• Inana

    Sprutan man får ibland vid efterbördsskedet..?

    Jag sitter och gör min förlossningsplan just nu och jag har glömt namnet på en specifik spruta man kan få innan/vid efterbördsskedet. Det är något man får för att det inte ska blöda så mycket eller likande. Eller att blodet ska koalugera bättre? Kan vara så att den är till för att underlätta framfödandet av moderkakan.. Är lätt graviditetsförvirrad just nu.. ;)

    Jag går på något som heter Alma-samtal (samma som det som kallas för Aurora-samtal) och imorgon ska jag visa upp min förlossningsplan. Jag har haft ett sent missfall där jag förlorade mycket blod och det var en fruktansvärd upplevelse.. Jag har pratat mycket med min Alma- BM om det och hon nämnde då den sprutan. Nu minns jag inte vad den heter...? Fick för mig att det hette K-vitaminspruta men ser nu att den är till för bebisen. Så.. nu är jag helt lost. Tror att man får den i låret? Något som känns igen?

    Tack på förhand. :) 

  • Svar på tråden Sprutan man får ibland vid efterbördsskedet..?
  • Inana
    mammatilljames skrev 2012-11-13 10:50:45 följande:
    Kortisonspruta? Jag fick flera i låret efter kejsarsnitt- tror det var blod förtunnande.. För att motverka trombos (blodpropp)
    Tack för ditt svar! Har hittat namnet på sprutan nu. Oxytocinspruta heter det visst. :)
  • Inana
    LinaThulin skrev 2012-11-13 10:55:12 följande:
    Oxitocinsprutan.
    Vi postade samtidigt. Men tack för svaret. :)
  • LinaThulin

    Oxytocinspruta. Den är till för att placerande ska ska släppa snabbare, på så vis minskar man stora blödningar.

  • prodigy75

    Den verkar ju livmoderssammandragande och gör att livmodern drar sig samman snabbare med mindre blödningsrisk men ger ju även lite tuffare eftervärkar. Jag har visserligen inget att jämföra med, har fått sprutan alla förlossningar, men har fått förklarar så från bm.

  • flippe

    får man vara nyfiken och fråga varför du vill ha en sån spruta ? Har fått den flera gånger nu eftersom jag har många barn . men det är ju för att livmodern inte orkar dra ihop sig ordentligt efter flera förlossningar . det är inte direkt någon trevlig upplevelse då eftervärkarna gör mycket ondare än vanligt efter den sprutan. 

  • Inana
    flippe skrev 2012-11-13 12:07:49 följande:
    får man vara nyfiken och fråga varför du vill ha en sån spruta ? Har fått den flera gånger nu eftersom jag har många barn . men det är ju för att livmodern inte orkar dra ihop sig ordentligt efter flera förlossningar . det är inte direkt någon trevlig upplevelse då eftervärkarna gör mycket ondare än vanligt efter den sprutan. 
    Jag hade ett svårt sent missfall då jag förlorade mycket blod (fick blodtransfusion), det drog inte ihop sig där inne och jag blödde i ett halvt dygn - därav min skräck inför kommande förlossning. Min BM tog då upp det här med sprutan, att det kunde vara ett alternativ. Försöker läsa på lite om det nu.. 
  • LinaThulin

    Ges inte den sprutan alltid ? Rutinmässigt.
    Jag har fått den vid båda mina förlossningar, utan att behöva be om den.

  • Inana

    Nej, inte alltid. Vid min första förlossning bad jag om att inte få den (Malmö). De respekterade detta och den behövdes aldrig heller. Nu ska jag föda i en ny stad och situationen är annorlunda - jag funderar på att ta den och enligt BM så ges inte den sprutan rutinmässigt på lasarettet ifråga, därför var det något vi diskuterade. Det där är nog väldigt olika beroende på var i landet man ska föda. 

  • flippe

    jag har fått den uppfattningen att den ges när den behövs . märker dom att livmodern inte drar ihop sig ordentligt så ger dom sprutan ganska snabbt. .

  • Inana
    Karolina1982 skrev 2012-11-13 19:36:38 följande:
    Jag gick också Alma, i Ystad. Är du där?
    Jag har fått 3 barn och aldrig fått någon spruta alls?
    Ja, jag går där :) Vet inte hur det funkar på de olika förlossningarna i Skåne. Antar att det är olika. Enligt BM så är sprutan inget som ges på rutin i Ystad iaf. Kommer att diskutera den mer med henne idag. Vill framförallt veta om jag kan ta den genom en av infarterna istället för i låret och om det funkar ihop med sen avnavling. 
Svar på tråden Sprutan man får ibland vid efterbördsskedet..?