• Anna2006

    Utslag på pricktest men symtomfri

    För ett tag sedan så fick min dotter följande symtom när hon sov hemma hos mormor so har två stora hundar, hon hostade, andades tungt och det pep i bröstet. Vi fick remiss till pricktest som vi gjorde idag. Det gav utslag på hund, häst, katt, kvalster och björk. Till saken hör att vi har två katter som hon aldrig reagerat på. Nu vet jag inte vad vi ska göra, kan vi ha katterna kvar? De är 7 år gamla och funnits hela min dotters liv (hon är 6 år). Hur gör vi med besök hos mormor? Vi har också varit och ridit flera gånger utan att nått hänt, kan man fortsätta med det?

  • Svar på tråden Utslag på pricktest men symtomfri
  • Allergiexperten

    Hej! Det är bra frågor. För det första tycker jag att den läkare som beställt pricktesten också ska ge klara besked om allergierna och utveckling av dessa. Men till din fråga: om ni ska lämna bort katterna kan bara ni själva bestämma, allergin finns redan men kan förstås minska om det är kattfritt hemma. Symtomen på hundarna kan minska om hon inte är utsatt för kattallergen. Skaffa heller inte nya katter eller andra pälsdjur. Reaktionen hos mormor visade att det "blir ett allergen för mycket", vilket gör att hon reagerar så starkt. Det bästa är alltid att undvika det man reagerat på och det näst bästa är att ta antihistamin, vistas så kort tid som möjligt där det finns allergen, byt kläder och duscha vid hemkomst. Men det är viktigt att förstå att den reaktion som du beskriver med pip och hosta räknas som allvarlig och man bör undvika att hamna i sådana situationer. Alltså bör dottern inte sova där hundarna finns, mormor kanske kan lämna bort hundarna tillfälligt när ni är på besök, eller kanske  komma till er istället. Hästallergi och rida är inte att rekommendera, häst har starkt allergen, hö och damm finns i stallet som dottern med tiden kan reagera på. Att minimera det dottern är allergisk mot i denna ålder gör att allergisymtomen kan minska över tid. Utsätts dottern hela tiden för det hon är allergisk mot ökar däremot allergisymtomen och nya allergier kan uppstå.
     vänlig hälsningar Anitha 

Svar på tråden Utslag på pricktest men symtomfri