• lillisen2

    Hjälp och tips :)

    Jag har läst på forumet och på Ec's hemsida och känner att detta kan passa oss. Nu är vi kanske lite "sent" på det, har en 13 månaders som jag vill försöka lära. Jag hade tänkt och sätta ner pottan så hon får testa och lära henne teckna. Har ni några andra tips o hjälpmedel? Hur har det gått för er som började "sent"?

  • Svar på tråden Hjälp och tips :)
  • fågelungarna

    Hej!
    Jag började vid 7-8 mån med min stora, och från 12 mån var hon blöjfri dagtid och så blev hon torr vid 18 mån. Jag tror inte det ska vara några bekymmer för dig att börja med din trettonmånaders. Jag har själv huvudsakligen rutin/intuitionspottat mina, dvs satt dem på potta/toa efter uppvak, efter måltid, efter man har kommit in från utevistelse etc, samt när jag känt på mig att det var ett tag sedan. Att våga sig på att låta barnet gå med bara underbyxor och byxor i stället för blöja påskyndar processen då du lättare ser mönster kring behoven, barnet märker vad som händer när man kissar/bajsar och får direkt feedback på var man i stället ska göra ifrån sig i och med att du tar det till toa och visar och låter det kissa färdigt där, samt byter kläder.

    Ja, det var lite kortfattat. Det finns mycket info på blojfribebis.se, och den lite äldre sidan ecsweden.se. Ett livaktigt forum på facebook som heter ec-toakommunikation-blöjfritt. Lycka till, du har allt att vinna och inget att förlora!


Svar på tråden Hjälp och tips :)