• Anonym (Nojig mamma)

    Hur mycket vatten behöver han?

    Hej! Min son är snart 6 månader och äter enbart gröt, mat och fruktpureer. Dvs varken bröstmjölken, ersättning eller välling. Jag är dock lite orolig på om han får i sig tillräckligt med vatten. Han dricker knappt något alls till maten, får Max i honom 10 ml. Kan jag få honom att tycka om vatten på något vis eller är han helt enkelt inte törstig? Kan man kanske erbjuda "fruktdryckerna" som finns från 4 och 6 månader till maten eller kanske till mellanmål eller är det inte att föredra? Kan man ha något i vattnet som gör att han kanske tycker det är godare eller ska jag vara fortsätta erbjuda vatten och lita på att han dricker om han är törstig?

  • Svar på tråden Hur mycket vatten behöver han?
  • BVCsköterska Eva

    Hej!

    Tänk att det är så att dom flesta bebisar/små barn inte vill dricka så mycket!
    Så här är det nämligen ofta, att barn som varken ammar eller dricker ersättning/välling inte har så stort sug efter att dricka något. Man ska komma ihåg att det faktiskt finns vätska i gröt, mat och frukt så lite får dom i sig i alla fall.

    Kroppen fungerar ju så att om ett barn dricker mycket så kissar det mer och blir det mindre dryck så spar kroppen på vätska och suger i sig så mycket som kroppen behöver och då bildas det ju mindre kiss.

    Man ska alltid erbjuda vatten till maten och fruktdrycker kan man kanske i första hand ge som mellanmål.  Man kan prova både flaska, pipmugg eller glas - ibland kan det vara roligt att dricka om  man varierar lite. Lite yougurt som mellanmål eller smothie innehåller ju en hel del vätska så kanske man kan testa det!?

    Lycka till! / Eva           

Svar på tråden Hur mycket vatten behöver han?