• Anonym (ensam­mamma?­)
    Äldre 25 Nov 14:24
    1111 visningar
    1 svar
    1
    1111

    Vad säger jag till min son?

    Hej!

    Jag har en son som är 3 år. När han föddes dog hans pappa. I dag lever jag med en annan man sedan 1½ år tillbaka.

    Vi har en bra relation och vi tänker såklart att vi vill fortsätta att leva tillsammans. han "agerar" pappa men vi kallar honom inte pappa. Vad ska jag säga till min son?

    I bland tittar han frågande på mig och säger pappa? Jag vet inte vad jag ska säga utan säger bara jaja...helt fel!

    För oss känns det viktigt att han tidigt förstår att hans riktiga pappa dog men han känns ju alldelses för liten för att förstå det nu...

    Känns jätterörigt Rynkar på näsan           

  • Svar på tråden Vad säger jag till min son?
  • Äldre 28 Nov 12:07
    #1

    Hej!
    Även små barn kan förstå vad det betyder att vara död och de uppfattar det mycket mer konkret än vi vuxna.
    I sådana situationer som du har så tycker jag att man ska prata om det så tidigt som möjligt, just som svar på barnets undran. Han vill ju veta om det är hans pappa som bor med er. Ett sätt att hantera det är att säga att det är din pappa xx (namnet). Han bor här med oss . Du har också en pappa YY (namnet) som dog när du var liten. Visa gärna en bild på honom och svara på frågor som sonen eventuellt har. Men kom inte med långa utläggningar om vad han dog av etc. Se det ur barnets perspektiv. Han har två pappor, en är död och en bor här. Svara sedan på de frågor som kommer och anpassa svaren efter vilken ålder han befinner sig i.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Vad säger jag till min son?