att jag vill bli av med den svullna känslan i kroppen då den påverkar mig negativt. 
  • Birgitta2

    Kortisonet har just den egenheten att man går upp i vikt, samlar på sig vätska etc. Gå inte på de huskurer som nämns här ovan. Prata återigen med din läkare. Annars får du stå ut tills kortisonet sätts ut.

  • Scream2

    Koka persiljevatten och drick! Har hjälpt mig lite grann. Dessutom har jag gått på zonterpai för att få hjälp med all vätska och DET HJÄLPER!!!! Har också en sjukdom i botten som gör att jag samlar vätska...

  • hundpuss

    Vad är zonterapi?

    Har pratat med läkaren, ska dit igen på tisdag ska se om hon kanske kan ändra åsikt ang vätskedrivande.

    Trappar just nu ner på kortisonet så planerar att sluta helt som senast kring årsskiftet. 

  • Birgitta2
    hundpuss skrev 2012-11-09 15:29:28 följande:
    Vad är zonterapi?

    Har pratat med läkaren, ska dit igen på tisdag ska se om hon kanske kan ändra åsikt ang vätskedrivande.

    Trappar just nu ner på kortisonet så planerar att sluta helt som senast kring årsskiftet. 
    När du blir av med kortisonet kommer det lösa sig alldeles av sig självt.
  • hundpuss
    Birgitta2 skrev 2012-11-09 15:32:37 följande:
    När du blir av med kortisonet kommer det lösa sig alldeles av sig självt.
    Jag har hört att det kanske inte är så enkelt? 
    Har visserligen hört skräckexempel där patienter som får kortison går upp 20 kilo och svullnar enormt och sen har svårt att bli av med det för att det stannar i kroppen. Tycker det låter förfärligt.

    Jag har "bara" gått upp 3 kilo, men det känns som 30, helst kring midjan.

    Har du tagit kortison? 
  • Scream2
    hundpuss skrev 2012-11-09 15:29:28 följande:
    Vad är zonterapi?

    Har pratat med läkaren, ska dit igen på tisdag ska se om hon kanske kan ändra åsikt ang vätskedrivande.

    Trappar just nu ner på kortisonet så planerar att sluta helt som senast kring årsskiftet. 

    Googla så kan du läsa! Gjort mkt gott för mig, men det tar tid. Sen vet jag ju inte vad du har för grundsjukdom så det är ju svårt att veta om det är kompatibelt för just dig.
  • hundpuss
    Scream2 skrev 2012-11-09 15:39:35 följande:

    Googla så kan du läsa! Gjort mkt gott för mig, men det tar tid. Sen vet jag ju inte vad du har för grundsjukdom så det är ju svårt att veta om det är kompatibelt för just dig.
    Jag har diagnos ledgångsreumatism. Ska googla när jag får tid över lite senare ikväll, tack för tipset!! 
  • Birgitta2
    hundpuss skrev 2012-11-09 15:39:35 följande:
    Jag har hört att det kanske inte är så enkelt? 
    Har visserligen hört skräckexempel där patienter som får kortison går upp 20 kilo och svullnar enormt och sen har svårt att bli av med det för att det stannar i kroppen. Tycker det låter förfärligt.

    Jag har "bara" gått upp 3 kilo, men det känns som 30, helst kring midjan.

