• Hks

    duger vi?

    Hej, ska gå föräldrautbildningen nu i vinter...(kom Äntligen in)  tanken har varit att vi efter utbildningen ska vända oss till kommunen som sedan ska utreda oss... är bara så orolig att vi inte blir godkända till att adoptera...

    Min man blir kanske av med jobbet nu till våren, han fick veta idag att 40 st blir varslade.
    Ttroligt är att han är en av dem då han inte jobbat så länge som många andra på volvo....
     han kommer säkert hitta ett nytt jobb, men det är ju inte troligt att bli tilsvidareanställd på en gång. Hur tror ni hemutredare och olika länder ser på provanställningar? att man byter jobb "ofta" ( ett halvår här, ett år där osv)  
    själv jobbar jag bara 50 % tillsvidare innom barnomsorgen, ( vill jobba mer och vikarierar ofta så det är nog närmare 75% jag jobbar...) 
    jag väger en aningen för många kg bmi 30...vilket jag kämpar mig neråt med...

    är det tror ni någon ide att börja med utredningen ifall han blir av med jobbet, och jag inte fått ner vikten?  vet att barn inte är en rättighet men vi vill ju så gärna bli en familj... tror inte att ett barn skulle ta skada av att ha oss som föräldrar, vi är nog som folk är mest. men det känns som att ska man bli adoptivförälder ska man vara perfekt...och det är vi ju inte
    :(    

    duger vi som föräldrar trots dessa brister? har vi någon chans? ledsen över att  det som tar tid ändå ska ta ännu längre tid pga lågkonjuktur....och rädd för att kanske aldrig få uppleva föräldraskapet... mycket tankar och kännslor snurrar....   
           
     

        
          

  • Svar på tråden duger vi?
  • en glad
    Hks skrev 2012-11-19 21:35:54 följande:
    Hej, ska gå föräldrautbildningen nu i vinter...(kom Äntligen in)  tanken har varit att vi efter utbildningen ska vända oss till kommunen som sedan ska utreda oss... är bara så orolig att vi inte blir godkända till att adoptera...

    Min man blir kanske av med jobbet nu till våren, han fick veta idag att 40 st blir varslade.
    Ttroligt är att han är en av dem då han inte jobbat så länge som många andra på volvo....
     han kommer säkert hitta ett nytt jobb, men det är ju inte troligt att bli tilsvidareanställd på en gång. Hur tror ni hemutredare och olika länder ser på provanställningar? att man byter jobb "ofta" ( ett halvår här, ett år där osv)  
    själv jobbar jag bara 50 % tillsvidare innom barnomsorgen, ( vill jobba mer och vikarierar ofta så det är nog närmare 75% jag jobbar...) 
    jag väger en aningen för många kg bmi 30...vilket jag kämpar mig neråt med...

    är det tror ni någon ide att börja med utredningen ifall han blir av med jobbet, och jag inte fått ner vikten?  vet att barn inte är en rättighet men vi vill ju så gärna bli en familj... tror inte att ett barn skulle ta skada av att ha oss som föräldrar, vi är nog som folk är mest. men det känns som att ska man bli adoptivförälder ska man vara perfekt...och det är vi ju inte
    :(    

    duger vi som föräldrar trots dessa brister? har vi någon chans? ledsen över att  det som tar tid ändå ska ta ännu längre tid pga lågkonjuktur....och rädd för att kanske aldrig få uppleva föräldraskapet... mycket tankar och kännslor snurrar....   
           
     

        
          
    Nä, man måste inte vra perfekt för att få adoptera och de flesta av dina frågor kommer ni att få svar på under föräldrautbildninggen. Vad gäller detaljerna kring medgivandeutredningen så ring till kommunen och fråga en utredare direkt!  Ge inte upp innan ni börjat!
  • ManOchTvåBarn

    Hej!
    Misströsta inte. Ni kommer ju börja med utbildningen, den tar tid. Sedan utredningen som också tar tid. Skulle han nu bli av med sitt arbete så känner ju säkert kommunen till att många blir varslade på hans arbetsplats. Det viktiga är att han aktivt söker arbete och kan tänka sig ta det han får. För din egen del visar du  ju att du vill arbeta mera men kanske inte finns tjänster just nu för dig att öka arbetstiden. För  många ursprungsländer är det väntetid i Sverige innan man skickar en ansökan och skulle ni passa in på ett sådant land med väntetid i Sverige så kan ju er situation hinna ändras under väntetiden.


    Jag förstår din viktproblematik då jag haft samma. Det är en enorm morot att tänka sig barnet som "målet" och arbeta dig vidare nedåt. Det är kämpigt att gå ner i vikt - tro mig det vet jag. Dock är hälsovinsterna så pass mycket värda och er möjlighet att "välja" mellan fler länder blir större om du kommer ner i vikt och BMI.


    Jag önskar er lycka till och förstår oron, men försök ta ett steg i taget. Kanske värt att börja leta efter nytt jobb för din man redan nu?


     

Svar på tråden duger vi?