• Äldre 11 Nov 04:01
    18000 visningar
    14 svar
    14
    18000

    Rått kött till hund, hur göra?

    Hej!

    Jag har provat ge min hund råa bitar av tillexempel rådjurhjärta och lever och så, men det blir oftast att hon blir dålig i magen om jag ger henne.
    Så jag undrar hur gör man egentligen för att vänja in magen. För jag har hört att man måste låta magen på hunden vänja sig och få chans att bygga upp enzymer för att den ska klara av att smälta rått kött, om hunden tidigare bara har fått torrfoder.

    Hur har ni som gått över från torrfoder till helrått foder gjort?
    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Rått kött till hund, hur göra?
  • Äldre 11 Nov 06:05
    #1

    Min hund fick puts ifrån fläskfilé det gick bra men inte rött kött.

  • Äldre 11 Nov 07:53
    #2

    Vad är det för fördelar att ge det rått? Måste ju bara enklare att ge det kokt och slippa dålig mage. 

  • Äldre 11 Nov 18:48
    #3
    Dexter dot com skrev 2012-11-11 07:53:14 följande:
    Vad är det för fördelar att ge det rått? Måste ju bara enklare att ge det kokt och slippa dålig mage. 
    Man kan ge alla delar av ett djur rått men hundens mage måste vara van vid rått kött för att kunna smälta det. Annars blir hunden dålig i magen.
    Kom ihåg att hunden är ursprungligen en varg. en varg kokar inte sin mat innan måltiden
  • Äldre 11 Nov 18:51
    #4

    Det tar ca 2 veckor innan hundens mage vant sig om man går över till BARF. Det finns inkörsscheman för maten om man uteslutande vill ge BARF. Min hunds uppfödare säljer BARF och jag föreslår att du tittar på hennnes sida för mer info, matscheman osv.
    www.jipotimas.se

  • Äldre 11 Nov 18:52
    #5

    Kan tillägga... Vilt och inälvsmat är det tuffaste för en hundmage att vänja sig vid. Fågel och fisk går lättare. ge hunden lite kycklingvingar eller en lax att äta, så går det bättre för magen.

  • Äldre 11 Nov 18:54
    #6
    ModestyB skrev 2012-11-11 18:52:46 följande:
    Kan tillägga... Vilt och inälvsmat är det tuffaste för en hundmage att vänja sig vid. Fågel och fisk går lättare. ge hunden lite kycklingvingar eller en lax att äta, så går det bättre för magen.
    Tackar!
  • Äldre 11 Nov 18:59
    #7
    ModestyB skrev 2012-11-11 18:52:46 följande:
    Kan tillägga... Vilt och inälvsmat är det tuffaste för en hundmage att vänja sig vid. Fågel och fisk går lättare. ge hunden lite kycklingvingar eller en lax att äta, så går det bättre för magen.
    ja detta har jag redan provat, det är så skonsamt mot magen att det inte märks
  • Äldre 12 Nov 08:11
    #8
    Opappan skrev 2012-11-11 18:48:06 följande:
    Man kan ge alla delar av ett djur rått men hundens mage måste vara van vid rått kött för att kunna smälta det. Annars blir hunden dålig i magen.
    Kom ihåg att hunden är ursprungligen en varg. en varg kokar inte sin mat innan måltiden
    Men vad är fördelarna?  Och det var väl rätt längesen en hund var en varg...... ;)
  • Äldre 12 Nov 09:26
    #9

    Peter Savolainen som forskar kring hundens ursprung kommer inom 2-3 månader publicera en forskning som visar hur hundens matsmältning skiljer sig från vargens.
    Hunden är anpassad för att smälta stärkelse till skillnad från vargen.
    Förhoppningsvis sätter detta stopp för alla som insisterar att hunden ska leva på samma kost som vargar.