    Har du tagit kortison? 
    Japp, gjorde det under ett par månader för flera år sen. Gick upp tio kilo på 6 veckor. Delvis pga att den hade en jobbig biverkning: jag blev så sabla hungrig. Åt mer än tre skogshuggare tillsammans. Men jag fick kortisonet pga smärta i lederna (reumatisk värk). Jag trappade ner snabbt med dessa för jag ville inte ha medicinen just för att jag gick upp i vikt. Tog hellre smärtan. Och vikten återgick så småningom till det normala och tappade ytterligare några kilo. Även det vatten jag samlat på mig försvann.
  • hundpuss
    Birgitta2 skrev 2012-11-09 15:46:22 följande:
    Japp, gjorde det under ett par månader för flera år sen. Gick upp tio kilo på 6 veckor. Delvis pga att den hade en jobbig biverkning: jag blev så sabla hungrig. Åt mer än tre skogshuggare tillsammans. Men jag fick kortisonet pga smärta i lederna (reumatisk värk). Jag trappade ner snabbt med dessa för jag ville inte ha medicinen just för att jag gick upp i vikt. Tog hellre smärtan. Och vikten återgick så småningom till det normala och tappade ytterligare några kilo. Även det vatten jag samlat på mig försvann.
    Hur mycket kortison tog du? Minns du det?

    Känns skönt att höra iaf, att det bör försvinna.
    Tack. 
  • Ruggugglan

    Te på maskrosblad. En bekant till mig köpte det på hälsokostbutiken och gav det tummen upp. Men du ska alltid fråga din läkare om råd innan du börjat ta naturläkemedel eller andra mediciner för det kan i värsta fall slå ut de mediciner du går på sedan tidigare.

    Förstår att du vill bli av med det svullna. Jag gick på Kortison (Prednisolon) under längre perioder förr och och jag såg ut som en fotboll.


  • hundpuss
    Ruggugglan skrev 2012-11-11 20:37:18 följande:
    Te på maskrosblad. En bekant till mig köpte det på hälsokostbutiken och gav det tummen upp. Men du ska alltid fråga din läkare om råd innan du börjat ta naturläkemedel eller andra mediciner för det kan i värsta fall slå ut de mediciner du går på sedan tidigare.

    Förstår att du vill bli av med det svullna. Jag gick på Kortison (Prednisolon) under längre perioder förr och och jag såg ut som en fotboll.
    Jo det är Prednisolon jag går på också. 
    Har förstått att många svullnar något enormt, jag tycker ändå inte att jag gjort det.

    Har "bara" gått upp 3-4 kg, hört om de som gått upp 20 kilo.....
    Har ätit kortison nu i snart 4 månader.

    Känner mig svullen runt magen, det är det som söker mig psykiskt. Ser gravid ut i vissa kläder och det tär på självförtroendet/självkänslan.

    Jag är fullt medveten om att det bör försvinna av sig själv med tiden, men tänkte att man kanske kunde ge det en knuff i rätt riktning...
  • Vad skall jag göra

    Intressant tråd!! Äter själv kortison. Har varit inlagd i CSK-Kristianstad (fick höga doser kostison i dropp) pga att jag har haft för låg ämnesomsättning och det i sin tur har lett till förtjockad muskler och fettvävnader bakom ena ögat som har gett dubbelseende. Numera slipper jag dubbelseendet men äter fortfarande kortison. Och undrar just det samma. Har förvisso inte tok gått upp jättemycket. Skulle också velat gå på ditox. Men är rädd att det stör ut kortisonen Rynkar på näsan

  • Tygtiiger

    Jag åt prednisolon i något år pga artrit och jag gick upp i vikt - men jag lade på mig fett, inte vatten. Ffa i ansiktet och runt magen. Kortison i alla former förändrar ju ämnesomsättningen så att man lagrar fett på annat sätt än tidigare. Det försvann när jag slutade med kortisonet, men det tog några månader. Det sista på hamsterkinderna tog ett år. 

    Vätskedrivande kan leda till både saltrubbningar och i värsta fall uttorkning om du tar det utan att det är absolut tvunget, så jag tycker nog du ska prova de lite snällare huskurerna först - minska på socker och salt, och prova lapsang-te - det tycker jag är påtagligt vattendrivande. 


    Krupke, we've got problems of our own!
  • Strix08

    Får kortison med mina cellgifter mot MS. Tränar och dricker mycket vatten, men samlar på mig vätska. Får Furix, vätskedrivande.

Svar på tråden Hur blir man av med vätska som står i kroppen?