• Tazzme

    Vita fläckar på tänderna efter tandblekning?

    Är det någon här som blekt tänderna och fått vita fläckar på dom?

    Jag har varit till tandläkaren och fått en specialgjord bettskena, enkom för mig, och påbörjade tandblekningen hemma idag. Satte i gelen och hade den där i den rekommenderade två timmarna och då jag tog bort skenan och putsade bort gelen så hade jag vita fläckar på tänderna!

    Ska inga tandläkaren imorgon och kolla med henne, men är lite orolig nu. Är det normalt? Försvinner det då jag fortsätter kuren? (Ska enligt tandläkarens rekommendationer köra 5*2h)

    Nån som varit med om samma sak som kan berätta hur det gått?

  • Svar på tråden Vita fläckar på tänderna efter tandblekning?
  • Themis

    Sånt kan hända, det finns inga garantier för jämna resultat.

    Jag har blekt innan bröllopet och vi fick en svagare variant som min dåvarande tandläkare rekommenderade eftersom han sett många skador på emaljen hos de som gjort intensivbehandlingar. Man får också se till att sluta innan färgen börjar slå över i blått,det ser skumt ut.

    Jag tycker verkligen du ska ringa din tandläkare och be om råd innan du fortsätter.


    Om att välja man: Den som nöjer sig med skit får sällan blommor. /Themis
  • Meiji

    Jag blekte tänderna för några år sedan och fick då vita fläckar. Enligt tandläkaren blir det så ibland och de försvann två veckor efter blekningen var klar. Sen var de kritvita och jämna! Skrattande

  • Tazzme
    Themis skrev 2012-11-12 20:30:14 följande:
    Sånt kan hända, det finns inga garantier för jämna resultat.

    Jag har blekt innan bröllopet och vi fick en svagare variant som min dåvarande tandläkare rekommenderade eftersom han sett många skador på emaljen hos de som gjort intensivbehandlingar. Man får också se till att sluta innan färgen börjar slå över i blått,det ser skumt ut.

    Jag tycker verkligen du ska ringa din tandläkare och be om råd innan du fortsätter.
    Jo, tänker nog definitivt ringa tandläkaren imorgon innan jag kör följande behandling.

    Vet inte hur stark blandning det är jag använder, men jag skulle nog tro att den är i svagare ändan. Har gått hos denna tandläkare i många år, och min mamma har också gått hos henne länge, säkert i 15 år åtminstone. Så jag litar nog på henne. Men, det är ju som du säger, man kan aldrig garantera ett jämnt och bra resultat.
    Meiji skrev 2012-11-12 20:36:10 följande:
    Jag blekte tänderna för några år sedan och fick då vita fläckar. Enligt tandläkaren blir det så ibland och de försvann två veckor efter blekningen var klar. Sen var de kritvita och jämna! Skrattande
    Hoppas det blir så för mig också! Glad

  • mammasthlm

    Jag har aldrig gjort bettskena hos tandläkare och sedan blekt tänderna hemma, så vet inte riktigt vilken styrka det är på den gelen du använt. Jag vet att tandläkare ofta använder gel med väteperoxider, vilket kan ha en effekt på tandkött och tänder, det kanske kan vara det? Jag använder ett kit från Tandblekningbutiken utan väteperoxider, och jag har aldrig haft problem med vita fläckar. Det kan ju dock självklart vara individuellt och även bero på vilken gel man använder =)

  • Beatricea
    Tazzme skrev 2012-11-12 20:20:43 följande:

    Är det någon här som blekt tänderna och fått vita fläckar på dom?

    Jag har varit till tandläkaren och fått en specialgjord bettskena, enkom för mig, och påbörjade tandblekningen hemma idag. Satte i gelen och hade den där i den rekommenderade två timmarna och då jag tog bort skenan och putsade bort gelen så hade jag vita fläckar på tänderna!

    Ska inga tandläkaren imorgon och kolla med henne, men är lite orolig nu. Är det normalt? Försvinner det då jag fortsätter kuren? (Ska enligt tandläkarens rekommendationer köra 5*2h)

    Nån som varit med om samma sak som kan berätta hur det gått?


    Det kommer försvinna men det är en vanlig biverkning när det kommer till tandblekning med väteperoxid. Jag rekommenderar att du använder Stellawhite tandbleknings strips då de är helt utan väteperoxid. Jag har inte fått några fläckar än och resultatet blir jätte fint. Lycka till! :) 
Svar på tråden Vita fläckar på tänderna efter tandblekning?