  • Äldre 12 Nov 09:30
    #10
    ModestyB skrev 2012-11-11 18:52:46 följande:
    Kan tillägga... Vilt och inälvsmat är det tuffaste för en hundmage att vänja sig vid. Fågel och fisk går lättare. ge hunden lite kycklingvingar eller en lax att äta, så går det bättre för magen.
    var dock  VÄLDIGT noga med att gå igenom kycklingoch fiskköttet så att det inte finns några ben kvar. Vill ju inte att hunden ska få åka till veterinären på grund av att ben fastnar i den.
  • Äldre 12 Nov 11:32
    #11
    +1
    sötare skrev 2012-11-12 09:30:11 följande:
    var dock  VÄLDIGT noga med att gå igenom kycklingoch fiskköttet så att det inte finns några ben kvar. Vill ju inte att hunden ska få åka till veterinären på grund av att ben fastnar i den.
    När man BARFar ger man allt rått och ben som inte är tillagade flisar sig inte och blir därmed inte vassa och går utmärkt för hundarna att äta.
  • Äldre 12 Nov 15:52
    #12
    Fryspåse skrev 2012-11-12 09:26:30 följande:
    Peter Savolainen som forskar kring hundens ursprung kommer inom 2-3 månader publicera en forskning som visar hur hundens matsmältning skiljer sig från vargens.
    Hunden är anpassad för att smälta stärkelse till skillnad från vargen.
    Förhoppningsvis sätter detta stopp för alla som insisterar att hunden ska leva på samma kost som vargar.
    Men ingen har väl påstått att hundar ska äta som vargar, vad gäller det totala matschemat? Man ger hundar kolhydrater, även när man utfodrar enligt BARF. Man ger dessutom extra mineraler och fettsyror, samt ägg.
    Peter Savolainen förespråkar inte att hundarna ska äta torrfoder (eller våta konserver). Jag tycker att du ska vara försiktig med att hänvisa till andras forskning utan att ge en total bild av forskningsresultatet.
  • Äldre 12 Nov 19:45
    #13
    Dexter dot com skrev 2012-11-12 08:11:31 följande:
    Men vad är fördelarna?  Och det var väl rätt längesen en hund var en varg...... ;)
    Min stackars Ina, hon fick ett köttben av älg, en bit av ett bog-ben och som hon tuggade i sig
    mitt i natten hade hon sån smärta så hon kunde inte hålla sig uta det sprutade bajs över hela soffan och sen på golvet när jag fick ner henne på golvet och hon skreeek igenom hela tiden. Och det var inte slut där jag var henne till badrummet där eländet fortsatte, för flisorna hade proppat igen analet lite så hon hade svårt för att få ut dom, samtidigt som det säkert gjorde väldigt ont för att de var vasst o så.... Sen var hon öm och hade flytningar när det väl var färdigt.. :(
    jag hade sån dåligt samvete för jag gav henne benet.

    Hade det inte varit ben så hade hon ändå fått lös mage men då hade det åtminstone inte gjort lika ont.
    men det ska ju inte vara så, en hund ska ju klara att äta en portion nötfärs. honf ick prova lite nordic-helfoder-burgare några gånger och det gick ju ganska bra, det kom ut löst men inte så att dte var obehagligt för henne eller så.....

    Det jag hade viljat ge henne nu är tillexempel rådjurshjärtan eller lever och så... Lite slakrester som blir över efter att en vän till mig har jagat, mest för att hunden tycker om det och jag tänker att det är väl bra att hunden får äta vad som är mest naturligt för den och samtidigt så tar man reda å alla delar av djuren man skjuter.

    Jag vet en annan amstaff också som har samma bekymmer. Han kan i och för sig äta köttben men när han får rått kött så skjuter det ut ur honom som bara den.

    Det är därför jag misstänker att deras mage inte är van vid att äta rått, om man bara vänjer in deras mage och ger dom en chans att bygga enzymer så lär ju inte det blir nått problem sen? ellerhur?
  • Äldre 5 Oct 13:19
    #14
    Opappan skrev 2012-11-11 04:01:18 följande:

    Hej!

    Jag har provat ge min hund råa bitar av tillexempel rådjurhjärta och lever och så, men det blir oftast att hon blir dålig i magen om jag ger henne.
    Så jag undrar hur gör man egentligen för att vänja in magen. För jag har hört att man måste låta magen på hunden vänja sig och få chans att bygga upp enzymer för att den ska klara av att smälta rått kött, om hunden tidigare bara har fått torrfoder.

    Hur har ni som gått över från torrfoder till helrått foder gjort?
    Tacksam för svar


    Prova att ge lite och sedan öka mängden rått i jämförelse med torrt. Om du, som människa, växlar till vegansk kost och kör det i några månader så blir du också dålig i magen när du sedan äter kött efter att ha tagit en längre paus från kött. Det är normalt anser jag och bara en naturlig reaktion när magen inte längre är van. Jag använder bara torrt som belöning då det är lättare att ha i fickan. Men i övrigt skulle jag aldrig vilja utsätta en hund för torrfoderdiet precis som jag själv skulle inte vilja leva på snabbmat. 

    Men köp rå foder i djuraffären först. Den som man ger till valpar (krossat till en gegga på tub). Det är lättare för hunden att smälta i början. Senare kan man börja med ben och större bitar. 
Svar på tråden Rått kött till hund, hur göra?