• Äldre 15 Nov 15:15
    22154 visningar
    17 svar
    17
    22154

    Avvikande beteende hos 3,5-åring? Någon som känner igen?

    Hej. Jag har en dotter på 3,5 år som hittills varit ungefär "som alla andra" barn, dock lite överaktiv kanske. Nu ju äldre hon blir ser jag, och andra, att något kanske inte stämmer. Kortfattat;
    *Hon är överaktiv och springer från sak till sak - MEN hon kan utan problem sitta still och se på tecknat i en timme.
    *Sen i talet. Hon har ett väldigt stort ordförråd men kan inte sätta ihop ord o meningar så utomstående förstår henne. Hon kan också ha svårt att vara lite adekvat eller sammanhängande så att säga, tex om man ber henne berätta vad hon gjort på dagis etc. 
    * Hon har inget intresse av andra barn. De får gärna leka med henne el brevid henne men hon tar inget som helst initiativ själv, och leker inte heller MED, utan som sagt BREVID. Däremot vill hon hela tiden att vi vuxna ska leka med henne... lägga pussel, spela boll, måla etc.
    *Jag upplever att hon känner empati. Hon tröstar sina dockor på låtsas, säger förlåt o kramas om hon tex bråkat med mig, blir upprörd när nån annan blir ledsen. Hon har heller inga problem med kroppskontakt - hon är jättekelig och vill gärna krama sina kompisar när man säger hejdå.
    * Lite grovmotoriskt klumpig, finmotoriken är det dock inget fel på.
    * Sist men inte minst så gör hon ljud hela tiden. Så fort hon ska göra nåt, klä på sig, måla, leka, ser på nåt kul på tv... så har hon ett ljud hon gör konstant. Det låter väldigt högt och jag får säga till henne hela tiden när vi är ute. Men det verkar som hon inte har kontroll över det så jag kan ju inte tjata på henne heller. Hon går också upp väldigt mkt i varv när hon gör det ljudet, nästan så hon börjar skaka.. svårt o förklara.

    Allt detta har ju lett till att hon blir väldigt "annorlunda". Hon kan ju inte leka med andra barn riktigt, och vi hennes föräldrar måste aktivera henne non-stop och jag är helt slut. Och orolig eftersom hon är så liten men redan hamnat lite utanför på dagis tex.

    Vi har kontakt med specialpedagog på dagis och ska snart på första besöket på logopeden... Men jag ville se om någon känner igen något av detta, har några tankar kring det. Känner mig ganska uppgiven just nu :(.

  • Svar på tråden Avvikande beteende hos 3,5-åring? Någon som känner igen?
  • Äldre 15 Nov 15:47
    #1

    Det enda jag känner igen från min tjej är det där med att vara överskriv men ändå kunna sitta still och titta på tecknat (fast hon var betydligt äldre än andra barn när hon lärde sig det). Det du skriver om att inte leka med andra men att vilja leka med dig känner jag igen från en bekants barn. Men där tycker jag det verkar bero på att det är en väldigt aktiv och rolig mamma som alltid lekt med sitt barn väldigt mycket och att det har gjort barnet dålig på att leka med andra barn. Hon vill bara ha mamma hela tiden.

  • Äldre 15 Nov 16:36
    #2
    MissLee skrev 2012-11-15 15:15:29 följande:
    Hej. Jag har en dotter på 3,5 år som hittills varit ungefär "som alla andra" barn, dock lite överaktiv kanske. Nu ju äldre hon blir ser jag, och andra, att något kanske inte stämmer. Kortfattat;
    *Hon är överaktiv och springer från sak till sak - MEN hon kan utan problem sitta still och se på tecknat i en timme.
    *Sen i talet. Hon har ett väldigt stort ordförråd men kan inte sätta ihop ord o meningar så utomstående förstår henne. Hon kan också ha svårt att vara lite adekvat eller sammanhängande så att säga, tex om man ber henne berätta vad hon gjort på dagis etc. 
    * Hon har inget intresse av andra barn. De får gärna leka med henne el brevid henne men hon tar inget som helst initiativ själv, och leker inte heller MED, utan som sagt BREVID. Däremot vill hon hela tiden att vi vuxna ska leka med henne... lägga pussel, spela boll, måla etc.
    *Jag upplever att hon känner empati. Hon tröstar sina dockor på låtsas, säger förlåt o kramas om hon tex bråkat med mig, blir upprörd när nån annan blir ledsen. Hon har heller inga problem med kroppskontakt - hon är jättekelig och vill gärna krama sina kompisar när man säger hejdå.
    * Lite grovmotoriskt klumpig, finmotoriken är det dock inget fel på.
    * Sist men inte minst så gör hon ljud hela tiden. Så fort hon ska göra nåt, klä på sig, måla, leka, ser på nåt kul på tv... så har hon ett ljud hon gör konstant. Det låter väldigt högt och jag får säga till henne hela tiden när vi är ute. Men det verkar som hon inte har kontroll över det så jag kan ju inte tjata på henne heller. Hon går också upp väldigt mkt i varv när hon gör det ljudet, nästan så hon börjar skaka.. svårt o förklara.

    Allt detta har ju lett till att hon blir väldigt "annorlunda". Hon kan ju inte leka med andra barn riktigt, och vi hennes föräldrar måste aktivera henne non-stop och jag är helt slut. Och orolig eftersom hon är så liten men redan hamnat lite utanför på dagis tex.

    Vi har kontakt med specialpedagog på dagis och ska snart på första besöket på logopeden... Men jag ville se om någon känner igen något av detta, har några tankar kring det. Känner mig ganska uppgiven just nu :(.
    Jag känner igen vissa saker hos min dotter, tex överaktiviteten, hon har väldigt svårt att sitta still längre stunder men kan sitta still i mitt knä när hon kollar på barn program. Hon leker inte heller med andra barn och är inte intresserad av det heller utan leker mest bredvid dom, kan leka med äldre barn om barnen/barnet tar kontakt med henne. Hon är sen med talet och har börjat komma några ord först för ca 6 månader (hon är 2, 7 år nu ) och härma ljud och ord har hon oxå börjat göra för ca 6 månader sen. Hon vet när jag är arg tex och kommer då och kramar mig och pussar  mig men det gör hon hela tiden oavsett vilket humör jag är på egentligen. Kan låtsas äta om hon ser en leksaks frukt tex eller bild på mat osv.  Hon gör också ljud som låter  som ett hmmm:ande  liksom men hon är väldigt gosig och glad tjej med mycket spring i benen som sagt och tyvärr så har hon fått autism diagnos för inte så länge sen, vi hade misstänkt att det var något avvikande med henne länge och diagnosen var ett bekräftelse .
  • Äldre 15 Nov 20:30
    #3

    Min dotter var väldigt mycket så som typ tvååring, kunde inte leka själv och helt ointresserad av andra barn men ville leka med oss konstant. Väldigt rastlös, lekte inte med andra saker längre stunder eller typ på en lekplats men kunde titta på tv hur länge som helst. Väldigt sen i talet och i det sociala. Dock skedde en enorm utveckling runt 3 år och en hel del av det där har förändrats massor även om hon fortfarande är lite speciell. En grej vi tyckte var bra var att vi började ge henne omega-tillskott Eye q, vi upplevde att hon blev lite lugnare och med harmonisk av det. Hon fyller fyra nu i december för övrigt.

  • Äldre 17 Nov 22:36
    #4

    Vad säger specialpedagogen? Beskrivningen av ditt barn påminner lite om sonen som har autism, men självklart behöver det inte alls vara så för ditt barn. Men språkförseningar kombinerat med lite samspelssvårigheter och stimbeteenden (tex. att göra ljud ifrån sig som man egentligen inte kan kontrollera)  tycker jag ändå att man bör utreda i god tid innan skolstart.

  • Litet My
    Äldre 17 Nov 22:51
    #5

    Jag känner igen en del från sonen som har högfungerande Autsim, tex det med att leka brevid, göra ljud och vara grovmotoriskt klumpig, men med det menar jag inte att ditt barn har Autism eller så.

  • Äldre 18 Nov 19:51
    #6

    Tack för era svar :). Nej ingen av oss kan ju sitta o ställa en diagnos, men visst är det så att det är någon form av autism jag funderat på. Pedagogen sa inte mycket om det, hon har bara observerat en halv dag än så länge. Men jag får ju ringa BVC och starta därifrån. Även om det inte är någon sådan diagnos måste vi ju veta hur vi ska hjälpa henne så hon inte hamnar mer utanför etc. Tar tacksamt emot fler reflektioner...

  • Äldre 22 Nov 14:16
    #7

    Jag känner igen en hel del i det du beskriver. Vår son har mycket svårt att koncentrera sig på en och samma aktivitet, far ofta helt forcerande från sak till sak, samtidigt så KAN han sitta länge och se exempelvis en film, bygga Lego etc, bara han är tillräckligt intresserad. Han har många ord, men svårt att bygga meningar. Mycket svårt att samspela och leka med andra barn, men leker gärna med vuxna där han inte sällan tar initiativ till rollspelslekar och visar inga problem med att leva sig in och fantisera och låtsasleka. Inte så välutvecklad grovmotoriskt och upplevs som rätt klumpig, men är en hejare på det mer finmotoriska.

    Vi föräldrar anade inget särskilt förrän strax innan han skulle fylla 3 år, och då var det förskolan som slog larm eftersom han slogs och puttades så fort han blev trängd eller missförstådd av de andra barnen. Efter lång och krokig väg med många turer hos bl.a. logoped och barnpsykolog fick han i somras en diagnos inom autismspektrum. Det var verkligen inte säkert att han skulle få diagnosen eftersom han inte uppfyller flera viktiga kriterier för att få en renodlad autismdiagnos.

    Precis som flera redan skrivit, det behöver verkligen inte betyda att din dotter har någon diagnos, men blir ni erbjudna hjälp så tveka inte att ta emot den. Om inte annat så för att hitta ett sätt att hjälpa henne att knappa in inom de områden hon avviker. :)

    För vår del så kom hela den här autismgrejen som en chock eftersom vi upplevde det som att vår son ändå var så väldigt social och utåtagerande. Nu när vi fått hjälp att hantera alla hans små egenheter känns själva diagnosen rätt oviktig. Det viktiga har varit att hitta ett sätt att få vardagen att fungera, och det hade inte gått utan det stöd vi fått genom logoped, barnpsykolog och nu även Autismcentrum.

    Håller tummarna för er!

  • Äldre 7 Dec 09:45
    #8

    Hej hej nån av er som kollar denna tråden fortfarande?

  • Litet My
    Äldre 7 Dec 13:38
    #9

    Hur gick det för er TS?

  • Äldre 7 Dec 22:49
    #10

    Vi har precis fått autismdiagnos, massor av jobbiga känslor just nu.

  • Litet My
    Äldre 8 Dec 02:18
    #11

    Kram TS, själv var jag jätteledsen när sonen fick sin diagnos, det tog ett tag innan allt föll på plats. Och man får lov att sörja och känna att det är jobbigt. Efter ett tag fick jag lov att acceptera det eftersom jag då jobbade som stödpedagog inom psykiatrin och träffat många vuxna och unga vuxna som fått en hemsk uppväxt och knappt klarade av att göra något alls trots att de kunnat vara väldigt välfungerande om de fått rätt stöd beslöt jag mig stenhårt för att så fick det inte bli. Hade han nu en problematik skulle jag göra allt jag kunde för att han skulle få så bra förutsättningar som möjligt vilket lindrade sorgen att jag faktiskt KUNDE göra något. Idagär han en hyffsat välfungerande 8 åring som dock fortfarande har svårt med det sociala mellan varven men som är mycket motiverad att själv lyckas. Har du fått någon hjälp av tex habiliteringen? Både för barnet men även som förälder?

  • Äldre 23 Apr 10:06
    #12

    Hej igen. Jag är inte inne här så ofta. Vi har fått massor av hjälp nu. Hab, resurs på dagis, hon är på kortis varannan helg etc...

  • Äldre 4 May 21:24
    #13

    Följer....

  • Äldre 14 May 15:34
    #14

    Hej! Min son är 3år och 3 månader han pratar inte han hade några ord nu är de borta han säger inte om de igen och vill inte heller att vi ska påminna honom det han har kunnat tidigare. Jag har gått genom detta med logoped och pyskiateri de har inte uttsatt någon diagnos utom de har bara gett råd med logoped stöd. För ungefär 6 månader sen vi har flyttat till holland och oron är tillbaka för min son. Nu går vi hos logoped igen och vill se om de tycker om det är nåt fel på sonen han förstår inte vad vi säger bara om han gör något fel han gillar spela med barn som är äldre än honom han är jätte duktig på data spel jag som vuxen kan inte nå hans nivå på data spel och när vi är ute så vill han bara gå förre oss och inte bryr sen om vi inte finns i närheten. Har någon varit i samma situation vill hjärna att ni berättar jag har svåra dagar och tänker på det hela tiden. Vill oxå berätta att sonon har varit med om 4 operatoner vet inte om det har på nåt sätt påverkat hans liv.

  • Äldre 23 Sep 14:14
    #15

    Vi har ungefär samma problem med våran 3 åriga son, men hans grovmotorik E bra.. Men han har inte fått fram ett ord än. Å har svårt med barn utom lite äldre, jämnt glad, men har börjat bitas, nypas, knuffas, sparkas nu när han precis fyllt 3.. Kan vara en frustration oxå pga talet..otroligt jobbigt då han ser fullt frisk ut.. Då barn å vuxna säger hej å frågar vad han heter i parkerna, men ur honom kommer inget:( då måste man hela tiden förklara sig osv..

    Nu känns det extra jobbigt att umgås med andra föräldrar i samma ålder då alla pratar osv, men vår sons motorik E snäppet bättre...

  • Äldre 23 Sep 14:25
    #16

    Skulle kunna vara jag som skrivit det där. Nästan varje punkt stämmer in på min son som är 6 år. Han fick diagnosen a-typisk autism när han va 3 år. 

  • iot
    Äldre 20 Jan 13:35
    #17

    Helt klart Asberger eller autism.

Svar på tråden Avvikande beteende hos 3,5-åring? Någon som känner igen?